زندگی در جزیره ایران خواه

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، بهاره خسروی ـ خبرنگار: خیابان ایران خواه که اکنون در انتهای بزرگراه یادگار امام(ره) قرار گرفته است، زمانی هنگام شکل گیری محله زنجان در تکه دهم کوچه ای دلباز با خانه های ویلایی بود.

زندگی در جزیره ایران خواه

به مرور زمان و با تغییر سبک زندگی شهری و تبدیل خانه های ویلایی به آپارتمان که تبعات آن افزایش جمعیت و خودرو بود و ساخت بزرگراه یادگار امام(ره)، کوچه ایران خواه به خیابانی یک طرفه با ترافیک سنگین تغییر ماهیت داد. اما بر اساس مشاهدات میدانی و گفته های اهالی، خیابان ایران خواه بیشتر به جزیره سرگردانی تبدیل شده است که اهالی و خودروها را با کلی دردسرهای ترافیکی مانند تصادف، شلوغی، عدم ایمنی جهت تردد عابران پیاده و در نهایت درگیری و دعوا روبرو کرده است. در این گزارش سری به این خیابان پر دردسر زدیم. پای درد دل اهالی آن نشستیم و از مسئولان برای رفع مسائل موجود، چاره جویی کردیم.

ساعت 11 صبح یک روز دلپذیر پاییزی، از جهت بزرگراه یادگارامام(ره) راهی خیابان ایران خواه، یکی از نخستین ورودی های تکه دهم پایتخت می شوم. خیابانی که از نشانه های راهنمایی و رانندگی چیزی جز یک میله بدون تابلو در آن یافت نمی شود. به گفته ندامعززی از اهالی قدیمی این خیابان، ایران خواه ابتدا یک کوچه با خانه های ویلایی دلباز بود. او می گوید: قدیم این کوچه جمعیت زیادی نداشت و به این میزان خودرو و تردد هم نداشتیم. یک کوچه بود با چند خودرو که بیشتر امور اهالی را همین ها انجام می دادند. اما به مرور زمان که جمعیت کوچه افزایش پیدا کرد، متأسفانه بار ترافیکی کوچه بیشتر شد و سر و کله مسائل عجیب و غریب که مهم ترین آن درگیری، تصادف با عابرپیاده یا خودروهاست نمایان شد.

به گفته این همسایه قدیمی، وقتی کوچه ایران خواه به خیابان تبدیل شد، روزهای نخست یک تابلو خیابان یکطرفه در ورودی کوچه نصب شد. اما از همان روزها رانندگان خودروها به این علائم ترافیکی توجه نداشتند و براساس جهت ترددشان حرکت می کردند و همچنان این سبک رفت وآمد ادامه دارد.

  • ترافیک خودروهای سنگین

    حتی اگر ساکن خیابان ایران خواه نباشید و گذری در این خیابان قدم بزنید، در مدت زمان کوتاهی می توانید همه مسائلی را که اهالی روزانه به دفعات زیاد با آن دست و پنجه نرم می کنند ببینید. رشید امینی 3 سالی است که ساکن خیابان ایران خواه شده، با بیان این مطالب از ساخت وسازهای بی رویه و تردد خودروهای سنگین در این خیابان گلایه می کند: متأسفانه خیابان عرض چندانی ندارد، اما تا چشم کار می کند پر از کارگاه های ساختمانی است که در حال خاکبرداری اند. همین موضوع موجب تردد بیش از حد خودروهای سنگین در همه ساعت از شبانه روز و ایجاد ترافیک می شود. چند شب پیش، برای رسیدن به منزلم در حدود نیم ساعت در ترافیک کوچه ماندم.

    امینی عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، نبود نظارت و دقت کافی برای اعمال قانون و همچنین بی انصافی در بعضی رفتارهای انسانی را از مهم ترین عوامل آشفتگی خیابان ایران خواه می داند و در ادامه با اشاره به سرعت زیاد خودروها، می گوید: متأسفانه بسیاری از خودروها با عجله و با سرعت حرکت می کنند و اغلب برای فرار از ترافیک، هیچ توجهی به عابران پیاده و افراد سالخورده در حال تردد ندارند و همین موضوع موجب تصادف های جبران ناپذیری برای همسایه ها شده است. یکبار، یکی از خودروها چنان با سرعت در حرکت بود که کنترلش را از دست داد و به لوله گاز یکی از خانه ها کوبید. خوشبختانه مردم به موقع رسیدند و با حضور نیروهای آتش نشانی مشکل جدی پیش نیامد.

  • نصب سرعتگیر مقابل مسجد

    نصب سرعتگیر برای کنترل سرعت خودروها و کاهش تصادفات در خیابان ایران خواه از جمله پیشنهادهای اهالی است. آقای مطهر از همسایه های پیگیر رفع مسائل خیابان ایران خواه این پیشنهاد را می دهد و می گوید: متأسفانه براساس ساخت وسازهای جدید، پیاده رو تنها در یک سمت خیابان وجود دارد و در 2 سمت خیابان به سبب کمبود پارکینگ، اغلب خودرو همسایه ها در خیابان پارک شده و همین مانع رفت وآمد افراد به پیاده رو می شود.

    نبود خط کشی عابرپیاده در مقابل مسجد علی ابن الحسین(ع)، تنها مسجد این خیابان، از دیگر مسائل این خیابان است که این همسایه به آن اشاره می کند: متأسفانه وقتی هوا رو به تاریکی می رود، مسائل تردد همسایه های ما صد چندان می شود. در مقابل مسجد، خط کشی عابرپیاده ای وجود ندارد، ابتدای کوچه هم تابلو علائم هشداردهنده نصب شده. چند سال پیش مقابل مسجد، سرعتگیر نصب بود که با اجرای عملیات روکش آسفالت از میان رفت. البته چندین بار در مسجد با مسئولان شهری منطقه، پلیس راهور جلسه داشتیم و مسائل را بیان کردیم. هنوز درخواست ما برای نصب سرعتگیر، قرار دادن مانع برای جدا کردن حریم خیابان و پیاده رو بی نتیجه باقی مانده است.

  • مطالبات روی کاغذ

    هرچه از زمان گشت وگذار ما در خیابان ایران خواه بیشتر می گذرد و به ساعت تعطیلی مدارس و نماز ظهر نزدیک می شویم، مسائل ریز و درشت ترافیکی و شهری این خیابان حسابی خودنمایی می کند. لیلاملکی مدیر محله زنجان، با تأیید بسیاری از گلایه و مطالبات اهالی از مسائل موجود، می گوید: خیابان ایران خواه برای ورود به محله و فرار از ترافیک خیابان طوس. یک فرعی میان بر است، اما به دلیل نبود نظارت کافی و همچنین نشانه های ترافیکی، بیشتر شبیه جزیره سرگردانی است. برای نصب سرعتگیر، نصب علائم راهنمایی و رانندگی و بسیاری از نیازهای شهروندی که موجب تأمین امنیت و ایمنی اهالی باشد با مسئولان و مدیران مربوطه جلسات مشترک فراوانی برگزار کردیم. البته بر اساس نظر کارشناسان اجرای بعضی مطالبات مانند نصب سرعتگیر در معابر امکان پذیر نیست، اما همچنان پیگیر مطالبات مردم با نامه نگاری هستیم.

  • جانمایی نشانه ها و نمادهای ترافیکی

    پس از شنیدن گلایه اهالی خیابان ایران خواه برای گره گشایی از مسائل همسایه ها و یافتن یک پاسخ قطعی سراغ علی اقیان معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار منطقه 10 رفتیم که بنا بر وعده های این مدیر اتفاق های خوبی مانند ساخت پیاده رو، در راه است. او درباره کارهای در دست اجرا توضیح می دهد: براساس کارشناسی های اجرا شده، ضلع جنوب خیابان ایران خواه پیاده رو ندارد و در نظر داریم با هماهنگی معاونت فنی عمران برای ساخت پیاده رو غیرهمسطح یا جداسازی بخشی از خیابان با استوانه های ارتجاعی، بررسی های لازم را انجام دهیم. همچنین مقابل مسجد علی بن الحسین(ع)، عملیات خط کشی عابرپیاده اجرا می شود. علاوه بر آن تابلو وجود مسجد و برای یک طرفه بودن خیابان در ابتدای آن نصب خواهد شد.

    به گفته اقیان، نصب سرعتگیر در معابر به تولید سر و صدای زیاد و مزاحمت صوتی برای اهالی ممنوع است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 262

به "زندگی در جزیره ایران خواه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در جزیره ایران خواه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید