آیا سیارک سرگردان به زمین برخورد می نماید؟

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، اعلام نزدیک شدن سیارک و شهاب سنگ عظیم به زمین در اوایل اردیبهشت ماه 1399، پرسش هایی درباره رخدادهای احتمالی همچون برخورد با کره زمین و نابودی حیات را مطرح نموده است، موضوعی که به اعتقاد یک استاد بخش فیزیک دانشگاه شیراز احتمال بسیار اندکی دارد.

آیا سیارک سرگردان به زمین برخورد می نماید؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، دکتر مشخص مصلحی رییس رصدخانه ابوریحان بیرونی دانشگاه شیراز در این باره معتقد است: براساس پژوهش های اجرا شده احتمال برخورد این سیارک خطرناک با زمین بسیار کم است و این سیارک بدون دردسر از کنار زمین عبور می نماید.

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: منظومه شمسی تعداد بسیار زیادی خرده سیارک دارد و میلیاردها سال است که تمام آنها در حال گردش هستند و ابعاد مختلفی دارند.

وی ادامه داد: بعضی از آنها دارای ابعاد کوچک و بعضی نیز دارای ابعاد بزرگ هستند، اینها سرگردان هستند و مدارهای مختلفی نیز دارند که بعضی از آنها در مدار دایره ای به دور خورشید می چرخد و بعضی نیز ممکن است تحت تاثیر سیارات دیگر بیضی شکل یا منحرف شوند.

رییس رصدخانه ابوریحان بیرونی گفت: کاری که متخصصان طی سالیان گذشته انجام داده اند، این است که این سیارک ها را پایش می نمایند؛ تلسکوپ هایی هستند که به طور مرتب آسمان را جستجو می نمایند.

مصلحی اضافه کرد: نور سیارک ها بسیار ضعیف است و معمولا وقتی به زمین نزدیک می شوند احتمال رصد آنان بیشتر است اما به طور مرتب اینها رصد می شوند و کوشش می گردد محاسبات لازم صورت بگیرد که مدار این سیارک ها به چه صورت است.

وی ادامه داد: پس از محاسبه، پیش بینی می گردد که آیا این ها با زمین برخورد یا از نزدیک زمین عبور می نمایند.

احتمال برخورد با زمین، بسیار کم است

استاد فیزیک دانشگاه شیراز گفت: آنهایی که از نزدیک زمین عبور می نمایند اصطلاحا به آن ها neo یعنی اجرام نزدیک به زمین می گویند و وقتی این ها به عنوان اجرام نزدیک به زمین شناخته می شوند وارد یک لیست می شوند که در این لیست به عنوان پتانسیل اینکه ممکن است این ها به زمین برخورد نمایند به آن ها نگاه می گردد.

مصلحی اضافه کرد: این کار نیازمند انجام رصدهای متوالی تری است و معمولا تلسکوپ های بزرگ تر یا ویژه تری را به این امر اختصاص می دهند تا بتوانند حرکت آن را دقیق تر آنالیز نمایند و المان های مداری آن ها را به دست بیاورند.

وی ادامه داد: سیارکی که گفته می گردد محتمل است به زمین برخورد کند، بر اساس مطالعاتی که من انجام دادم، احتمال برخورد آن به زمین بسیار کم است و به صورت راحت و بدون دردسر از کنار زمین عبور می نماید.

رییس رصدخانه ابوریحان بیرونی گفت: احتمالا این سیارک در فاصله حدود 6 میلیون کیلومتری است که این عدد، یک رقم بسیار بزرگی نسبت به فاصله زمین تا ماه است.

وی ادامه داد: محاسبات جدید نشان داده است که احتمال برخورد این سیارک با زمین بسیار کم است.

آیا می توان سیارک را منفجر یا منحرف کرد؟

این استاد فیزیک دانشگاه شیراز در پاسخ به این سوال که در صورت وجود احتمال برخورد این سیارک با زمین، امکان منفجر یا منحرف کردن آن وجود دارد؟ گفت: در خصوص منحرف یا منفجر کردن این سیارک اطلاعات چندانی در دسترس ندارم اما اگر که قرار باشد برخورد کند حدود اوایل اردیبهشت این اتفاق می افتد.

مصلحی اضافه کرد: اینکه چقدر بشر فناوری لازم را برای منفجر کردن این سیارک داشته باشد من از این فناوری اطلاع خاصی ندارم اما اگر این سیارک بخواهد برخورد کند یک خطر جدی برای حیات کره زمین است.

وی ادامه داد: البته در گذشته بعضی از این سیارک ها که بسیار کوچک بودند با زمین برخورد کردند، به عنوان مثال حدود 10 سال پیش یکی از این سیارک ها که بسیار کوچک بود به روسیه خورده بود.

ناسا به تازگی خبر داده که یک شهاب سنگ بزرگ الجثه چهار کیلومتری در حال نزدیک شدن به زمین است و در اردیبهشت ماه از نزدیکی زمین عبور می نماید.

این سیارک که تقریبا ابعادی در حدود 4 کیلومتر دارد به سمت زمین در حال حرکت است و خوشبختانه انتظار نمی رود با سیاره ما برخورد کند. 22 سال پیش در زمانی که این سیارک کشف شد ناسا گفته بود در صورتی که این سیارک با زمین برخورد کند، به اندازه ای بزرگ هست که بتواند اثرات جدی جهانی ایجاد کند.

بنا بر بعضی تحلیل ها، این سیارک در صورت ورود به اتمسفر زمین، آتش می گیرد و با سرعتی حیرت انگیز به زمین برخورد خواهد نمود و توانایی آن را دارد که نسل بشر را با تهدیدی جدی یا حتی نابودی رو به رو کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 595

به "آیا سیارک سرگردان به زمین برخورد می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سیارک سرگردان به زمین برخورد می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید