5 نکته مهم خرید مودم استوک

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، با گران شدن مودم ها و روترها در یکی دو سال اخیر، به ویژه مودم های سیم کارتی و 4G، بازار مودم های استوک و کار نموده حسابی داغ شده است.

5 نکته مهم خرید مودم استوک

این روزها، برای کاربران، مودم های استوک جذابیت بیشتری نسبت به مودم های آکبند با گارانتی دارند که قانونی وارد کشور شده و به طور رسمی در فروشگاه های فیزیکی و آنلاین به فروش می رسند.

تا حدودی هم حق با مصرف نمایندگان است. یک مودم همراه 4G ساده قیمتی بالای 2 میلیون تومان پیدا نموده است و بعضا اگر کمی معینات مودم خوب باشد؛ بالای 3 میلیون تومان است. اما مودم های استوک قیمت هایی در حدود 1 میلیون تومان دارند.

مودم های آکبند و کاملا نو از تیررس خرید مردم دور شده و واقعا یک دانشجو، دانش آموز، کارمند، معلم، یک فریلنسر و بسیاری از مشاغل نمی توانند 3 میلیون تومان برای خرید یک مودم نو بدهند.

جذابیت بعدی مودم های استوک غیر از بحث قیمت، معینات و قابلیت های آن ها است. در حالی که قدیمی ترین و ساده ترین مودم های 4G به طور رسمی وارد بازار ایران شده و با گارانتی فروخته می شوند؛ مودم های استوک غالبا جزو بهترین مودم های اپراتورهای اروپایی و آسیایی و خاورمیانه هستند و از نظر معینات به مودم های نو رجحان دارند.

بهترین مثال برای این موضوع، مودم هواوی B618 است که از همه مودم های رومیزی نو در بازار ایران بهتر و پرچم دارتر است ولی خیلی کم توسط شرکت های ایرانی با گارانتی عرضه می گردد و آن هم با قیمت بسیار بالا. فردی که بخواهد مودم B618 را خریداری کند؛ می تواند مدل استوک آن را با 2 الی 3 میلیون تومان کمتر خریداری کند.

انواع مودم استوک

نکته مهمی که باید پیش از خرید یک مودم استوک بدانیم؛ تفاوت های مودم های استوک است. استوک به معنای مودم کارنموده و دست دوم است که از کشورهای دیگر وارد ایران می گردد.

اما در سال های اخیر و با اتفاقاتی که در بازار ایران برای دلار و ارزهای دیگر افتاد؛ عملا معنای استوک بسیار پیچیده تر شده و به شکل های جدیدی مشاهده می گردد.

در گذشته، شرکت ها یا واردنماینده، مودم های استوک را به صورت فله ای می فروخت. مودم بدون آداپتور یا باتری، بدون جعبه و کابل برای مشتری ارسال می گردد. مودم سراسر خط و خش داشت و بدنه آن کثیف بود که نشان می داد چقدر کار نموده است. فروشنده فقط سلامت کارکرد مودم را تضمین می کرد.

ولی این روزها شاهد هستیم فروشنده ها، مودم را وارد ایران نموده و برای آن جعبه، آداپتور، کابل و حتی دفترچه راهنما تهیه می نمایند و کاملا در یک بسته بندی جدید به مشتری می دهند. بعضی از فروشنده ها چند ماهی گارانتی صحت کار مودم می دهند یا خدمات پس از فروش دارند.

بعضی دیگر از فروشنده ها، بدنه مودم را تمیز نموده و مام خط و خش ها، گردوغبار و کثیفی مودم را از بین می برند؛ به طوری که تصور می کنید کاملا یک مودم نو و دست اول است. حتی مودم را در پلاستیک و جعبه پلمپ و وکیوم می نمایند.

تنها زمانی که مودم را به برق زده و روشن می کنید؛ در پنل کاربری آن معین است که یک مودم کارنموده است وگرنه هیچ نشانه دیگری ندارد.

خوب، این ها خبرهای خوبی برای کاربران است ولی به همان اندازه بازار را آشفته تر، سردرگم تر و پیچیده تر می نماید. باز هم کاربر باید ترفندهایی به کار بگیرد تا مطمئن گردد یک مودم استوک قابل اعتماد می خرد و پولش را برای محصولی خراب دور نریخته است.

5 نکته مهم هنگام خرید مودم استوک

نکات زیادی باید در هنگام انتخاب و خرید یک مودم استوک مدنظر داشته باشید. از برند مودم تا معینات آن و شناخت فروشنده و غیره، ولی رعایت 5 نکته زیر می تواند خرید شما را تضمین کند:

درباره مودم حسابی تحقیق کنید

همواره مودم های استوک، بهترین مودم های بازارهای بین المللی نیستند که اکنون وارد بازار ایران شدند. بعضی فروشنده ها، مودم های استوک رده پایینی از کشورهایی مانند چین، تایوان، هند، مالدیو و غیره وارد بازار ایران نموده ولی با قیمت همان مودم های 4G استوک رده بالا می فروشند.

حالا که تصمیم گرفتید؛ مودم استوک بخرید؛ باید بهترین مدل مودم استوک در بازار را بخرید و چرا پول تان را برای یک مودم رده پایین و دست چندیم بدهید؟

حسابی درباره مودم استوک تحقیق کنید. ابتدا به خود فروشنده زنگ بزنید و از او معینات کامل مودم را بخوانید. دیتاشیت و عکس های مودم را طلب کنید. بعد در اینترنت به فارسی و انگلیسی آغاز به تحقیق درباره مودم کنید.

به وسیله ابزار عکس موتور جست وجوی گوگل، عکس مودم را در اینترنت پیدا کنید و ببینید کدام کشورها، اپراتورها و در کدام مناطق این مودم استفاده شده است.

اگر در اینترنت اطلاعات زیادی درباره این مودم بود و کشورهای مطرح جهان آن را استفاده کردند؛ پس یک مودمی است که ارزش خرید دارد ولی اگر هیچ اطلاعاتی درباره مودم یافت نمی گردد یا کشورهای گمنام و بسیار ضعیفی از مودم استفاده کردند؛ بهتر است سراغ خرید مودم استوک بهتری بروید.

درباره فروشنده حسابی تحقیق کنید

ممکن است فروشنده به شما هیچ گارانتی و تضمینی ندهد ولی تجربه، کیفیت کار و شناخت از فروشنده می تواند به شما بگوید که مودم استوک سالمی تحویل می گیرید یا مودم استوک خرابی!

وقتی فروشنده سایت، شماره تلفن، شماره موبایل، کانال تلگرام و واتساپ و اینستاگرام دارد؛ یعنی فروشنده بنداز و در رو نیست و پای فروش محصولش ایستاده است.

از دیگر علایم فروشنده های خوب و قابل اعتماد، داشتن محصولات استوک زیاد و تبلیغات و فعالیت زیاد در فضای مجازی است. ولی اگر یک شماره تلفن موبایل از دوستی گرفتید و به شما گفته این فرد فروشنده مودم استوک است و بعد هیچ سایت و شبکه اجتماعی ندارد و آدرس فیزیکی برای دیدار و مشاهده از نزدیک مودم نمی دهد؛ معین است که هیچ مسئولیتی در قبال فروش مودم ندارد.

بیشتر از اینکه درباره مودم تحقیق می کنید؛ درباره فروشنده مودم استوک تحقیق کنید.

چندین بار با او تماس بگیرید؛ برایش در شبکه های اجتماعی و کانال تلگرام پیغام بگذارید و آنالیز کنید آیا جواب می دهد؟ به موقع جواب می دهد یا یک هفته بعد پیغام شما را می خواند؟ آیا افراد دیگری از او مودم استوک خریداری کردند؟

بپرسید دقیقا چه چیزی می خرید

چشم بسته مودم استوک نخرید. دقیقا با فروشنده صحبت کنید این مودم استوک شامل چه تجهیزات جانبی می گردد و شرایط سلامت آن چگونه است.

آیا مودم استوک دارای باتری نو و سالمی است یا باتری آن خراب است و کامل شارژ نمی گردد یا دوام باتری ندارد؟

آیا مودم همراه با آداپتور برق است؟

آیا مودم همراه با جعبه و کابل شبکه و دفترچه راهنمای است؟ فایل راهنمای نصب دارد؟

آیا مودم بدنه سالمی دارد یا شکسته و دارای خط و خش زیاد است؟

مودم دقیقا چند ماه یا چند سال کار نموده است؟

هر چیزی که به ذهن تان می رسد را باید از فروشنده بپرسید. اصلا کم رویی نکنید و هیچ عیبی ندارد چندین بار تماس بگیرید یا برایش پیغام بگذارید.

مودم استوک بدون شرایط تعویض و گارانتی نخرید

رک و صریح به شما بگویم: اگر فروشنده ای برای مودم استوک شرایط تعویض و مرجوعی کالا نگذاشته است؛ هرگز از آن خرید نکنید.

باید مودم را دریافت نموده و چندین روز تست کنید و از عملکرد سالم آن مطمئن شوید. باید باتری، آنتن دهی، سیم کارت، درگاه های LAN و WAN و ویژگی های دیگر مودم را آنالیز کنید و در صورت مشاهده خرابی، سریعا برای فروشنده پس بفرستید.

گفتیم این روزها بعضی فروشنده ها روی مودم های استوک گارانتی 1 ماهه، 2 ماهه، 3 ماهه، 6 ماهه و یک ساله می دهند. همین طور، می گویند مثلا تا 72 ساعت یا 7 روز امکان تعویض یا مرجوعی مودم هست.

خرید مودم استوک بدون اینکه بتوانید در صورت پشیمانی پس بفرستید؛ یک ریسک عظیم است و قطعا از سوی فروشنده کاسه ای زیر نیم کاسه است.

فروشنده ای که واقعا دارد یک مودم سالم به شما می دهد؛ ترس و ابایی از بابت تعویض یا مرجوعی مودم ندارد و به شما یاری می نماید مودم سالمی بخرید.

نه خیلی ارزان و نه خیلی گران بخرید

مودم های استوک ارزان تر از مودم های نو شرکتی هستند ولی مفت نیستند.

اگر یک فروشنده دارد به شما مودم استوک 4.5G با قیمت 500 هزار تومان پیشنهاد می نماید؛ قطعا این مودم خراب است و مشکلاتی دارد.

وقتی یک مودم 4.5G در بازار ایران بالای 2 میلیون تومان است؛ چه دلیلی دارد یک فروشنده این قدر ارزان بدهد؟ اگر همین مودم را 1 میلیون تومان هم بفروشد؛ مردم خریدار هستند؛ پس چرا باید از سود خودش بزند؟

مواظب قیمت مودم های استوک باشید و باز همانند معینات مودم، در بازار تحقیق کنید مدل نو آن در بازار ایران چقدر است؟ مدل کار نموده آن در سایت های دیوار و شیپور چقدر است؟ فروشنده های دیگر مودم استوک، این مدل را چقدر می خرند؟

خلاصه، شرط خرید پیروز و لذت بخش در مودم استوک، تحقیق زیاد و سوال و جواب کردن زیاد و آنالیز همه شرایط ممکن در بازار است.

همواره با آشفتگی بازار، باید منتظر عرضه کالاها و محصولات نامرغوب و بی کیفیت یا جنس تقلبی بود. دقیقا، مانند بازار مودم و تجهیزات شبکه خانگی…

این روزها چندین فروشگاه اینترنتی اقدام به فروش مودم های اصطلاحا استوک کردند. تا چند سال پیش، فروش محصولات استوک و دست دوم یا ریفربیشد فقط…

مدتی است که فروش تجهیزات شبکه روی سایت های اینترنتی خرید و فروش لوازم دست دوم؛ رایج شده است. با گشت وگذار در سایت هایی مانند ایسام، شیپور،…

منبع: شبکه چی
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1102

به "5 نکته مهم خرید مودم استوک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته مهم خرید مودم استوک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید