راه رسیدن به فکر اولیه تماشا، شنیدن و تخیل کردن است

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در قم، حمید گرمارودی پنجشنبه در نخستین دوره از آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان قاصدک در کارگاه عناصر داستان3، با مطرح کردن این نکته که تفاوت داستان با انشا چیست؟ گفت: در داستان از تخیل استفاده می گردد و باید قدرت خیال انگیزی را بالا ببریم اما در انشا ما با اتفاقات واقعی سر و کار داریم. اصل داستان تخیل است.

راه رسیدن به فکر اولیه تماشا، شنیدن و تخیل کردن است

وی ادامه داد: در ابتدا برای نوشتن داستان قبل از هر چیز به فکر ایده اولیه باشید. این ایده اولیه یک جمله است و داستان نویس به آن احتیاج دارد. راه رسیدن به فکر اولیه تماشا، شنیدن و تخیل کردن است.

گرمارودی درباره اینکه ایده باید چه خصوصیاتی داشته باشد، ادامه داد: عدم تعادل، قابل توسعه بودن، استفاده از تجربه زیسته و تازگی و نو بودن چهار ویژگی ایده خوب است. در یک جمله ایده باید چیزی باشد که برخلاف جریان روزانه باشد.

این استاد داستان، توضیح داد: اگر ایده نو باشد کار راحت تر پیش می رود اما اگر ایده تکراری باشد باید از زاویه دید نوی به آن بپردازیم تا جذابیت کار حفظ گردد.

وی اعلام کرد: در فکر اولیه نباید کودک و نوجوان را از هم تفکیک کنیم. هرچه بیشتر بنویسید تجربه شما در نوشتن بالاتر می رود. زبان داستان خیلی مهم است.

به گزارش ایبنا؛ در این کارگاه هنرجویان به بیان ایده های خطی خود پرداختند تا در ادامه بتوانند از ایده، طرح داستان بنویسند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 تیر 1402 بروزرسانی: 23 تیر 1402 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1969

به "راه رسیدن به فکر اولیه تماشا، شنیدن و تخیل کردن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه رسیدن به فکر اولیه تماشا، شنیدن و تخیل کردن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید