ثبت حدود هزار شکایت مردم عراق علیه ائتلاف آمریکایی

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، کمیساریای حقوق بشر عراق از ثبت 926 مورد شکایت علیه ائتلاف آمریکایی به علت قتل و کشتار غیر نظامیان خبر داد.

ثبت حدود هزار شکایت مردم عراق علیه ائتلاف آمریکایی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، علی البیاتی عضو کمیساریای حقوق بشر عراق (وابسته به مجلس) خبر داد که مردم عراق تا به امروز 926 مورد شکایت علیه اقدامات ائتلاف آمریکایی نزد دولت ثبت کرده اند.

به نوشته وبگاه شفق نیوز، او گفت که این شکایت ها از سوی ساکنان استان های الانبار، نینوی و کرکوک است که نزدیکانشان در خلال بمباران های جنگنده های آمریکایی آسیب دیده یا کشته شده اند.

به گفته علی البیاتی نیمی از شکایت ها به موارد کشته شدن نزدیکان مربوط می شود و ما بقی سطوح مختلف جراحات را در بر می گیرد.

او همچنین گفت که تعداد بسیاری از آسیب دیدگان و شاکیان، شکایت خود را ثبت نکرده اند.

این عضو کمیساریای حقوق بشر عراق افزود: ائتلاف بین المللی چندی پیش اعتراف کرد [مدعی شد]که در خلال سال های مبارزه با داعش نزدیک به 1370 شهفرایند سوری و عراقی به وسیله بمباران های این ائتلاف کشته شده اند؛ در حالی که گزارش های بین المللی بی طرف از کشته شدن 11800 نفر و مجروحیت 8000 تن فقط در عراق و سوریه حکایت دارند.

او در ادامه گفت که دولت عراق خواستار آغاز فرایند قضایی و پرداخت غرامت به قربانیان شده است؛ چرا که این موضوع نقض قوانین بین المللی و انسانی و توافقات چهارگانه ژنو است که طرف های درگیر را از هدف قرار دادن غیر نظامیان بر حذر می دارد.

از زمان تشکیل ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در مرداد ماه 93، جنگنده های این کشور برای مقابله با داعش اقدام به بمباران شدید مناطق غیر نظامی و شهفرایندان در عراق و سوریه کرد ه اند که این مورد در جریان آزادسازی شهر رقه در شمال سوریه بیش از هر جای دیگری مشهود بود؛ به طوری که عفو بین الملل در اردیبهشت ماه 98 در گزارشی اعلام کرد که در جریان بمباران جنگنده های آمریکایی 1600 غیر نظامی در شهر رقه کشته شده اند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 497

به "ثبت حدود هزار شکایت مردم عراق علیه ائتلاف آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت حدود هزار شکایت مردم عراق علیه ائتلاف آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید