عوارض جانبی مصرف طولانی مدتNSAID

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی که به اسم NSAIDs هم شناخته می گردد، به منظور کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها به راحتی در دسترس بوده و یکی از داروهایی است که به طور گسترده ای در دنیا

عوارض جانبی مصرف طولانی مدتNSAID

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی که به اسم NSAIDs هم شناخته می شود، به منظور کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها به راحتی در دسترس بوده و یکی از داروهایی است که به طور گسترده ای در دنیا مصرف می شود. متاسفانه، بیشتر مردم بدون دانستن عوارض جانبی و خطرات مرتبط با آن ها، این داروها را مورد استفاده قرار می دهند.

هنگامی که شما سردرد، کمر درد و یا بعضی دردهای عضلانی دارید، اولین کاری که باید انجام دهید، چیست؟ مانند بسیاری از مردم دیگر، شما هم احتمالا قرص مصرف می کنید که در این صورت درد از بین می رود. اگرچه شما ممکن است این قرص ها را با نام عمومی آن ها مانند آسپرین یا ایبوپروفن بشناسید، اما احتمالا نمی دانید که این داروها به اسم داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی طبقه بندی می شوند. از این داروها به منظور کاهش التهای و تسکین درد استفاده می شود و اغلب برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله دردهای عضلانی، رگ به رگ شدن، کمر درد، آرتروز، میگرن، دندان درد، آماس مفاصل و گرفتگی قاعدگی مصرف می شود. آن ها می توانند علائم ناشی از التهاب یا آسیب هایی مانند قرمزی، تورم و درد را تسکین دهند.

هر روزه میلیون ها نفر از مردم از داروهای ضد استروئیدی ضد التهابی برای کاهش درد و تورم استفاده می نمایند. از آن جا که بسیاری از NSAIDs بدون نسخه در دسترس هستند، مردم تمایل به مصرف آن ها در هر زمانی که احساس درد کردند، دارند. بسیاری از مردم از عوارض جانبی ای داروها اطلاعی ندارند، و بعضی از این داروها ممکن است عوارض شدیدی را به همراه داشته باشد. با وجود سمیت NSAIDs، به ویژه با مصرف مداوم آن ها، اطلاعات کمی در رابطه با عوارض جانبی این داروها وجود دارد. قبل از این که به عوارض جانبی این داروها بپردازیم، اجازه دهید نحوه کار این داروها را در بدن تشریح کنیم.

نحوه کار NSAIDs

NSAIDs از طریق مهار آنزیم های سیکلو اکسیژناز (COX) در بخش های مختلف بدن کار می نماید. آنزیم های COX مسئول فراوری پروستاگلاندین ها، مواد شبه هورمونی که مسئول درد و التهاب هستند، می باشند. NSAIDs با مهار آنزیم های COX باعث جلوگیری از انتشار پروستاگلاندین می شود. این امر، به نوبه خود باعث جلوگیری از درد و التهاب می شود.

آنزیم های COX به دو شکل مختلف وجود دارند، COX-1 و COX-2. COX-2 تنها درد، التهاب و تب را کاهش می دهد، در حالی که COX-1 مسئول حفاظت از پوشش معده می باشد. NSAIDs می تواند به طور گسترده بر اساس نوع آنزیم سیکلو اکسیژناز مهار نماینده آن ها به صورت انتخابی و غیر انتخابی طبقه بندی شود. در حالی که NSAIDs غیر انتخابی هر دوی آنزیم های COX-1 و COX-2 را مهار می نماید، اما NSAIDs غیر انتخابی تنها آنزیم های COX-2 را مهار می نماید، بنابراین امکان فراوری پروستاگلاندین که محافظ معده است را فراهم آورده، در حالی که از درد و التهاب را هم تسکین می بخشد. بعضی از NSAIDs غیر انتخابی معمول، آسپرین، ایبو پروفن، ناپروکسن، کتوپروفن و دیکلوفناک می باشند. NSAIDs انتخابی شامل سلکوکسیب و ملوکسیکام می باشند.

خطرات طولانی مدت مرتبط با NSAIDs

منجر به مسائلی برای دستگاه گوارش می شود.

مسائل گوارشی و آسیب های دستگاه گوارش بعضی از عوارض جانبی جدی NSAIDs می باشند. آنزیم COX-1 از طریق NSAIDs از طریق کاهش فراوری پروستاگلاندین ها که مسئول محافظت از دیواره معده هستند، مهار می شوند. بدون محافظت از لایه موکوس، اسید معده می تواند باعث فرسایش معده شود که این موضوع می تواند منجر به خونریزی معده شود.

عوارض کوتاه مدت NSAIDs شامل ناراحتی معده (سوء هاضمه)، تهوع، درد و اسهال می باشد. در طولانی مدت، ممکن است زخم های گوارشی و سوراخ شدن دستگاه گوارش (سوراخ شدن دیواره معده یا روده) در افرادی که از NSAIDs استفاده می نمایند، ایجاد شود. این خطرات برای افراد مسن و افرادی که سابقه زخم معده دارند، بالاتر است. افرادی که از دید مزمن رنج می برند، و برای طولانی مدت NSAIDs مصرف می نمایند، به اندازه بیشتری از درد معده و دیگر مسائل مرتبط، نسبت به افرادی که گاهی اوقات از این قرص ها مصرف می نمایند، رنج می برند.

یک جایگزین برای NSAIDs غیر انتخابی که باعث اختلالات گوارشی می شود، یک مهار نماینده انتخابی COX-2 می باشد. NSAIDs انتخابی می تواند درد و التهاب را کاهش دهد، در حالی که خطر زخم معده را هم کاهش می دهد.

افزایش خطرات قلبی و عروقی

در حالی که مهار نماینده های COX-2 ممکن است مسائل گوارشی کمتری را به همراه داشته باشد، آن ها دارای عوارض جدی هم هستند. محققان پی بردند که این داروها خطر حملات قلبی و دیگر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند. با توجه به این خطرات، دو مهار نماینده COX-2، به نام های Vioxx و Bextra از بازار حدف شدند.

به جز آسپرین، همه داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی دیگر نیازمند یک هشدار بر روی جعبه خود هستند که بیان می نمایند که این داروها ممکن است خطر ابتلا به مسائل قلبی و عروقی و سکته مغزی را افزایش دهند. این خطر برای افراد دارای بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا یا افرادی که این داروها را برای مدت زمانی طولانی مصرف می نمایند، بیشتر است.

سایر عوارض جانبی عبارتند از:

سردرد، سرگیجه، خارش پوست، خواب آلودگی، ورم

عوارض جانبی کمتر شایع NSAIDs

داروی القاء نماینده هپاتیت

دوزهای بالای NSAIDs در طولانی مدت باعث ایجاد هپاتیت سمی می شود که از طریق التهاب کبد که نتیجه قرار گرفتن در معرض مواد سمی خاصی می باشد، تعیین می شود. کبد مسئول تجزیه مواد شیمیایی و داروهای موجود در جریان خون می باشد. هنگامی که این داروها برای مدت طولانی در کبد باقی بمانند، باعث ایجاد اثرات مضر جدی برای کبد می گردند.

در بیشتر موارد، توقف مصرف دارو به بازیابی کبد یاری می نماید. در غیر این صورت هپاتیت سمی می تواند باعث بروز آسیب جبران ناپذیری به کبد شود، و باعث زخم بافت کبد (سیروس) شده و در بعضی موارد خاص، حتی منجر به نارسایی کبد هم می شود. علائم هپاتیت القاء شده از طریق این داروها شامل درد شکم، خستگی، کاهش اشتها، سردرد و زرد شدن پوست می باشد.

سمیت کلیومی

هنگامی که بدن در معرض دارو برای مدت زمان طولانی قرار می گیرد، سمیت دارو ممکن است احتمال آسیب به کلیه را افزایش دهد. تنگی نفس، از دست دادن انرژی و نامنظم شدن ضربان قلب بعضی از علائم آسیب کلیوی ناشی از داروها می باشد. یک آزمایش خون ساده می تواند به تشخیص بیماری یاری کند. افرادی که از دوزهای بالای دارو را برای طولانی مدت مصرف می نمایند، احتمالا از آسیب های دائمی به کلیه رنج می برند. NSAIDs با داروهای ضد فشار خون تداخل دارد، بنابراین باعث ایجاد فشار خون بالا و آسیب به کلیه می شود.

تداخل با داروها

NSAID با بعضی داروها مانند سیکلوسپورین (داروی سرکوب نماینده سیستم ایمنی)، فنی توئین (ضد تشنج)، لیتیوم (تثبیت نماینده خلق و خوی)، کلوزاپین (ضد جنون) و وارفارین (رقیق نماینده خون) تداخل دارند که می تواند باعث عوارض جانبی گردند. NSAIDs با الکل هم تداخل داشته و باعث ایجاد عوارض جانبی می شود. استفاده از چنین داروهایی باید تحت نظارت پزشک صورت گیرد.

در صورتی که شما از هر گونه عوارض جانبی رنج می برید، بلافاصله با پزشک مشورت کنید. درمان طولانی مدت و با دوز بالای با داروهای ضد التهابی ضد استروئیدی عوارض جانبی این داروها را افزایش داده و بنابراین تنها بعد از مشورت با پزشک این داروها مصرف شوند اگر چه تسکین درد، به خصوص برای افرادی که از دردهای مزمن رنج می برند، مهم است، اما نباید خطرات مربوط به این داروها را هم نادیده گرفت. جهت تسکین درد و به حداقل رساندن اثرات جانبی این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1532

به "عوارض جانبی مصرف طولانی مدتNSAID" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی مصرف طولانی مدتNSAID"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید