بدنه سایپا شاهین با تویوتا مشترک است؟
به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، سایپا شاهین، یکی از خودروهای مهم این خودروساز ایرانی به شمار میرود که چند سالی است در بازار خودرو حضور دارد. یکی از سوالات و شایعات مهم درباره شاهین، به پلت فرم و زیرساخت آن برمی شود.
امیرمسعود عابدین- خودروسازان بزرگ ایرانی در سال های اخیر، به علت محدودیت ها مجبور بودند که از پلت فرم خودروهای مختلف استفاده نموده و محصولات خود را طراحی نمایند. برای مثال سری محصولات دنا از ایران خودرو تماما براساس پلت فرم سمند و محصولات ساپیا مانند تیبا، ساینا، کوییک و اطلس و سهند کاملا براساس پلت فرم پراید ساخته شده اند.
سایپا شاهین یکی از خودروهای مهم این خودروساز ایرانی به شمار میرود. این خودرو ابتدا با نام رهام در سال 97 معرفی و سپس با نام شاهین در سال 99 به خط فراوری آمد. شاهین پس از عرضه محصولات ضعیفی مانند تیبا، کوییک و ساینا، یک دستاورد مهم برای این شرکت به حساب می آمد و سعی داشت تا تصویر سایپا را کمی بهبود ببخشد.
بسیاری از افراد پلت فرم شاهین را با تویوتا یاریس و ولکس C30 مشترک می دانند، اما داستان چیز دیگری است. در ابتدای این پروژه، همه چیز عالی پیش می رفت و شرایط برای عرضه خودرویی روی پلت فرم اصلاح شده تویوتا یاریس با پیشرانه برلیانس سری H300 و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تازه مهیا بود، اما تحریم های مجدد آمریکا دو گزینه آخر را منتفی نمود تا سایپا با پلت فرم SP100 تنها بماند.
در نهایت این محصول بر روی پلت فرم اختصاصی سایپا به نام SP100 ساخته شد. مگاپلت فرم SP به صورت اختصاصی و ویژه در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا طراحی شد و توسعه یافت.
پس از مدتی معلوم شد که از این مگاپلت فرم، دو پلت فرم SP1 و SP0 خارج شده که به ترتیب محصولات کلاس های C و B شرکت سایپا را در آینده تامین خواهد نمود. براساس اعلام شرکت سایپا طراحی این مگاپلت فرم به گونه ای است که بیش از 70 درصد دو پلتفرم نام برده با یکدیگر مشترک بوده و این امر باعث شده که محصولات فراوریی روی این دو پلتفرم قدرت تنوع و تغییرات لازم را داشته باشند.
اگر تحریم و محدودیت های مختلف گریبان گیر سایپا نمی شدند، شاهین را باید بدنه و پلت فرم گرفته شده از یک خودروساز مهم، یعنی تویوتا می دیدیم. به احتمال زیاد، پلت فرم ارتقایافته نسل دوم تویوتا یاریس قرار بود که زیرساخت اصلی شاهین سایپا را تشکیل دهد.
پلت فرم یاریس قبل از آغاز پروژه شاهین در محصول دیگری از چین نیز به کار رفته بود. گریت وال ولکس C30 از پلتفرم مشترک با تویوتا یاریس بهره می برد و در نمای بیرونی تا حدی به طراحی مالی یاریس وفادار ماند.
58322
منبع: خبرآنلاین