کرونا را با خود مراقبتی مهار کنیم

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، ایرنا/ ارائه آموزش های لازم، شست و شوی مکرر دست ها با صابون، استفاده از ماسک و تعویض به موقع آن، مصرف مایعات گرم، دست ندادن و روبوسی نکردن با دیگران، خودداری از تماس دست با چشم ها، بینی و دهان، پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار، ماندن بیمار در منزل، از مهمترین راههای پیشگیری از این بیماری است.

کرونا را با خود مراقبتی مهار کنیم

باید گفت خود مراقبتی یکی از مهمترین مسائل در زمینه تضمین سلامت جامعه به شمار می رود و باید همه مردم در گروه های سنی مختلف با رعایت بهداشت فردی، در این زمینه آگاه و هشیار باشند، به این دلیل همواره رعایت اصول بهداشتی می تواند سلامت ما را در برابر هر گونه ویروس به ویژه کرونا تامین کند.

یک هفته از اعلام رسمی شیوع بیماری کرونا در ایران می گذرد؛ در این مدت اخبار مختلفی از اقصی نقاط ایران درباره این بیماری منتشر شده که رعایت نکات بهداشتی، اعلام کمبودهای پزشکی، پرهیز از اجتماعات، ضدعفونی اماکن عمومی و توصیه های پزشکی در صدر آنها واقع شده است.

برخی از رسانه ها و به ویژه شبکه های اجتماعی بیش از آنکه به دنبال ارتقای سطح آگاهی مخاطبان در خصوص ویروس کرونا باشند، طی روزهای گذشته به سمت واهمه افکنی حرکت کردند؛ برخی رسانه ها و کاربران غیرخودی نیز در خارج از کشور به هر بهانه ای به دنبال فشار روانی بر مردم هستند.

اما کارشناسان بهداشت بر این باور هستند که ارتقای سطح آگاهی عمومی و خود مراقبتی مهمترین راه چاره برای پیشگیری از بروز این ویروس در کشور است و این بیماری، قابل پیشگیری است و با راه چارههای ساده می توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.

از آنجا که به گفته مسئولان خوشبختانه تا به امروز ویروس کرونای جدید در شهرستان خور و بیابانک مشاهده نشده اقدامات لازم و اولیه در راستای پیشگیری از ویروس جدید هم در دستور کار متولیان امور قرار گرفته و تلاش می شود تا با همکاری بین بخشی در صورت بروز مشکل اقدامات عملی درمان در کوتاهترین زمان ممکن به مبتلایان احتمالی انجام گیرد.

مدیر شبکه بهداشت، درمان شهرستان خور و بیابانک روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بیماری کرنا ترس ندارد اضافه نمود: با خود مراقبتی و رعایت نکات بهداشتی می توان آن را کنترل و مهار کرد.

رضا ترابی بیان داشت: مردم تا حد مقدور از حضور در اجتماع و مراسم عمومی به منظور حفظ سلامت خود و اطرافیان شان خودداری کنند.

وی گفت: بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از جمله شستن مرتب دست ها با صابون مایع است.

وی با بیان این که استفاده از ماسک به منظور پیشگیری از کرونا برای افراد سالم هیچ ضرورتی ندارد گفت: تنها افرادی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا هستند و نیز اطرافیان آنها، لازم است از ماسک استفاده کنند.

مدیر شبکه بهداشت، درمان شهرستان خور و بیابانک ادامه داد: دست کم بیست ثانیه برای شستشوی دستان خود با آب و صابون، وقت بگذاریم و مرتب دستانمان را بشوییم.

ترابی اضافه نمود: برای پیشگیری از کرنا باید به رعایت فاصله دست کم یک متر با فرد بیماری که سرفه می کند، در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مؤثر است،دست دادن و روبوسی را به کمترین اندازه ممکن برسانیم.

وی اضافه نمود: ویروس کرونا به سرعت از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان یا از برخی حیوانات به انسان منتقل می شود؛ همچنین این نوع ویروس از راه تنفس و پخش آن در هوا هم قابل انتقال است و تجمع افراد در مکان های بسته، به سرعت شرایط را برای انتقال این ویروس مساعد می کند.

وی تهیه و نصب صابون مایع در ادارات و نهادها، مدارس، دانشگاه ها، ترمینال ها، اماکن عمومی، پارک ها، مساجد، بقاع متبرکه، سالن های ورزشی، خوابگاه های دانش آموزی و دانشجویی و همچنین ضدعفونی مستمر سطوح خارجی مکان های یادشده را در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ضروری دانست.

مدیر شبکه بهداشت، درمان خور و بیابانک از تعطیلی تمامی اماکن ورزشی، فعالیت مهمانپذیرها و بوم گردی های شهرستان، تعطیلی بازارهای روز، لغو تمامی اجتماعات مذهبی و مسابقات، مراسم اعتکاف تا اطلاع ثانوی در مقابله با بیماری کرونا در این شهرستان، خبر داد.

به گفته ترابی تا به امروز برای مقابله و کنترل این ویروس تمامی جمع آوری چادرهای نماز مساجد، ضد عفونی ضریح مطهر امازاده ها، از مدار خارج کردن تمامی آبسرد کردن های مدارس، سطح شهر، روستا و مکان های مذهبی، گند زدایی وسایل نقلیه عمومی بین شهری، ضد عفونی کردن تمامی سطوح مدارس و ادارات و اماکن عمومی، گند زدایی سطوح دستگاه های کارتخوان و خود پرداز، ضد عفونی کردن مرتب سرویس های بهداشتی بین راهی، مدارس، مساجد و اماکن فرهنگی و عمومی در دستور کار قرار گرفته است.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته از چین آغاز شد و تا به امروز هزاران نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده اند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به راحتی و با راه چارههای ساده می توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.

بنابر اعلام مسوولان خور و بیابانک تا به امروز هیچ مورد ابتلا به کرونا در این شهرستان مشاهده نشده است.

منبع: همگردی
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 546

به "کرونا را با خود مراقبتی مهار کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا را با خود مراقبتی مهار کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید