آزادراه تهران - شمال آذر سال جاری به خط خاتمه می رسد

آزادراه تهران شمال به خط سرانجام نزدیک شده است و پیش بینی می گردد با اجرای عملیات نصب تجهیزات برقی، علائم و خط کشی مسیرها، قطعه یک این آزادراه آذرماه تکمیل و دی ماه آماده بهره برداری آزمایشی گردد.

آزادراه تهران - شمال آذر سال جاری به خط خاتمه می رسد

مطالعات ابتدایی این آزادراه در دهه 50 شروع شد و در دهه 70 نیز کلنگ ساخت آن به زمین خورد اما برای سال های طولانی به عنوان یک پروژه زمان بر و سخت رها شد؛ تا اینکه کارگاه های آن از پنج سال گذشته توسط وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان فعال شد و به عنوان برنامه ای برای افزایش شبکه آزادراهی کشور و کاهش ترافیک راستاهای شمالی شروع به کار کرد.

زمان بهره برداری از آزادراه تهران- شمال زمستان سال جاری است و این آزادراه از دی ماه وارد بهره برداری آزمایشی می گردد و مسافران شهرهای شمالی نوروز سال جاری می توانند از این آزادراه تردد داشته باشند.

بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار و مجری این طرح اعلام نموده است که 60 درصد مراحل نصب تاسیسات برقی آزادراه تهران- شمال تکمیل شده است و تا خاتمه آذرماه روشنایی به طور کامل در پل ها تونل و محور اصلی آزادراه می رسد.

بر اساس جدیدترین خبر از وضعیت آزادراه تهران- شمال تا خاتمه آبان ماه هیچ نوع عملیات مربوط به ابنیه روی محور اصلی آزادراه باقی نخواهد ماند و ساخت بدنه اصلی آزادراه از قبیل روسازی بتنی، کانال راهنمایی آب های سطحی، عملیات مربوط به ایمن سازی راستا مانند تثبیت ترانشه ها و عملیات تکمیلی داخل تونل ها تمام می گردد.

نصب گارد ریل ها، نصب نیوجرسی ها، نصب هندریل های روی پل ها و علائم اطلاعاتی و تابلوها نیز تا آخر آبان ماه به اتمام می رسد و بعد از این تاریخ برای خط کشی راستاها اقدام می گردد.

بدین ترتیب زمستان سال جاری آزادراه تهران-شمال به فهرست پروژه های افتتاح شده دولت تدبیر و امید می پیوندد.

پس از افتتاح قطعه یک آزادراه، بنیاد مستضعفان با همکاری وزارت راه و شهرسازی ساخت قطعات دوم و سوم آزاد راه را ادامه خواهد داد تا طبق ارزیابی های انجام شده تکمیل نهایی این پروژه در سال های 1400 تا 1401 محقق گردد.

کوتاه شدن 65 کیلومتری راستا، کاهش زمان سفر ، ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن برای چهار فصل سال، افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ناشی از بهبود وضعیت ترافیک، توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی و اشتغالزایی از مهم ترین مزیت های بهره برداری از این آزاد راه است.

طول آزادراه تهران - شمال 121کیلومتر بوده و دارای 2 خط (در فرازهای تند 3 خط) در هر باند است و حداکثر شیب طولی راستا 6 درصد، حداقل شعاع قوس ها400 متر و میانگین سرعت سیر 80 کیلومتر در ساعت است.

تعداد تونل ها (در باند رفت و برگشت) 180 رشته تونل در مجموع به طول تقریبی 100 کیلومتر است و بلندترین آنها تونل های بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی 4900 متر و 6400 متر (در هر باند) در این آزاد راه در حال اجرا مراحل خاتمهی واقع شده است.

تعداد پلهای بزرگ (در باند رفت و برگشت) 95 دستگاه پل و طول کل آن حدود 13 کیلومتر خواهد بود و حجم عملیات خاکی (مجموع عملیات خاکبرداری و خاکریزی) حدود 42میلیون متر مکعب پیش بینی شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 24 آبان 1398 شناسه مطلب: 146

به "آزادراه تهران - شمال آذر سال جاری به خط خاتمه می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزادراه تهران - شمال آذر سال جاری به خط خاتمه می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید