امید: حذف بیش از 100 رشته کم متقاضی از چرخه آموزشی دانشگاه علمی کاربردی

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: بیش از 100 رشته کم متقاضی در سال 97 از چرخه آموزشی دانشگاه علمی کاربردی حذف شد.

امید: حذف بیش از 100 رشته کم متقاضی از چرخه آموزشی دانشگاه علمی کاربردی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه سرپرست واحد شرق دانشگاه علمی کاربردی استان تهران گفت: استقبال دانشجویان برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد در دو سال اخیر کاهش یافته است که این نشان از کاربرد علمی و مهارتی دانشگاه دارد. درواقع می توان گفت ما تنها دانشگاهی هستیم که در حوزه مهارت افزایی دانشجویان فعالیت گسترده ای را در سطح کشور داریم.

وی افزود: از آنجایی که برای داشتن شغل مهارت ضروری است، در سال تحصیلی جدید دانشگاه علمی و کاربردی باید از تمام ظرفیت خود برای جذب دانشجویان به خصوص دانش آموزان هنرستانی استفاده کند. در این رابطه باید بگویم رشته هایی که سال گذشته مورد اقبال دانشجویان قرار داشت، سال جاری نیز متقاضیان آن کاهش یافته است.

امید افزود: دانشگاه علمی کاربردی در مرحله پوست اندازی است؛ چراکه راستا حرکت خود را اصلاح نموده که این امر باعث شده تعداد قابل توجهی از قشر دانش آموز کشور متقاضی رشته های مهارتی این دانشگاه شوند و معتقدند اگر دانشگاه خودش را به معنای واقعی همان گونه که هست و رسالتش ایجاب می نماید نشان دهد شاهد رشد علمی و همچنین افزایش دانشجو خواهد بود.

وی توضیح داد: دانشگاه علمی کاربردی سال جاری باید جهش کند. در این رابطه جوانان ما درس خواندن را در جایی ادامه می دهند که برایشان کار وجود داشته باشد. درواقع می توان گفت اکثر جوانان ما به دنبال رشته های مهارتی هستند. پیش بینی من برای سال تحصیلی جدید این است که ما با یک موج جدیدی از دانشجو روبرو خواهیم بود که این افراد از استعداد و انگیزه بالایی برخوردار هستند، وظیفه ما برای آنها این است که تقویم آموزشی هفتگی را تهیه و تنظیم کنیم، به طوری که آنها بتوانند تمام زمان خود را در طول هفته در دانشگاه به تحصیل بپردازند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی افزود: سال جاری باید دانشگاه علمی کاربردی بر محور آموزش، مهارت و محیط کار متمرکز گردد. به طوری که باید در قالب توسعه کمی هدفمند و با برنامه معین ماموریت دانشگاه را در مهارت افزایی و کارآفرینی دانشجویان به جلو ببریم.

امید با بیان اینکه مدرسان دانشگاه علمی کاربردی اگر شرایط جذب این دانشگاه را طی ننمایند حضورشان در کلاس درس در سال تحصیلی جدید ممنوع است، گفت: سال جاری همه مدرسان این دانشگاه شرایط جذب را پشت سر گذاشته و اگر مدرسی این شرایط را طی ننموده باشد، حضورش در کلاس درس ممنوع است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم به طور میانگین دانش آموختگان این دانشگاه به نسبت سایر دانشگاه ها از اشتغال پذیری بیشتری برخوردار هستند.

وی گفت: شغل پایدار به معنی داشتن مهارت است که در این رابطه باید بگویم در حال حاضر بسیاری از دانشگاه ها در استان های مختلف به رسالت دانشگاه علمی کاربردی پی برده اند، به طوری که آنها یکی پس از دیگری درخواست دادند دانشجویانشان را در طول سال تحصیلی در مراکز کارگاهی واحدهای دانشگاهی ما بفرستند تا بتوانند مهارت های لازم را کسب نمایند.

امید با بیان اینکه سال گذشته با وجود کاهش جمعیت دانشجویی در دانشگاه های کشور توانستیم بیش از 150 هزار دانشجو جذب کنیم، گفت: سال جاری نیز این میزان از گرایش برای حضور در رشته های مهارتی وجود دارد.

وی از حذف بیش از 100 رشته کم متقاضی در سال 97 از چرخه آموزشی دانشگاه علمی کاربردی اطلاع داد و افزود: یکی از مزیت های دانشگاه علمی کاربردی این است که برخلاف سایر دانشگاه های دولتی می تواند رشته هایی که حد نصاب لازم دانشجو را کسب ننموده اند، از چرخه آموزشی حذف کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته به دلیل نظام آموزشی 6، 3، 3 آمار متقاضیان ورود به واحدهای دانشگاه علمی کاربردی کاهش پیدا کرد، گفت: به دلیل اینکه نخستین خروجی های این نظام از آموزش و پرورش تحصیل خود را به اتمام می رسانند، ما شاهد گرایش بالا به سمت رشته های مهارتی خواهیم بود.

وی ادامه داد: در سال 95، حدود 60 درصد دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی مسن بودند که این آمار در سال 97 کاهش پیدا کرد.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از 70 درصد ورودی ها به دانشجویان جوان اختصاص یافته است.

وی گفت: واحدهای دانشگاهی علمی کاربردی باید متناسب با احتیاج نیروی جوان کلاس های آموزشی خود را برگزار نمایند، با توجه به حجم بالای ورود دانشجویان جوان به این دانشگاه دیگر برگزاری کلاس های آموزشی در روزهای پنج شنبه و آدینه قابل قبول نیست زیرا ما نمی توانیم به دانشجویان بگوییم که شما در طول هفته به نوعی خود را سرگرم کنید و آخر هفته های خود را سر کلاس های درس بنشینید، بنابراین تمامی کلاس های واحدها باید در ساعات اداری برگزار گردد.

وی گفت: به طور کلی هزار و 100 مرکز علمی کاربردی در کل کشور وجود داشت که با رویکرد کیفی نگری تعداد این مراکز به بیش از 600 مرکز کاهش پیدا کرد و بر اساس برنامه ابلاغی دانشگاه تمامی واحدها موظف هستند که محیط کار را تأسیس نمایند، همچنان که به تازگی پنج مرکز علمی کاربردی راه اندازی کردیم که تمام آن ها مجهز به محیط کار بودند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: همچنین 20 مرکز علمی کاربردی از گردونه فعالیت آموزشی حذف شد، بر اساس نظام سطح بندی 200 مرکز مورد ارزیابی قرار گرفتند که 20 مرکز به دلیل عدم کسب استانداردهای لازم از گردونه فعالیت حذف شدند، در حال حاضر بیش از 800 رشته محل در این دانشگاه دایر است و سال جاری به دنبال این هستیم که با تصویب طرحی در مجلس شورای اسلامی، بخشی از هزینه های دانشجویان علمی کاربردی از سوی دولت پرداخت گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 7

به "امید: حذف بیش از 100 رشته کم متقاضی از چرخه آموزشی دانشگاه علمی کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امید: حذف بیش از 100 رشته کم متقاضی از چرخه آموزشی دانشگاه علمی کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید