خوابیدن در هواپیما

جلوی پایتان فضای کافی ندارد؟ مسافران از جلوی شما عبور می نمایند و روی شما می افتند؟ سر و صدای فیلم ها و بازی های ویدیویی و بچه هایی که گریه می نمایند، شما را آزار می دهد؟ آفتاب از پنجره های کناری، چشمان شما را اذیت می نماید؟ تمامی این مزاحمت ها در سفر هوایی ممکن است باعث گردد شما اصلاً نتوانید در طول پرواز بخوابید.

خوابیدن در هواپیما

شما تنها کسی نیستید که هنگام خوابیدن درهواپیما با مشکل روبرو می شوید، اما انتخاب جایگاه درست، آوردن لوازم مناسب و ایجاد تغییرات اندک در عادت های پرواز می تواند به خوابیدن شما در هواپیما یاری کند. در زیر با رهنمودهایی برای راحت خوابیدن هنگام پرواز اشاره می کنیم:

. انتخاب هوشمندانه جایگاه

مکان جایگاه یکی از مهم ترین عوامل در خواب راحت هنگام پرواز می باشد. سعی کنید جایگاه کنار پنجره را انتخاب کنید، زیرا به شما فضای کافی برای تکیه دادن می دهد و شما را از رفت و آمدهای راهرو دور می نماید و دیگر کسی برای استفاده از سرویس بهداشتی از مقابل شما عبور نمی نماید، همچنین کنترل پرده های پنجره ها نیز بر عهده شما می باشد.

ظاهراً جایگاه های ردیف خروج اضطراری، همچنین جایگاه ردیف اول به دلیل فضای بیشتر برای پاها، برای خواب مناسب تر می باشند، اما چند نکته را باید در نظر داشته باشید. برخی از جایگاه های ردیف خروج اضطراری به دلیل مسائل ایمنی قابلیت تنظیم به جلو و عقب ندارند و برخی از جایگاه های ردیف اول دسته جایگاه هایشان بالا نمی آید و این خصوصاً هنگامی که جایگاه کنار شما خالی باشد، خوابیدن را برای شما سخت می نماید.

در نظر داشته باشید که، جایگاه ردیف اول معمولاً برای خانواده ها رزرو می شود و ممکن است، سر و صدای بچه ها شما را اذیت کند. یکی دیگر از ردیف هایی که خوابیدن شما را مختل می نماید، جایگاه آخر می باشد، زیرا این جایگاه ها قابلیت تنظیم به عقب و جلو را ندارند، همچنین درست در کنار دستشویی می باشند.

به طور کلی جایگاه های عقب به دلیل نزدیکی به موتورهای هواپیما و آشپزخانه سروصدای بیشتری دارند، اما امکان بیشتری دارد که جایگاه های کناری شما خالی باشند. در نتیجه باید بین سروصدا و فضای بیشتر یکی را انتخاب کنید.

وبسایت SeatGuru.com که یکی از زیر مجموعه های TripAdvisor می باشد، نمودارهای رنگی از جایگاه های هواپیماها از ایرلاین های مختلف را نشان می دهد و ویژگی های آنها را توصیف می نماید.

. ساک های دستی خود را کم کنید

اگر دو ساک دستی پر دارید، مجبورید یکی از آنها را در زیر پای خود قرار دهید و این باعث می شود که فضای پای شما کم و در خوابیدن شما مشکل ایجاد شود. اگر بارهای کمتری برداریم می توانید یک ساک دستی با خود بیاورید و لوازم ضروری خود نظیر کتاب، مجله، خوراکی یا آب را در بالای آن قرار دهید و هنگام قرار دادن ساک در قفسه بالای سر، آنها را در بیاورید.

. کافئین را فراموش کنید

در پروازهایی که در روز انجام می شود و چشم انداز پنجره مزاحمت ایجاد می نماید، اگر نوشیدنی های کافئین دار مصرف کنید، به سختی به خواب خواهید رفت. هرگز قبل از پرواز قهوه و سودا نخورید و به جای آن از آب و آبمیوه بهره ببرید.

. استفاده از پتو و بالش

معمولاً تعداد محدودی بالش و پتو در هواپیما وجود دارد. بهتر است زود سوار هواپیما شوید و برای دریافت آن به مهمانداران اصرار کنید. پتو و بالش می توانند راحت خوابیدن شما را تضمین نمایند.

. بالش گردنی با خود داشته باشید

بسیاری از مسافران به راحتی با بالش گردنی به خواب می فرایند. البته باید آنهایی که به شکل درستی طراحی شده اند را انتخاب کنید. برخی از آنها پشتشان بزرگ است و گردن را اذیت می نماید و برخی حجم کافی در جلو ندارند و چانه را نگه نمی دارند و این باعث می شود سر شما ناگهان در خواب به پایین بیفتد.

. پاهای خود را آزاد کنید

البته در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد. برخی مسافران به محض نشستن در هواپیما، کفش خود را در می آورند، برخی به هیچ وجه این کار را نمی نماید. ضروری است بدانید که در آوردن کفش ها باعث می شود که خون در پاهای شما به جریان بیافتد. اگر می خواهید کفش خود را در بیاورید، از کفش هایی بهره ببرید که به راحتی از پا در می آیند و پوشیده می شوند. برخی از ایرلاین ها جوراب هایی را ارائه می دهند که پای شما را گرم نگه می دارد و باعث گردش خون در پاهایتان می شود.

. می توانید از داروهای خواب آور بهره ببرید

قبل از استفاده از هر دارویی خواب آوری با پزشک خود مشورت کنید. ملاتونین و درامامین بهترین داروهای خواب آور در طول پرواز می باشند. درامامین بسیار قوی است و بهتر است برای پروازهای کوتاه و زمانی که می خواهید بعد از بیدار شدن هوشیار باشید، از آن استفاده نکنید.

. از هدفون های حرفه ای بهره ببرید

گوش دادن به موزیک ملایم در حین پرواز می تواند به آرامی شما را به خواب ببرد. در صورتیکه بخواهید پول بیشتری خرج کنید، می توانید از هدفون های پیشرفته ای بهره ببرید که از ورود صداهای محیط بیرون به گوش شما جلوگیری می نماید و این باعث می شود صدای موتور، بچه ها و رفت و آمدها را نشنوید.

. پشت جایگاه را به عقب بکشید اما رعایت کنید

اگر از یک مسافر بخواهید که در طول شب نخوابد، شبیه اینست که در روز، وقتی در حال عبور از گرند کانیون هستید، از او بخواهید پرده پنجره را ببندد. شما این حق را دارید که پشت جایگاه خود را تنظیم کنید، اما قبل از به عقب کشیدن جایگاه بهتر است نگاهی به مسافر پشتی بیاندازید که در چه وضعیتی است یا پای او در کجا قرار گرفته است، تا هنگام عقب کشیدن به پای او صدمه نزنید. ممکن است مسافر پشتی نوشیدنی یا قهوه در دست داشته باشد.

. از نور دوری کنید

نور فلش فیلم ها، نور های مطالعه، نور های کابین و نور آفتاب جلوی خواب شما را می گیرند. برخی از ایرلاین ها چشم بند ارایه می دهند، اما بهتر است یک چشم بند با خود داشته باشید.

. به زمان بیدار شدن توجه کنید

بدترین بخش خواب، زمان بیدار شدن می باشد، این موضوع در هواپیما بسیار شدید تر است، وقتی که در نور زیاد ناگهان بیدار می شوید، بدن شما خیلی سخت به حالت هشیاری بر می شود.

اگر پرواز شما طولانی است، ساعت خود را 45 دقیقه قبل از فرود تنظیم کنید. در این زمان می توانید به سرویس بهداشتی بروید، وسایل خود را جمع کنید، بند کفشتان را ببندید و هنگام فرود نگاهی اجمالی به مقصدتان داشته باشید، حتی فرصت دارید یک فنجان قهوه بخورید، تا کاملاً هشیار از هواپیما پیاده شوید.

منبع: independenttraveler.com

منبع: الی گشت
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 22 اسفند 1398 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 435

به "خوابیدن در هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوابیدن در هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید