تولد جنگنده افسانه ای روسیه با یک گاف بزرگ

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، شوروی از موتور جت بریتانیایی ننا (Nena) ساخت رولزرویس کپی کرد و در یکی از بزرگ ترین اشتباهات و گاف های تکنولوژی نظامی مدرن بریتانیا، از آن برای تامین نیروی جنگنده پیشرفته MiG-15 استفاده کرد.

تولد جنگنده افسانه ای روسیه با یک گاف بزرگ

به گزارش خبرنگاران ، آنچه کمتر شناخته شده است این است که بریتانیایی ها در دوران جنگ دنیای در فناوری جت در دنیا پیشگام بودند. وقتی جنگ به انتها رسید، فقط آلمانی ها و بریتانیایی ها بودند که موتور جت را در نبرد به کار گرفته بودند (آمریکایی ها و ژاپنی ها نزدیک بودند، اما پیروز به انجام این کار نشدند). از بین قدرت های بزرگ، شوروی عقب ماندگی قابل توجهی نسبت به بقیه داشت.

به نقل از روزیاتو، ارتش سرخ دانشمندان آلمانی، تأسیسات تحقیقاتی و نمونه های اولیه توربوجت مانند Jumo 004 و BMW 003 (طراحی شده برای جت های جنگنده Me-262 و He-162) را با خود به خاک شوروی برد. سپس روس ها برای ساخت یک جت از روی موتورهای آلمانی دست به کار شدند.

در سال 1946، یک سال پس از جنگ دنیای دوم، آنها Yak-15 را با موتور Jumo و MiG-9 را با موتور BMW را توسعه دادند (دومی سریعتر بود). اما برخلاف تصور بسیاری، توربوجت های آلمانی از عمر بسیار کوتاهی رنج می بردند و نمی توانستند نیروی رانش مورد احتیاج برای جت های جنگنده نسل بعدی را فراوری نمایند.

یک اشتباه باورنکردنی از جانب بریتانیایی

مهندسان شوروی اعلام کردند که برای توسعه جنگنده های نسل نو، به دستیابی به توربوجت های پیشرفته تر کمپرسور جریان گریز از مرکزی Nene بریتانیایی ساخت رولز رویس احتیاج دارند (که می توانست 5000 پوند نیروی پیشرانه فراوری کند). به ادعای نشنال اینترست، گفته می گردد که ژوزف استالین به این درخواست پاسخ داده بود: کدام احمقی اسرار خود را به ما می فروشد؟

یک طراح نظامی اهل شوروی به نام ویکتور کیلموف در سال 1946 به بریتانیا سفر کرد و انگلیسی ها به طرز باورنکردنی موافقت کردند که موتورهای جت پیشرفته خود را به شوروی بفروشند، به شرطی که از آنها کپی ننمایند یا از آنها برای اهداف نظامی استفاده ننمایند. شوروی موافقت نموده و بلافاصله مهندسی معکوس ده ها موتور Nene فروخته شده به اتحاد جماهیر شوروی در سال های 1946 و 1947 را شروع کرد.

موتور روسی Klimov RD-45 که کپی مستقیم از موتور بریتانیایی Rolls-Royce Nene بود و در جت جنگنده میگ-15 به کار گرفته شد

با این حال، به نظر می رسد که انگلیسی ها در آن موقع نسبتاً ساده لوحانه عمل کردند. در حالی که وینستون چرچیل همواره به شوروی بی اعتماد بود، تا سال 1946، او از قدرت کنار زده شده و حزب کارگر کشور را اداره می کرد. پیش از آن، انگلیسی ها سال ها یاری های نظامی به اتحاد جماهیر شوروی داده بودند تا شوروی را در نبرد با آلمان نازی فعال نگه دارند.

تولد جت جنگنده MiG-15

شوروی ها میگ-15 (با نام رمز Fagot در ناتو) را ساختند که مجهز به نسخه معندسی معکوس شده موتورهای انگلیسی بود. این هواپیما سریعتر از F-80 آمریکایی و Meteor F8 بریتانیایی هم دوره خود بوده و تا سرعت 1 ,085 کیلومتر بر ساعت ساعت پرواز می کرد.

MiG-15 بسیار مانورپذیر بوده و نرخ صعود بسیار بالایی داشت. اتحاد جماهیر شوروی حدود 12,000 فروند از آن را ساخت. بزودی از این جنگنده ها در جریان جنگ داخلی چین بعد از جنگ دنیای دوم، برای پشتیبانی از کمونیست های چین علیه ناسیونالیست های این کشور استفاده شد. مدت کوتاهی بعد، این جنگنده ها در جنگ کره در حال نبرد تن به تن هوایی با Saberهای آمریکایی بودند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 شهریور 1403 بروزرسانی: 12 شهریور 1403 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 2021

به "تولد جنگنده افسانه ای روسیه با یک گاف بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولد جنگنده افسانه ای روسیه با یک گاف بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید