اوپو از فناوری های نو دوربین رونمایی کرد؛ از زوم پیوسته تا سنسور RGBW

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، اوپو از جمله شرکت هایی است که در زمینه فناوری های نوآورانه حرف زیادی برای گفتن دارد. این شرکت ساعاتی قبل از نوترین فناوری های مربوط به دوربین موبایل رونمایی کرد که از بین آن ها می توانیم به نسل نو دوربین زیر نمایشگر، زوم پیوسته، سنسور RGBW و لرزشگیر 5 محوره اشاره کنیم. در ادامه به این فناوری های هیجان انگیز می پردازیم.

اوپو از فناوری های نو دوربین رونمایی کرد؛ از زوم پیوسته تا سنسور RGBW

سنسور نو RGBW

معمولا سنسورهای دوربین مبتنی بر فیلتر RGB (قرمزریال سبز و آبی) هستند ولی اوپو و هواوی در گذشته از سنسورهای RGBW برای گوشی های خود استفاده نموده اند. زیرپیکسل های سفید (که W موجود در انتهای نام آن به همین موضوع برمی گردد) عملکرد سنسور را در محیط های کم نور بهبود می بخشند. عملکرد این سنسورها با سنسورهای سیاه وسفید فرق دارد زیرا می توانند عکس های رنگی ثبت نمایند. به عبارت دیگر، سنسورهای RGBW برخلاف سنسورهای سیاه وسفید می توانند برای دوربین اصلی مورد استفاده قرار بگیرند.

حالا اوپو اعلام نموده نسل نو سنسور RGBW نسبت به سنسورهای RGB حدود 60 درصد نور بیشتر و 35 درصد نویز کمتری ثبت می نماید. هنوز معین نیست که اوپو برای این اعداد سنسور موردنظر را با کدام سنسورهای RGB مقایسه نموده است.

در هر صورت اوپو مدعی شده که سنسور موردنظر در زمینه ثبت رنگ ها حرف بیشتری برای گفتن دارد و در زمینه حالت پرتره برای عکس و ویدیو هم عملکرد بهتری ارائه می نماید. این شرکت اعلام نموده که اولین گوشی های مبتنی بر این سنسور در اواخر امسال میلادی عرضه می شوند.

اوپو و ویوو از زیرمجموعه های هلدینگ BBK محسوب می شوند و ویوو هم سال گذشته اظهار داشت که مشغول ساخت نسل نو سنسور RGBW است. بعلاوه طبق گزارش ها، سامسونگ برای یکی از گوشی های سری گلکسی S22 از سنسور 50 مگاپیکسلی RGBW استفاده خواهد نمود. به همین دلیل به نظر می رسد در آینده نزدیک این نوع سنسورها در تعداد زیادی از گوشی ها به کار گرفته می شوند.

زوم پیوسته

دوربین های تله فوتو و پریسکوپی اهمیت زیادی دارند ولی در این میان یکی از مهم ترین مسائل آن ها این است که اندازه بزرگنمایی ثابتی دارند. این یعنی اگر دوربین موردنظر از زوم 3 برابری اپتیکال پشتیبانی کند، برای زوم 2.5 برابری الگوریتم های نرم افزاری و دیگر روش ها وارد عمل می شوند.

در این میان بعضی شرکت ها مانند سونی از دوربین های تله فوتو با قابلیت ارائه دو سطح زوم مختلف معرفی نموده اند که مثلا می توانید برای زوم 2 و 4 برابری از قابلیت زوم اپتیکال بهره ببرید. اما حالا اوپو از دوربین مبتنی بر قابلیت زوم پیوسته رونمایی نموده است.

این دوربین می تواند فاصله کانونی بین 85 تا 200 میلی متری را ارائه کند که این یعنی کاربران می توانند از زوم اپتیکال بین 3.3 تا حدودا 7 برابری استفاده نمایند. همانطور که در تصویر بالا می توانید ببینید، اوپو برای این کار قطعات متحرکی را درون ماژول تعبیه نموده و باید ببینیم کدام گوشی اوپو برای اولین بار همراه با این معینه راهی بازار می گردد.

بهبود سیستم لرزشگیر

لرزشگیر اپتیکال یکی از مهم ترین قابلیت های دوربین موبایل محسوب می گردد که به کاربران اجازه می دهد در محیط های کم نور عکس های بهتری ثبت نمایند و با بهره گیری از آن کیفیت فیلمبرداری هم بهتر می گردد. حالا نوترین سیستم لرزشگیر اپتیکال اوپو مبتنی بر 5 محور است. این تکنولوژی بر مبنای حرکت سنسور پیشرفته که مثلا آیفون 12 پرو مکس از این قابلیت بهره می برد.

اوپو اعلام نموده این فناوری نو 3 برابر عملکرد بهتری نسبت به لرزشگیرهای مرسوم ارائه می نماید و اولین گوشی های دارای این قابلیت اوایل 2022 از راه می رسند.

نسل نو دوربین زیر نمایشگر

در نهایت همانطور که احتمالا می دانید این روزها شرکت ها زیادی مشغول بهبود فناوری دوربین زیر نمایشگر هستند و شرکت ZTE سال گذشته از اولین گوشی مجهز به این فناوری رونمایی کرد. در این زمینه شیائومی و سامسونگ هم گوشی های مجهز به دوربین زیر نمایشگر را راهی بازار نموده اند و اوپو هم برای اینکه از رقابت جا نماند می خواهد از این قابلیت برای گوشی های خود استفاده کند.

اوپو مدتی قبل نسل نو دوربین زیر نمایشگر را معرفی کرد و حالا بار دیگر در این رویداد به آن پرداخته است. در این فناوری، پیکسل های قرار گرفته بر روی دوربین تراکم بالایی دارند و اوپو توانسته کیفیت عکس های ثبت شده با آن را به طور قابل توجهی بهبود ببخشد. اوپو اعلام ننموده که چه زمانی از این فناوری استفاده می نماید و این در حالی است که اولین دوربین زیر نمایشگر اوپو سال 2019 معرفی گردید.

با توجه به اینکه این دوربین ها هنوز از نظر کیفیت مسائل زیادی دارند، احتمالا اوپو می خواهد خیال خود را بابت کیفیت راحت کند و سپس از آن برای گوشی های خود استفاده کند.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1463

به "اوپو از فناوری های نو دوربین رونمایی کرد؛ از زوم پیوسته تا سنسور RGBW" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوپو از فناوری های نو دوربین رونمایی کرد؛ از زوم پیوسته تا سنسور RGBW"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید