آمریکا جامعه ای نژادپرست است، هنوز سیاهان برده هستند

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، خبرنگاران - گروه بین الملل: اعتراضات به مرگ جورج فلوید از شهر مینیاپولیس در 26 مه 2020 شروع شد و به سایر نقاط ایالات متحده آمریکا تسری یافت. این اعتراضات در بعضی مناطق به صورت صلح آمیز انجام شد و در بعضی دیگر به شکل شورش، غارت و آسیب به اموال عمومی بود.

آمریکا جامعه ای نژادپرست است، هنوز سیاهان برده هستند

اعتراضات به مرگ جرج فلوید و وحشیگری پلیس، تا 30 مه به حداقل 30 شهر دیگر ایالات متحده آمریکا گسترش یافت. حداقل در 12 شهر عظیم ایالت متحده تا 30 مه قوانین منع رفت آمد به اجرا درآمد.

سازمان ملل نحوه مرگ جرج فلوید را فاجعه بار خواند و همچنین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت آمریکا درخواست کرد تدابیری اتخاذ کند تا دیگر شهروندان این کشور شاهد مرگ بی دلیل آمریکایی های آفریقایی تبار نباشند.

نحوهٔ واکنش ترامپ به اعتراضات، باعث انتقاد بسیاری از فعالان اجتماعی و همچنین سیاست مداران آمریکایی شده است. ترامپ معترضان را اراذل و اوباش خواند و تهدید کرد که با سگ های وحشی و سلاح های تهدیدآمیز با آشوب گران برخورد خواهد نمود.

در این راستا خبرنگاران گفتگویی با پروفسور ویلیام بیمن استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

*متعاقب کشته شدن یک مرد سیاهپوست در مینیاپولیس این شهر صحنه اعتراضات به این اقدام پلیس شده است. دلایل این برخوردهای پلیس آمریکا با رنگین پوستان و به ویژه سیاهپوستان چیست؟

جورج فلوید توسط پلیس سفید پوست در حضور چندین شاهد به قتل رسیده و از قتل وی فیلمبرداری شده است. این چهارمین بار است که یک مرد بی گناه غیر مسلح توسط پلیس سفیدپوست در مینه سوتا به قتل می رسد (ایالتی که مینیاپولیس در آن واقع شده است). در هر چهار مورد پلیس مجازات نشده است.

این در حالی است که وقتی عکس قضیه رخ می دهد فرد سیاه پوست مجازات می گردد به عنوان مثال وقتی که یک زن سفید پوست توسط یک پلیس سیاه (یک سومالیایی آمریکایی) کشته شد، پلیس قاتل به مدت 12 سال در زندان بود و خانواده مقتول 12 میلیون دلار دیه دریافت کرد. تفاوت در نحوه عملکرد دولت برای جامعه سیاه پوست بسیار ناراحت نماینده است.

دلیل این مشکل مداوم این است که رفتار پلیس تحت کنترل کامل شهردار یا حتی رئیس پلیس نیست. شهردار و رئیس پلیس می توانند پلیس را استخدام نموده و عزل نمایند، اما آنها نمی توانند رفتار نیروهای پلیس را کنترل نمایند، نمی توانند آنها را مجازات نمایند و فقط می توانند آنها را از کار خود اخراج نمایند.

علاوه بر این، قوانین به طور کلی به نفع نیروهای پلیس است. کافی است پلیس بگوید: مقتول مرا تهدید کرد بنابراین من به سمت او شلیک کردم. به این ترتیب قانون از پلیس در برابر مجازات محافظت می نماید. آنها همچنین می توانند بگویند مقتول در مقابل بازداشت مقاومت داشت. بنابراین قانون به همان اندازه به نفع پلیس خواهد بود. دیوان عالی ایالات متحده، محکوم کردن پلیس برای قتل را وقتی آنها در حین انجام ماموریت هستند، حتی سخت تر نموده است.

با این حال، از آنجا که تقریباً هر کسی می تواند با تلفن های خود فیلم بگیرد، استفاده پلیس ها از این بهانه ها سخت تر شده زیرا شواهد ویدیویی وجود دارد که نشان می دهد آنها دروغ می گویند، مانند پرونده جورج فلوید. قرار نیست پلیس نژادپرست باشد. اما بسیاری از آنها نژادپرست هستند. رئیس پلیس در مینیاپولیس سال جاری با همراهی دونالد ترامپ روی صحنه آمد و از او حمایت کرد.

بسیاری از مردم فکر می نمایند که ترامپ یک نژادپرست است و اقدامات وی از پلیس های نژادپرست محافظت می نماید. اگر این قتل فقط به مینه سوتا محدود می شد، اعتراضات گسترش نمی یافت. این نوع درگیری ها سالهاست که در سراسر ایالات متحده ادامه دارد و بسیاری از مردم احساس می نمایند که پلیس به طور کلی نژادپرست است. سیاه پوستان از پلیس های سفید پوست به شدت می ترسند.

پدران و مادران به فرزندان خود آموزش می دهند که چگونه رفتار نمایند اگر با یک پلیس روبرو شدند، زیرا آنها بسیاری از افراد بی گناه را دیده اند که در برخوردهای معمول توسط پلیس کشته شده اند. حدود یک مرد از 1000 مرد سیاه پوست می تواند انتظار داشته باشد که توسط یک پلیس کشته گردد.

به همین دلیل، قتل جورج فلوید آخرین خشم نه تنها جامعه سیاه پوست بلکه خشم بسیاری از شهروندان سفید پوست نیز بود، به ویژه جوانان سفید پوست که دیدگاهی بسیار کمتر تعصب آمیز نسبت به سیاه پوستان دارند. اعتراضات علیه قاتلان جورج فلوید به سرعت در جوامع دیگر گسترش یافت - مکان هایی که افراد سیاه پوست توسط پلیس به قتل رسیده اند. این حوادث چنان در ایالات متحده گسترده است که صدها اجتماع برخاستند و اعتراض کردند.

متاسفانه ما باید با این واقعیت روبرو شویم که ایالات متحده هنوز جامعه ای نژادپرست است. کل اقتصاد جنوب آمریکا وابسته به برده داری بود و از نظر فرهنگی سیاه پوست های آمریکایی هنوز هم توسط بسیاری از سفیدپوستان به عنوان برده یا حداقل فرومایه پنداشته می شوند. حتی اساتید برجسته، ورزشکاران، هنرمندان و سیاستمداران برخوردهای بدی با پلیس داشته اند. بنابراین این اعتراضات اساساً می گویند کافی است.

*ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا هم با توئیتی که متعاقب این حادثه منتشر کرد معترضان را بیشتر عصبانی کرد تا جایی که توئیتر ناگزیر شد توئیت او را پنهان کند. دلیل رویکرد نژادپرستانه ترامپ چیست؟

حامیان ترامپ عمدتاً مردهای سفید پوست و بدون تحصیلات دانشگاهی هستند که در مناطق روستایی ساکن هستند. تعداد زیادی از آنها نژادپرست هستند. ترامپ این مهم را می داند و او می تواند با ارسال پیام های نژادپرستانه آنها را حفظ کند تا از او حمایت نمایند. او به آنها می گوید که نژادپرستی قابل قبول است و آنها به آن پیام مثبت پاسخ می دهند.

*با توجه به اینکه برای ترامپ سبد رأی برای انتخابات مهم است به نظر می رسد او احساس می نماید با اظهارات نژادپرستانه می تواند سفیدپوستانی که روینمودهای نژادی هم دارند را بیشتر جذب خود کند. ارزیابی شما چیست؟

بله، بیشتر مردم معتقدند که این استراتژی ترامپ است. من معتقدم که به راحتی می توان این حرف را زد که ترامپ در انتخابات بعدی 100٪ آراء نژادپرستانه را دریافت می نماید. او این را می داند و به همین دلیل پیام های نژادپرستانه را ارسال می نماید تا به این افراد سیگنال دهد: من مثل شما هستم. از شما محافظت می کنم.

*یکی از خطراتی که متوجه آمریکاست، چند فرهنگ گرایی (و نه پلورالیسم فرهنگی) حاکم بر این کشور است که لیبرالیسم نتوانسته راه حلی برای آن بیاید. چرا این کشور نتوانسته راهی برای این چندفرهنگ گرایی بیابد و مهاجران و اقلیت های زبانی، نژادی و مذهبی را جذب فرهنگ مسلط آمریکایی کند؟

من با شما موافق نیستم. ایالات متحده آمریکا در جذب مهاجران بسیار پیروز بوده است و این امر هر روز از لحاظ فرهنگی بیشتر نهادینه می گردد. این مسئله ای عظیم برای جمعیت سفیدپوستها است. بیست یا سی سال پیش، بیشتریت قریب به اتفاق جمعیت ایالات متحده سفید پوست بودند. این واقعیت به سرعت در حال تغییر است و اخیراً جمعیت سفید پوست در بسیاری از مناطق کشور به یک اقلیت تبدیل شده است.

در بعضی از مناطق جنوب غربی، آمریکایی های لاتین تبار بیشتر از آمریکایی های غیر لاتین هستند. واشنگتن دی سی، پایتخت این کشور بیشتریت آفریقایی - آمریکایی هستند، مانند بسیاری از شهرهای عظیم ایالات متحده.

جمعیت سفیدپوست از این واقعیت در هراس است. آنها از تبدیل به اقلیت شدن در جوامع خود متنفر هستند و بسیاری دوست دارند مردم سیاه پوست و قهوه ای و غیر مسیحی ناپدید شوند. اما این مهاجران اخیر ناپدید نمی شوند. آنها هر ساله تعداد بیشتری و بیشتر از جمعیت را تشکیل می دهند. ایالات متحده طی 20 سال آینده ملتی خواهد بود که بیشتریت آن افراد غیر سفید پوست بوده و این همان چیزی است که نژادپرستی را بسیار خشن نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 761

به "آمریکا جامعه ای نژادپرست است، هنوز سیاهان برده هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا جامعه ای نژادپرست است، هنوز سیاهان برده هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید