رانندگان تاکسی، بیشتر مراقب خود باشید!

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، خطرات کاری، یکی از علل اصلی نگرانی در صنعت رانندگی، به ویژه در رانندگان تاکسی بوده است. در این مطالعه قصد داریم به عوامل مختلفی مانند محیط کار، استرس و ویژگی های شخصیتی بپردازیم که می توانند به طور مستقیم بر سلامت فیزیکی و روحی رانندگان تاکسی تاثیر بگذارند.

رانندگان تاکسی، بیشتر مراقب خود باشید!

تقریبا 65 درصد از رانندگان تاکسی متعلق به گروه سنی 21-40 ساله هستند. اکثریت (59%) رانندگان تاکسی متعلق به طبقه پایین مالی هستند. 70% از رانندگان تاکسی روزانه بیش از 8 ساعت کار می نمایند. 63% سابقه یک یا چند اعتیاد را به خود اختصاص داده اند. تراکم ترافیک (67.1%) و بعلاوه خیابان های تنگ و تاریک (43%)، دست اندازها و سرعت گیرهای بیش از حد (41%)، حرکات کستاخانه و رفتار رانندگان دیگر (42%) و آب و هوای بد (36%)، به عنوان عامل اصلی استرس زا گزارش شده اند. تقریبا 86% رانندگان تاکسی یک یا چند علایم بیماری داشتند. بیماری های مربوط به دستگاه گوارش، درد های اسکلتی و مفاصل و بعلاوه افسردگی، از بیماری های غالب رانندگان تاکسی است.

رانندگان در معرض تعداد زیادی از مسائل سلامتی قرار دارند، زیرا محیط شغلی آنها پر سر و صدا و پر استرس است، بعلاوه بسیاری از رانندگان ساعت کاری مشخصی ندارند، در حالت و شرایط بدی قرار دارند (پشت فرمان)، و معمولا رژیم غذایی ناکافی دارند. استرس در کار که بسته به ویژگی های شخصیتی رانندگان تشدید می گردد، شرایط را بدتر می نماید و به نوبه خود بر سلامتی رانندگان حرفه ای تاثیر می گذارد.

صنعت تاکسی کاملا متفاوت از مشاغل معمولی است؛ راننده دارای ساعت کاری مبهم است و عایدی روزانه اش متغیر است. به تازگی، محققان روش های یکپارچه ای را برای بهبود سلامت و ایمنی محیط کاری ترتیب داده اند. به این ترتیب اهمیت تحقیق در خصوص سلامت و ایمنی محل کار در صنعت های غیر متعارف مانند تاکسی رانی، ممکن است در ارتقاء سلامت و ایمنی موثر باشد.

54% از رانندگان تاکسی، تاکسی خود را به صورت ماهانه اجاره می نمایند، در حالی که 46% آنها تاکسی خود را دارند. از میان راننده تاکسی هایی که تاکسی خود را کرایه می نمایند، 43% آنها می توانند تنها 30 تا 40 درصد عایدی ماهیانه خود را پس انداز نمایند. بعلاوه 33.5 % آنها می توانند 40 تا50 درصد عایدی ماهیانه خود را پس انداز نمایند.

در یک سال اخیر، 46% جرایم رانندگی مربوط به رانندگان تاکسی بود. بیشتر جرایم به علت پارک کردن تاکسی در مکان های نامناسب بود (57 درصد).

تراکم ترافیک، بیشترین مشکل و محدودیت رانندگان تاکسی (67%) بود. مسائل و محدودیت های دیگر شامل رفتار های بد پلیس های ترافیک و سایر رانندگان و شرایط جاده ای بود.

تاریخچه شخصی رانندگان تاکسی نشان داد که از 508 راننده تاکسی، اکثریت (67%)، رژیم غذایی مناسبی نداشتند.

42 % رانندگان تاکسی غذای خود را سر وقت می خوردند، در حالی که تایم ناهار 38% آنها روزانه تغییر می کرد.

51.6% آنها روزانه 7-8 ساعت خواب داشتند، اما 48% آنها کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند. 42.5% آنها، عادت های روده ای نامنظم داشتند. 32% آنها به توتون و تنباکو اعتیاد داشتند، 28 درصد سیگاری و 23 درصد، الکلی بودند.

استراحت های هفتگی و ورزش در اوقات فراغت برای استراحت به بدن و فکر لازم است. اگرچه اکثریت رانندگان تاکسی (60%) استراحت آخر هفتگی داشتند، اما تنها 15% در فعالیت های اوقات فراغت حضور داشتند. از این 60% رانندگان تاکسی، 43% کار های خانه را انجام می دادند، 31% به فعالیت های تفریح مانند تلویزیون، سینما و رادیو مشغول بودند. بعلاوه فقط 12% رانندگان تاکسی در خواندن یا نوشتن شرکت داشتند. با این حال، بیشتر رانندگان تاکسی(91%)، در اوقات فراغت احساس آرامش می کردند.

منبع: فوت و فن / nytaxivoice.com
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1817

به "رانندگان تاکسی، بیشتر مراقب خود باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رانندگان تاکسی، بیشتر مراقب خود باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید