خلبان های هواپیماهای مسافربری با باری چه تفاوت هایی دارند؟

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، تفاوت خلبان های هواپیماهای مسافری با باری

درست است که سیستم عامل پرواز همه هواپیماهای دنیا تقریبا واحد و شبیه به هم هستند و کسی که خلبان باشد می تواند هر وسیله پروازی را راهنمایی نماید اما، این امر باعث نمی گردد که بگوییم همه خلبانان مثل هم هستند. در واقع تفاوت خلبان های هواپیماهای مسافری با باری یکی از همین مواردی است که به آن اشاره کردیم. واقعیت این است که یک خلبان مسافری با خلبان هواپیمای باری از خیلی جهات فرق دارد و ما امروز در مطلبی می خواهیم به این تفاوت ها بپردازیم. در ادامه با ما در مطلب تفاوت خلبان های هواپیماهای مسافری با باری همراه باشید.

خلبان های هواپیماهای مسافربری با باری چه تفاوت هایی دارند؟

خلبان کیست؟

قبل از این که به آنالیز تفاوت خلبان های هواپیماهای مسافری با باری بپردازیم بیایید تا مروری بر این داشته باشیم که خلبان کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟ خلبان یا پایلوت (The pilot) کسی است که به راهنمایی هواپیما یا دیگر وسایل پروازی می پردازد. داشتن شغل خلبانی نیازمند آموزش های منظم و داشتن گواهینامه خلبانی است. بسیاری به خلبانی به صورت آماتور و غیر حرفه ای می پردازند. خلبانی و راهنمایی کلیه وسایل پروازی حتی هواپیمای فوق سبک نیز نیازمند اخذ گواهینامه خلبانی و مجوز پرواز است. زندگی خلبانی با زندگی به طور مثال یک مهندس راه و ساختمان فرق دارد.

سفرهای پی در پی، خطرات پرواز، استرس مسئولیت حفظ جان مردم، پروازهای غیر منتظره، دوری از خانواده و بسیاری از مسائل دیگر بخشی کوچک از مسائلی است که اگر فرد بدون آگاهی از آن ها وارد این حرفه شود، ممکن است دچار مشکل شود. بالاترین فرد در سیستم راهنمایی، کنترل و نظارت هواپیما خلبان است که در واقع فرمانده هواپیمایی است که میلیون ها دلار ارزش دارد. خلبان در طول پرواز مسئولیت جان صدها مسافر را که هزاران چشم به راه دارند، بر دوش می کشد. داشتن توانایی مدیریت بحران و حفظ قوه تعقل و تفکر و خونسردی حتی تا دم مرگ توانایی هایی است که یک خلبان به آن نیاز دارد.

از سوی دیگر یک خلبان به لحاظ تنظیم ساعات پرواز در اوقات متفاوت نمی تواند برنامه ریزی دقیقی برای زندگی شخصی خود داشته باشد و بیشتر باید از یک برنامه شناور استفاده کند، چرا که هر هفته و یا هر ماه برنامه پروازها تغییر می کند. خلبان هواپیما وظایف مختلفی دارد که شرحی بلند و بالا دارد اما از مهم ترین آن ها می توانیم از کارهایی همانند: آنالیز اجزای هواپیما و سوخت آن قبل از پرواز و یا انتخاب برترین راستا با توجه به گزارشات هواشناسی و اطلاعات ترافیک هوایی را مثال بزنیم. یک خلبان به عنوان کسی که راهنمایی وسیله ای بسیار بزرگ را بر عهده دارد این است که مسافران و بارهای آنان را به سلامت به مقصد برساند.

تفاوت خلبان مسافربری با باری

حال که می دانید که خلبان کیست و چه وظایفی بر عهده دارد دیگر نوبت به آن رسیده است که تفاوت خلبان های هواپیماهای مسافری با باری را مورد آنالیز قرار دهیم. اولین تفاوتی که می توانیم از بین تفاوت های یک خلبان هواپیمای مسافربری با یک خلبان هواپیمای باری بیان کنیم این است که هر شخصی که تمایل دارد که خلبان شود باید قبل از هر چیزی یک گواهی پزشکی درجه ی یک از آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (European Aviation Safety Agency) نیاز دارد.

به توضیحاتی که در این زمینه وجود دارد توجه فرمایید:

  • این گواهی سلامت برای تمامی خلبان های هواپیماهایی با اهداف بازرگانی لازم است.
  • گواهی پزشکی درجه یک از آژانس ایمنی هوانوردی اروپا هم برای خلبان های مسافربری و هم باری و هم علی الخصوص به صورت ویژه برای خلبانان هواپیماهای جنگی، اجباری است.
  • اجبار برای داشتن این گواهینامه برای خلبانان به این خاطر است که خلبان ها باید به طور مرتب در جلسات ارزیابی و معاینه پزشکی حاضر شوند و باید حتما سبک زندگی خوب و سالمی داشته باشند تا بتوانند پروازهای خود را در نهایت کیفیت و امنیت انجام دهند و در نهایت، مدت زمان بیشتری در این شغل کار کنند.

مورد بعدی که از انواع تفاوت خلبان های هواپیماهای مسافری با باری می خواهیم بیان کنیم این است که، بدون شک نوع هواپیماهای آنان با یکدیگر فرق دارد و در نتیجه دسته کاریشان هم نیز فرق دارد. معمولا شرکت های هواپیمایی که در زمینه مسافربری و باری و جنگی استفاده می کنند، بسیار فرق دارد. برای این که بهتر این تفاوت را درک کنید مثالی برایتان می آوریم.

شرکت های هواپیمایی که در حیطه حمل و نقل هم فعالیت می کنند، برای مثال بیشتر از معروف ترین مدل های هواپیمای بوئینگ و ایرباس برای پرواز استفاده می کنند. این هواپیماها معمولا هواپیماهایی هستند که قبل تر ها برای جا به جایی مسافر از آن ها استفاده می شده است. این هواپیماها بعد از طراحی مجدد برای استفاده باری، به گونه ای تغییر پیدا می کنند که بیشتر برای جا به جایی محموله مناسب باشند تا مسافر و اصلا این ظرفیت در آن ها وجود ندارد که بخواهند مسافر را جا به جا کنند. شرکت های حمل و نقل میانه در اروپا، برای راستاهای کوتاه و میانه بیشتر از هواپیمای بوئینگ 737 یا هواپیمای ایرباس A380 استفاده می کنند.

تفاوت دیگری که از انواع تفاوت خلبان های هواپیماهای مسافری با باری این است که، خلبان های هواپیماهای مسافربری و باری هر 2 مأموریت و هدفی یکسان دارند که در نهایت آن ها سالم رساندن مسافر و بار به مقصد با موفقیت است. برای رسیدن به این هدف، هر دوی این خلبانان آموزش های خاصی می بینند و سعی بر به روز بودن باید داشته باشند. بعد از این که افراد تصمیم گرفتند به کدام نوع خلبانی علاقه مند هستند، باید مجوز و گواهی نامه لازم آن را به دست بیاورند. از میان 3 راهی که برای کسب این گواهی نامه وجود دارد، شاید بتوان گفت که دانشجویی و کارآموزی در دانشکده های افسری مربوط به نیروی هوایی، برترین گزینه برای تمرین تماشا به حساب می آید و موقعیت شغلی تان با شرکت هواپیمایی مربوطه ضمانت می شود.

از جمله دیگر تفاوت ها از انواع تفاوت خلبان های هواپیماهای مسافری با باری این است که بی شک تجربه و ساعت های پرواز این دو خلبانان با یکدیگر فرق دارد. هر شرکت هواپیمایی، پیش نیازهای مخصوص به نوع فعالیت خود را دارد اما از لحاظ قانونی، حمل بارهای مهم به همان مقدار تجربه ای نیاز دارد که برای پروازهای مسافربری نیاز است. برای مثال یکی از بزرگ ترین ارائه دهنده خدمات حمل و نقل هوایی در سراسر جهان یعنی شرکت DHL، ترجیح می دهد که داوطلبان یاری خلبان ارشد که حداقل هزار ساعت تجربه پرواز حرفه ای را در پرونده خود داشته باشند را در ناوگان هوایی خود بپذیرد.

لطفا به این نکته توجه داشته باشید که این عدد کمترین ساعت با توجه به خطوط هوایی مختلف است که بیشتر تغییر می کند. جالب است در این زمینه بدانید که ای ساعت ها برای خلبان های باری بیشتر از خلبانان مسافربری است.

دریافت لقب کاپیتان در هواپیمای باری به 5 هزار ساعت زمان کلی پرواز و 500 ساعت تجربه به عنوان خلبان یک هواپیما و یا همان کاپیتان نیاز دارد.

تفاوت دیگری که از انواع تفاوت خلبان های هواپیماهای مسافری با باری این است که، خلبان های شرکت های حمل و نقل نیز می توانند برنامه کاری متنوعی نسبت به دیگر همکاران خود داشته باشند.

این برنامه، پروازهای داخلی و بین المللی و بعلاوه پروازهای روزانه و شبانه را شامل می شود. فرق اساسی بین دسته های آن ها و خلبان های مسافربری این است که خلبان های باربری معمولاً شب ها پرواز دارند.

توجه داشته باشید که این موضوع می تواند ساعت بیولوژیکی بدن را از حالت عادی خارج کند و به طبع آن نیز کنترل مقدار خستگی در این شرایط، کار آسانی نخواهد بود. البته بعد از به انتها رساندن ماموریت، خلبان ها استراحت های یک هفته ای دارند که به آن ها اجازه تجدید قوا را می دهد.

این را هم باید از تفاوت خلبان های هواپیماهای مسافری با باری بدانید که مقدار عایدیهای این دو طیف مختلف پروازی با یکدیگر فرق می کند. این که عایدی خلبانان هواپیماهای باربری بیشتر است یا هواپیماهای باری، به عوامل مختلف و تاثیرگذاری ارتباط دارد.

اصل بر این است که مقدار عایدی خلبان ها به مقدار تجربه و درجه آن ها و نوع هواپیما و ساعت های پرواز آنان بر می شود. کنترل هواپیماهای بزرگ تری که از اقیانوس ها عبور می کنند، طبیعتاً سود بیشتری را برای خلبان ها به همراه دارد. به طور مثال ممکن است که تفاوت اندکی بین خلبان های مسافربری و باربری وجود داشته باشد که عایدیشان از 72 هزار تا 77 هزار یورو در سال متغیر باشد.

هر شرکت هواپیمایی، قوانین مخصوص به خود را دارد و تجربه افراد در این شغل نیز نقش مهمی را در افزایش عایدی خلبان ایفا می نماید.

در نهایت به آخرین مورد از تفاوت های خلبان مسافربری با باری می رسیم. خلبان های مسافربری و اعضای خانواده آن ها، امتیازات ویژه ای همانند پرواز رایگان یا مقرون به صرفه تر تعلق می گیرد و این در حالی است که فقط تعداد معدودی از به طور مثال خلبانان باری علاوه بر هواپیمای حمل و نقل، خلبانی شرکت های مسافربری مختلفی همانند لوفتهانزا و امارات را نیز برعهده داشته باشد.

در نهایت به آخرین مورد از تفاوت های خلبان مسافربری با باری می رسیم. خلبان های مسافربری و اعضای خانواده آن ها، امتیازات ویژه ای همانند پرواز رایگان یا مقرون به صرفه تر تعلق می گیرد و این در حالی است که فقط تعداد معدودی از به طور مثال خلبانان باری علاوه بر هواپیمای حمل و نقل، خلبانی شرکت های مسافربری مختلفی همانند لوفتهانزا و امارات را نیز برعهده داشته باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1670

به "خلبان های هواپیماهای مسافربری با باری چه تفاوت هایی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلبان های هواپیماهای مسافربری با باری چه تفاوت هایی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید