کود زیستی راندمان باغ های پسته را افزایش داد

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کم بودن میزان فراوری در هکتار باغ های پسته، استفاده زیاد از کودهای شیمیایی و پایین بودن کارایی آنها پژوهشگران دانشگاه شهید باهنر کرمان را به سمت فراوری این کود بیولوژیک پیش برد.

کود زیستی راندمان باغ های پسته را افزایش داد

جهت دریافت خدمات ساخت ویلای مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

محققان دانشگاه شهید باهنر کرمان نوعی کود بیولوژیک فراوری کردند که راندمان گیاه را در تنش خشکی، شوری و کمبود عناصر غذایی افزایش می دهد. تحقیقات آنها روی باغات پسته بود اما می توان از این کود برای سایر گیاهان نیز استفاده کرد. پس می توان این کود را جایگزین کودهای شیمیایی کرد و اثرات مخرب زیست محیطی را کاهش داد.

مهدی سرچشمه پور درباره این پروژه که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرا شده است، گفت: در این کود از قارچ میکوریز دارای بالاترین راندمان استفاده شده است. این قارچ همزیست ریشه گیاه است و از سویی مقاومت گیاه مقابل تنش های شوری، خشکی و کمبود عناصر غذایی را افزایش می دهد.

در این پژوهش محققان کشور گونه هایی از این قارچ که هم زیستی بالایی با ریشه گیاه دارند را پس از غربالگری، ارزیابی کردند و پس از جداسازی بهترین نمونه از آن برای فراوری کود مدنظر بهره بردند.

در این پژوهش سه نوع از بهترین و کاراترین کودهای بیولوژیک که شرایط رشد و تغذیه ای گیاه پسته را بهبود می بخشد، تهیه شد و سپس تاثیر آنها در شرایط گلخانه ای مورد آنالیز نهاده شد. هر سه کودها راندمان گیاه را افزایش دادند. در این کود علاوه بر قارچ میکوریز، کرم های خاکی بومی (برای فراوری ورمی کمپوست) و نوعی قارچ مولد فراوری کمپوست نیز وجود دارد.

بنابراین فراوری این کود علاوه بر کاهش هزینه های فراوری و کاهش واردات کود، موجب کاهش آلودگی های زیست محیطی مواد زائد و گام برداشتن در راستا کشاورزی و توسعه پایدار می گردد.

قارچ های فراوری کننده کمپوست، کرم های خاکی بومی موثر در فراوری ورمی کمپوست و قارچ های میکوریز بومی موثر بر رشد گیاه در این کود از جمله مهترین و کاراترین آنها هستند. از این رو این پژوهش گام موثری در برطرف بعضی از مسائل به ویژه تسریع فراوری کمپوست با استفاده از قارچ های کارا در تجزیه بقایای گیاهی ، ورمی کمپوست و فراوری مایه تلقیح موثر و فراوری کود ارگانیک است و جایگزین مناسبی را برای کودهای شیمیایی پرهزینه و کارایی پایین ارائه می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 390

به "کود زیستی راندمان باغ های پسته را افزایش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کود زیستی راندمان باغ های پسته را افزایش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید