حفظ تنوع زیستی گیاهان دارویی، بانک ژن گونه های انحصاری و در حال انقراض تقویت می گردد

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، طرح های متنوعی برای توسعه و تقویت گونه های گیاهان دارویی کشور در حال انجام است تا از این سرمایه های ملی به شکلی درست و اصولی محافظت گردد.

حفظ تنوع زیستی گیاهان دارویی، بانک ژن گونه های انحصاری و در حال انقراض تقویت می گردد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،ایران در ارتباط با گیاهان دارویی یکی از غنی ترین کشورهای جهان به حساب می­آید و گونه های اندمیک و انحصاری ایران به عنوان مزیت نسبی، اهمیت ویژه و منحصر بفردی در کشور دارند. به همین علت طرح های متعددی برای حفظ این داشته های طبیعی در کشور در حال انجام است.

از جمله این پروژه ها می توان به طرح ملی جمع آوری بذور گیاهان دارویی کشور به منظور حفاظت از ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی در کشور و تقویت بانک ژن منابع طبیعی ایران اشاره نمود.

پروژه هایی ملی که با همکاری نهادهای مختلف و مرتبط با این صنعت، اجرایی می گردد. مانند توسعه و احیا باغ های گیاه شناسی، حفظ ذخائر توارثی گیاهان با بذور حساس به از دست دادن آب به وسیله نگه داری در رویشگاه اصلی و یا در شرایط فراسرد در راستای تقویت و توسعه بانک ژن انواع گونه های گیاهان دارویی انحصاری یا درحال انقراض از دیگر طرح های در حال انجام با حمایت ستاد توسعه علوم و فناور ی های گیاهان دارویی و طب سنتی و به وسیله نهادهایی چون موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در 3 دهه اخیر است.

در طرح ملی جایگاه حفاظتی گیاهان مختلف از جمله گیاهان دارویی بر اساس شاخص های تدوین شدهIUCN جایگاه حفاظتی گونه های گیاهی انحصاری، نادر و در معرض خطر انقراض ایران در مقیاس ملی در حال مطالعه مداوم است که تا به امروز 3026 گونه مورد آنالیز قرار گرفته اند و از این میان بیش از یک سوم گیاهان آنالیز شده گونه های گیاهان دارویی هستند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1669

به "حفظ تنوع زیستی گیاهان دارویی، بانک ژن گونه های انحصاری و در حال انقراض تقویت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ تنوع زیستی گیاهان دارویی، بانک ژن گونه های انحصاری و در حال انقراض تقویت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید