تاریخچه و نقشه جامع شهر آستانه اشرفیه در ویکی خبرنگاران

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، نقشه جامع شهر آستانه اشرفیه را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهر آستانه اشرفیه در ویکی خبرنگاران

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گرشگری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران, (به گیلکی: أسسؤنه) مرکز شهرستان آستانه اشرفیه در استان گیلان است.

آرامگاه محمد تعیین

آرامگاه محمد تعیین، گردآورنده فرهنگ فارسی تعیین، ادیب و لغت شناس ایرانی در این شهر در کنار حشمت رود واقع شده است.

ساحل و بازار

از مکان های تفریحی آن پارک ساحلی و مناظر زیبای حاشیهٔ رودخانهٔ سفید رود است. دوشنبه بازار و پنچشنبه بازار این شهر مکانی مناسب برای اجتماع مردم و خرید مایحتاج هفته است و از شهرها و روستاهای همجوار در این روز به این مکان می ایند. در گذشته روزهای بازار این شهر فقط پنجشنبه بود اما پس از ورود محمد رضا شاه پهلوی به دستور وی دوشنبه نیز روز بازار این شهر شد.

پل خشتی نیاکو نماد هنر معماری و توانمندی گیلانیان

این پل که قدمت آن به قرن هشتم هجری بر می گردد در گذشته بر سر راه رشت به لاهیجان در روستای نیاکو واقع شده بود.

پل خشتی که در اصطلاح محلّی خشت پل گفته می گردد 50 متر طول و 5 متر و 80 سانتیمتر عرض دارد.

در دو طرف پل جان پناهی به عرض 27 سانتی متر و ارتفاع 60 سانتی متر واقع شده است.

سنگ فرش کف پل با 470 سانتی متر قطر استحکام بسیار زیادی دارد به طوری که پس از سال ها عبور انسان ها و وسایل نقلیه قدیمی و جدید هنوز پا بر جاست. بلندی طاق اصلی پل خشتی نیاکو تا سطح آب 6 متر است که 2 طاق کوچکتر در دو طرف این دهانه استحکام پل را بیشتر می نماید.

این پل که در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شده است پس از ساخته شدن جاده ارتباطی جدید رشت به لاهیجان از جهت اصلی خارج شده است و هم اکنون در داخل روستای نیاکو از توابع شهرستان آستانه اشرفیه مورد استفاده مردم این روستا قرار می گیرد.

با توجه به اهمیت میراث فرهنگی به نظر می رسد باید برای حفظ این اثر معماری از خطر تخریب، کوشش های بیشتری صورت بگیرد.

آثار تاریخی

مهم ترین اثر تاریخی و دیدنی این شهر همان بقعه سیدجلال الدین اشرف است. این بنا را ظاهراً نخستین بار در 311ق/923م گوهرشاد خانم دختر کیارستم بنا نهاد و زینت کرد. به روایت نویسنده کتاب سفرنامه استرآباد و مازندران، در 1275ق/1858م هنگامی که می خواستند این آستانه را که خراب شده بود دیگربار بسازند به کتیبه ای دست یافتند که در آن نام گوهرشاد خانم را که در سال یاد شده این بنا را تعمیر نموده و ساخته، آمده بوده است. اما این روایت را دیگر اسناد تاریخی تأیید ننموده اند. پس از 1275ق/1858م چندبار دیگر بنای این بقعه گرفتار سیلاب های سفیدرود گشت و یکسره از میان رفت.

آخرین بار در 1350ش این بقعه را که خراب شده بود به طور کلی تجدید بنا نموده اند، گنبد قدیم را از بین برده و گنبد جدیدی بر روی آن ساخته اند. در نقشه فعلی، مسجدی که معروف به مسجد جنب حرم است. در حد شمالی امام زاده واقع شده است. مساحت فعلی آن 88/049‘3 مـ 2 است که از این مقدار 016‘1 مترمربع آن موقوفه مدرسه جلالیه است.

در ساختمان این امامزاده سابقاً مناره ای نیز وجود داشته است، اما در بنای فعلی آن مناره وجود ندارد. در بازسازی نهایی ضریح جدیدی نیز برای آن ساخته و ضریح قدیم را به امامزاده آقاسیدمحمد برده اند.

از دیگر بناهای تاریخی این شهرستان، بقعه آقا سید محمد بن امام جعفر صادق علیه السلام در آستانه اشرفیه، بقعه آقاسیدحسن بن امام موسی کاظم علیه السلام در دهکده سیاه کوچه آستانه، بقعه آقاسیدمحمدبن امام رضا علیه السلام در کماچال آستانه، بقعه آقاپیر مزار در نیاکوی آستانه و چندین بقعة دیگر در روستاهای این شهرستان و نیز مسجد دهشال است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 616

به "تاریخچه و نقشه جامع شهر آستانه اشرفیه در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهر آستانه اشرفیه در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید