اپل و گوگل با هم به جنگ کرونا می فرایند

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، اپل و گوگل روز آدینه اعلام کردند که پروژه مشترک بی سابقه ای را برای تلفن های همراه هوشمند شروع نموده اند تا از این طریق به ردیابی و مهار گسترش ویروس کرونا یاری نمایند..

اپل و گوگل با هم به جنگ کرونا می فرایند

در این پروژه مشترک سیستم عامل های تلفن همراه این امکان را ایجاد می نماید که به یاری اپلیکیشن هایی ارتباط افراد به وسیله ردیابی مورد آنالیز قرار بگیرد. این برنامه ها بر روی آیفون ها و تلفن های اندرویدی به شکل یکسانی اجرا می شوند.

این تکنولوژی با استفاده از فناوری بلوتوث در تلفن های همراه کار می نماید تا بتواند از این طریق هر تلفن همراه دیگری را که شخص در طی روز با آنها ارتباط نزدیکی برقرار نموده است را ردیابی کند و اگر در روزهای بعد این شخص متوجه شد که دارای ویروس کرونا است، می تواند از همان سیستم برای هشدار دادن به تمام افرادی که با آن ها ارتباط حضوری نزدیکی داشته است استفاده نمایند تا آن ها هم متوجه شوند که دقیقا چه زمانی آلوده شده اند و به دیگران از همین طریق اطلاع رسانی نمایند.

ایده این برنامه این گونه است که به دولت ها یاری کند تا از این برنامه های ردیابی مخاطب استفاده نمایند و تمام مبتلایان را سریع تر شناسایی نمایند و با اقدامات لازم از شیوع بیشتر آن جلوگیری نمایند. این فناوری به مقامات اجازه می دهد تا هر چه سریع تر راه نفوذ و شیوع ویروس را شناسایی و کنترل نمایند.

فناوری مشترک اپل و گوگل همچنین به کسانی که در معرض فردی آلوده به ویروس کووید-19 هستند این فرصت را می دهد تا با فاصله گیری از فرد مبتلا از آلودگی خود به این ویروس پیشگیری نمایند.

نگرانی های زیادی درباره موثر بودن چنین فناوری و مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی کاربران برای اجرای این پروژه مطرح شده است. این دو شرکت به دنبال استفاده از تکنولوژی بلوتوث برای ردیابی افرادی هستند که از نظر مکانی با موارد مبتلا به ویروس کرونا در تماس بوده اند، یعنی به وسیله سرویس مکان یابی موقعیت این افراد تحت نظر قرار می گیرد که این مساله حریم خصوصی کاربران را به خطر می اندازد. بسیاری از هواداران این طرح نیز در این باره نگران اند.

نقض حریم خصوصی

جنیفر گراننیک، مشاور نظارت و امنیت سایبری در ای سی ال یو می گوید: تا زمانی که تست گیری گسترده، رایگان و سریع کرونا و همچنین دسترسی عادلانه به مراقبت های بهداشتی وجود نداشته باشد، هیچ برنامه ردیابی مخاطبی نمی تواند موثر باشد.

او در ادامه می گوید: مردم فقط در صورتی به این سیستم ها اعتماد خواهند کرد که از حریم خصوصی آن ها کاملا محافظت گردد. شرط اولیه این امر هم داوطلبانه بودن استفاده از این تکنولوژی و ذخیره اطلاعات در دستگاه شخصی تلفن همراه است و نباید اطلاعات کاربران در یک سرور متمرکز ذخیره شوند.

اپلیکیشن های مشابهی قبلا در کشورهایی از جمله سنگاپور و چین ساخته و استفاده شده اند. در اروپا هم جمهوری چک ادعا نموده است که در ماه جاری چنین اپلیکیشنی را منتشر می نماید. انگلیس، آلمان و ایتالیا هم به دنبال گسترش و توسعه تکنولوژی های ردیابی خود هستند.

البته اپلیکیشن هایی که تا امروز منتشر شده اند هیچکدام با استقبال کاربران رو به رو نشده اند. اپلیکیشن سنگاپوری را تنها 12٪ از مردم پایتخت از آن استفاده کردند که باعث محدود شدن کارآیی و دقت آن شد. این نرم افزار مشکلاتی جدی در زمینه محافظت از حریم خصوصی در سیستم عامل های آی اواس و اندروید نیز داشت و به این دلیل اپل و گوگل اعلام کردند این نرم افزار را از فروشگاه های خود حذف می نمایند.

فعالان حوزه امنیت سایبری و آزادی های مدنی هشدار داده اند که چنین برنامه هایی باید به گونه ای طراحی شوند که دولت ها نتوانند از این اپلیکیشن ها برای ردیابی و جاسوسی از شهروندان خود استفاده نمایند. اپل و گوگل در بیانیه مشترک در این باره گفته اند که حریم شخصی و امنیت کاربران در طراحی این برنامه اولویت آن ها است.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1047

به "اپل و گوگل با هم به جنگ کرونا می فرایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل و گوگل با هم به جنگ کرونا می فرایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید