علائمی که از کمبود پتاسیم خبر می دهد

هنگام کمبود ویتامین، ذهن ما به سمت ویتامبن های D، C و B می رود و از اهمیت پتاسیم غافل می گردد. در حالی که این ماده معدنی وظیفه بهبود عملکرد عضلات، تنظیم مایعات و چندین عملکرد حیاتی بدن را بر عهده دارد.

علائمی که از کمبود پتاسیم خبر می دهد

به گزارش، بدیهی است که بالا رفتن سطح پتاسیم فقط با خوردن موز روی نمی دهد. در واقع، شما همچنین می توانید مقدار مناسبی پتاسیم را به وسیله مصرف یک آووکادو، یک سیب زمینی پخته شده (با پوست) یا یک اسفناج کوچک، کلم بروکلی یا یک کاسه توت فرنگی دریافت کنید.

در این مطلب برخی از شاخص های رایج کمبود پتاسیم ذکر شده است.

مطابق دستورالعمل های رژیمی بزرگسالان آمریکای شمالی به سختی به میزان توصیه شده روزانه 4، 700 میلی گرم پتاسیم روزانه می رسند. این آمار معتبر اعلام شده کمی نگران نماینده است. آمار های موسسه پزشکی حکایت از آن دارند که بیشتر ما فقط حدود 50 درصد از میزان توصیه شده روزانه پتاسیم را دریافت می کنیم. مسئله نگران نماینده ای که با آزمایشات معمولی پتاسیم قابل آنالیز نیست.

وقتی که بیش از حد معمول عضلات شما می گیرد، نشان دهنده پایین بودن میزان پتاسیم باشد. اسپاسم عضلات پا ها که به طور مکرر و اغلب در طول تمرین رخ می دهد ممکن است به دلیل عدم مصرف کافی پتاسیم باشد. این اتفاق زمانی می افتد که بدن ما برای خارج کردن انرژی خود از الکترولیت ها استفاده می نماید. در ورزشکاران کمبود پتاسیم می تواند منجر به عوارض عضلانی از جمله منقبض شدن، ضعف و گرفتگی عضلات و کاهش جریان خون گردد. برای جلوگیری از این گرفتگی های عضلانی، باید از نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت زیاد استفاده گردد.

خستگی غیر قابل وصف، ضعف عضلات و احساس لاغری در همه نقاط بدن می تواند نشانه ای از کمبود پتاسیم باشد. اگر بسیار می خوابید، اما بعد از بیدار شدن هنوز هم انرژی شما کم است باید با پزشکتان مشورت کنید. خوشبختانه با خوردن انواع میوه ها و سبزیجات غنی از پتاسیم می توان سطح پتاسیم را به تعادل رساند. همواره کلم بروکلی، اسفناج، لوبیای سوئیسی و سیب زمینی هایی با پوست سالم را در بین مواد غذایی خود جای بدهید.

اگر قلب شما مرتبا ضربان دارد یا ریتم آن نامنظم است دو تپش یا سه تپش می گردد ممکن است نتیجه تپش قلب باشد که ناشی از کمبود پتاسیم است. کمبود پتاسیم، حتی متوسط ، می تواند باعث آریتمی قلبی یا ضربان قلب غیر طبیعی گردد، خصوصاً برای افرادی که در معرض بیماری قلبی هستند.

فشار خون بالا می تواند به دلیل اضافه وزن ایجاد گردد، می تواند ارثی باشد، یا با مصرف سدیم اضافی ارتباط باشد. میزان پتاسیم و سدیم در بدن متعادل است. آنالیز ها نشان می دهد اگر سطح سدیم خیلی زیاد باشد و سطح پتاسیم خیلی پایین باشد، می تواند در افزایش فشار خون نقش داشته باشد، که می تواند منجر به سکته مغزی گردد. هنگامی که سدیم بیش از حد در بدن وجود دارد، رگ های خونی ما دچار تنش می شوند. ما می توانیم با خوردن غذا های سرشار از پتاسیم، اثرات سدیم اضافی را مدیریت کنیم. هر چه پتاسیم بیشتری بخورید، سدیم بیشتری به وسیله ادرار از دست می دهید. پتاسیم همچنین به کاهش تنش در دیواره رگ های خونی شما یاری می نماید، که به کاهش فشار خون بیشتر یاری می نماید.

همه انسان ها گاهی احساس خستگی می نمایند. معمولاً علت این اتفاق این است که ما دارای یک برنامه شلوغ هستیم و به علت کمبود خواب احساس خستگی می کنیم. اما در برخی موارد احساس خستگی شدید ناشی از پتاسیم کم است؛ بنابراین اگر به اندازه کافی خواب و استراحت دارید، اما هنوز احساس ضعف و لاغری می کنید باید ببینید که دچار کمبود پتاسیم شده اید یا خیر.

خوردن میوه و سبزیجات غنی از پتاسیم بیشتر می تواند احساس سرزندگی ایجاد کند. از آنجا که پتاسیم یک ماده مغذی مهم و اساسی است که بدن ما برای عملکرد صحیح به آن احتیاج دارد، کمبود آن می تواند باعث گردد بدن ما احساس فرسودگی بیشتری کند.

منبع:بهداشت نیوز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: بروزرسانی: 13 مهر 1398 شناسه مطلب: 14

به "علائمی که از کمبود پتاسیم خبر می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائمی که از کمبود پتاسیم خبر می دهد"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید