چگونه برترین کانال وای فای را پیدا و تغییر دهیم

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، بسیاری از کاربران در یافتن کانال وای فای یا باند فرکانس رادیویی که مودم یا روتر روی آن کار می نمایند؛ مشکل دارند و به درستی نمی دانند الان وای فای آن ها روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز و دقیقا کدام کانال وای فای است. همین طور، توانایی تغییر باند رادیویی وای فای برای افزایش سرعت اینترنت را ندارند.

چگونه برترین کانال وای فای را پیدا و تغییر دهیم

اهمیت دانستن کانال وای فای در این است که می توانیم برترین و خلوت ترین کانال وای فای را برای مودم یا روتر خود انتخاب کنیم و سرعت اینترنت را افزایش دهیم. همواره در اطراف محیط زندگی شما، بعضی کانال های وای فای شلوغ تر و بعضی دیگر خلوت تر هستند و یک ترفند افزایش سرعت وای فای و اینترنت این است که مودم یا روتر را روی کانال وای فای خلوت تنظیم کنیم.

یافتن کانال وای فای کار ساده ای است و شما با یک کامپیوتر ویندوزی یا مک و همین طور گوشی اندرویدی یا iOS به سادگی و با نصب یک اپلیکیشن، می توانید آن را به همراه کلی اطلاعات دیگر درباره وای فای خود پیدا کنید و بعد سراغ برترین کانال وای فای بروید.

در این آموزش، ابتدا سراغ یافتن کانال وای فای در دستگاه های مختلف رفته و بعد می گوییم چگونه یک کانال وای فای را تغییر دهید.

یافتن کانال وای فای در دستگاه های مختلف

یافتن کانال وای فای در اندروید

کاربران اندروید می توانند اپلیکیشن منبع باز را نصب نمایند که شرایط کانال وای فای خود و دیگر وای فای های همسایه شما را نشان می دهد. این اپلیکیشن می تواند برترین کانال یا کانال هایی که می توانید مودم یا روتر را روی آن تنظیم کنید را نیز به شما خواهد گفت. اپلیکیشن های زیادی برای تجزیه و تحلیل وای فای و یافتن کانال های رادیویی در روی اندروید هست ولی اپلیکیشن WiFi Analyzer یکی از برترین آن ها است. همین طور، می توانید از اپلیکیشن های و و برای یافتن کانال وای فای در گوشی اندرویدی بهره ببرید.

یافتن کانال وای فای در iOS

کاربران آیفون و آیپد می توانند اپلیکیشن را دانلود و نصب نمایند. بعد این برنامه را باز کنید و وارد بخش Settings شوید. صفحه را به پایین اسکرول کنید تا به Airport Utility برسید.

بعد ابزار Wi-Fi Scanner را فعال کنید تا بتوانید فهرستی از همه شبکه های وای فای خود به همراه کانال وای فای مشاهده کنید.

یافتن کانال وای فای در ویندوز

برای ویندوز هم اپلیکیشن های زیادی وجود دارد که به سادگی می توانند کانال وای فای شما را نشان بدهند اما اجازه بدهید یک روش ساده و بدون احتیاج به نصب برنامه آموزش دهیم.

ابتدا، ترمینال خط فرمان ویندوز یا Command Prompt را اجرا کنید. برای این کار از منوی استارت، cmd را جست وجو نموده و بعد Command Prompt بزنید تا باز گردد.

در ترمینال خط فرمان دستور netsh wlan show all را تایپ و اجرا کنید. اطلاعات زیادی در صفحه به شما نشان داده می گردد. در بخش SHOW NETWORKS MODE=BSSID می توانید وای فای های نزدیک به خودتان به همراه کانال هر وای فای را پیدا کنید.

یافتن کانال وای فای در مک

در سیستم عامل مک یک ابزار Wi-Fi scanner داخلی قرار گرفته است و شما احتیاجی به نصب اپلیکیشن نو ندارید. در macOS کلید Option در صفحه کلید خود را به پایین فشار داده و نگه دارید و بعد روی آیکون Wi-Fi در سمت راست صفحه کلیک کنید. در مرحله بعدی، باید روی گزینه Open Wireless Diagnostics کلیک کنید.

در پنجره ای که باز می گردد؛ روی Window کلیک نموده و Scan را بزنید. بعد باید روی کلید سمت راست Scan Now کلیک کنید حالا می توانید کانال وای فای خودتان و همین طور برترین کانال وای فای قابل استفاده را مشاهده کنید.

تغییر کانال وای فای در دستگاه های مختلف

حالا که پیروز شدیم کانال وای فای خود را پیدا کنیم؛ نوبت به تغییر کانال وای فای به برترین و خلوت ترین کانال می رسد تا از این طریق سرعت اینترنت و وای فای افزایش پیدا کند.

یک روش تغییر کانال وای فای، وارد شدن به پنل کاربری تحت وب روتر یا مودم است. برای این منظور، باید آدرس IP و نام کاربری رمز عبور روتر و مودم را داشته باشید.

اگر خوش شانس باشید؛ این اطلاعات روی برچسبی در پشت بدنه مودم یا روتر چاپ شدند. اگر خودتان رمزعبور روتر یا مودم را تغییر داده اید؛ باز هم باید رمزعبوری که عوض شده را وارد کنید. معمولا در دفترچه راهنمای مودم یا روتر نیز اطلاعات ورود به پنل مدیریتی درج شده است.

اگر از یک مودم یا روتر نسل نو استفاده می کنید؛ با اپلیکیشن مودم یا روتر هم می توانید وارد تنظیمات وای فای شده و کانال رادیویی هر وای فای را تغییر دهید و روی کانال خلوت تر بگذارید.

برای یافتن آدرس IP مودم و روتر در دستگاه های مختلف به صورت زیر عمل کنید:

در اندروید، اپلیکیشن Settings را باز کنید و به بخش Wi-Fi بروید (معمولا بخش وای فای را باید در زیر بخش Connections پیدا کنید). سپس، اتصال وای فای خود را انتخاب کنید و روی آیکون چرخ دنده ضربه بزنید تا صفحه تنظیمات Wi-Fi باز گردد.

از اینجا به بعد، مراحل کار بستگی زیادی به نسخه اندروید گوشی شما دارد ولی کم و بیش باید ساده و مشابه روالی باشد که در زیر می گوییم.

یافتن آدرس IP مودم و روتر در اندروید

به عنوان مثال، در اندروید 12 روی گوشی گوگل پیکسل، به سادگی تنظیمات وای فای را به پایین اسکرول کنید تا آدرس IP روتر را در زیر بخش Gateway ببینید. در بعضی از گوشی ها احتیاج است روی گزینه Advanced یا View More بزنید تا آدرس IP اتصال گوشی به روتر را مشاهده کنید.

همین طور، در بعضی گوشی ها بعد زدن روی گزینه Advanced باید گزینه IP settings و بعد Static را بزنید. آدرس را می توانید در بخش Gateway پیدا کنید.

یافتن آدرس IP مودم و روتر در iOS

در iOS اپلیکیشن Settings را باز کنید و بعد روی Wi-Fi بزنید. در جلوی نام شبکه وای فای خودتان، روی آیکون i بزنید تا اطلاعات شبکه را ببینید. آدرس آی پی روتر را می توانید در زیر عنوان Router ببینید.

یافتن آدرس IP مودم و روتر در ویندوز

در ویندوز، دوباره ترمینال خط فرمان یا Command Prompt را به وسیله منوی استارت و تایپ عبارت cmd اجرا کنید.

عبارت ipconfig/all را تایپ و بعد کلید اینتر را بزنید. آدرس IP مودم یا روتر در بخش Default Gateway قابل مشاهده است.

یافتن آدرس IP مودم و روتر در مک

در سیستم عامل macOS، روی آیکون Wi-Fi در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید. بعد باید روی گزینه Network Preferences کلیک کنید. شبکه وای فای خودتان را انتخاب و روی Advanced بزنید. روی برگه TCP/IP بزنید تا بتوانید آدرس IP مودم یا روتر را در بخش Router پیدا کنید.

وقتی آدرس IP مودم یا روتر را پیدا کردید؛ به سادگی آن را در نوار آدرس مرورگر وب خود وارد نموده و در صفحه لاگین ظاهر شده باید نام کاربری و رمزعبور را بزنید. گفتیم معمولا این اطلاعات در برچسب پشت دستگاه چاپ شده اند. به طور پیش فرض، این اطلاعات admin/admin و admin/password و admin/[blank] هستند.

به وسیله وب سایت های RouterPasswords.com و Router-Reset.com یا سایت شرکت سازنده دستگاه نیز می توانید اطلاعات لاگین به پنل کاربری مودم یا روتر را پیدا کنید.

هنگامی که وارد تنظیمات دستگاه شدید؛ سراغ تنظیمات وای فای بروید و برای هر وای فای (مثلا وای فای 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز) کانال وای فای را تغییر دهید. از قلم نیاندازید که باید کلید Save را بزنید تا دستگاه یک بار ریست شده و بعد روی کانال رادیویی نو بیفتد.

منبع: شبکه چی
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1787

به "چگونه برترین کانال وای فای را پیدا و تغییر دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه برترین کانال وای فای را پیدا و تغییر دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید