جزئیات احداث خط 10 و توسعه شمالی خط 7 مترو ، مترو به علوم تحقیقات می رسد ، ساخت فاز یک خط 10 از نمایشگاه تا کوهسار
به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، قرار است کلنگ احداث خط 10 مترو در روزهای آینده به زمین بخورد و رسما عملیات اجرایی این خط آغاز شود این در حالیست که همزمان با آغاز ساخت خط 10 مترو که به روش TOD ساخته می شود توسعه شمالی خط 7 به سمت دره فرحزاد و دانشگاه آزاد آغاز خواهد شد و آنگونه که مدیرعامل مترو اعلام کرده خط 10 را در صورت اعتبار در 5 فاز و توسعه شمالی خط 7 را در 30 ماه می توان ساخت.
به گزارش خبرنگاران، علی امام در مورد جزئیات این خط جدید با بیان اینکه خط 10 متروی تهران ازجمله خطوط جدید متروی تهران است که در طرح جامع حمل ونقل ریلی شهر تهران در بهمن ماه سال 98 به تصویب رسیده و جهت اجرا به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ابلاغ شده است به ایسنا گفت: این خط درمجموع با 43 کیلومتر طول و 35 ایستگاه، در غربی ترین نقطه از ایستگاه مترو وردآورد واقع در خط 5 متروی تهران شروع شده و در شرقی ترین نقطه در محدوده قنات کوثر در تقاطع بزرگراه های شهید زین الدین و شهید باقری به خط 4 متروی تهران متصل خواهد شد.
- جزئیات ساخت و افتتاح خط 10 مترو تهران | خط 10 مترو چه مناطقی را به هم متصل می کند؟
وی با بیان اینکه خط 10 شامل هفت ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط متروی تهران است اضافه کرد: در محدوده وردآورد با خط 5، محدوده آزادگان با خط 9، محدوده کوهسار با خط 6، محدوده میدان کتاب با خط 7، در محدوده صدر با خط یک، در محدوده نوبنیاد با خط 3 و در محدوده تهرانپارس با خط 4 امکان پذیرش مسافران از سایر خطوط را دارد.
مترو به مناطق محروم از سیستم حمل ونقل می رسد
مدیرعامل متروی تهران در تشریح مزایای این خط مترو ادامه داد: خط 10 متروی تهران از مناطق یک تا 5 و همچنین منطقه 22 عبور کرده و مناطق محروم از سیستم شبکه حمل ونقل ریلی انبوه بر را پوشش می دهد. از جمله مزایای احداث این خط می توان به تسهیل دسترسی ساکنین و شاغلین استان های البرز و تهران و پوشش مناسب ریلی منطقه 22 اشاره کرد.
به گفته امام، از دیگر مزایای خط 10 متروی تهران، جذابیت سرمایه گذاری TOD محور و همچنین جذب سرمایه بخش خصوصی است چراکه تأمین مالی پروژه به صورت صد درصد از طریق تهاتر و همکاری با شهرداری مناطق و بخش خصوصی صورت می پذیرد.
تشریح 5 فاز ساخت خط 10
وی با بیان اینکه احداث خط 10 طی یک برنامه پنج ساله و در پنج فاز برنامه ریزی شده است، در تشریح فازبندی ها گفت: فاز نخست شامل محدوده نمایشگاه بین المللی تا کوهسار (تقاطع با خط 6 در ایستگاه شهران) به طول 12 کیلومتر و همچنین ایستگاه تبادلی و لینک خط 7 به خط 10 است که براساس برنامه ریزی های اجرا شده، شروع عملیات اجرایی این فاز شهریور ماه سال 99 و مدت زمان اجرای آن چهار سال برآورد شده است.
مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه فاز دوم ساخت متروی خط 10 شامل محدوده کوهسار (تقاطع با خط 6 در ایستگاه شهران) تا میدان ساحل به طول شش کیلومتر است که شروع عملیات اجرایی این فاز مهر ماه سال 99 و مدت زمان اجرای آن دو سال برآورد شده اضافه کرد: فاز سوم شامل محدوده میدان ساحل تا وردآورد به طول هشت کیلومتر است که شروع عملیات اجرایی این فاز آذر ماه سال 99 و مدت زمان اجرای آن نیز سه سال برآورد شده است.
امام با تاکید بر اینکه فاز چهارم ساخت متروی خط 10 شامل محدوده نمایشگاه بین المللی تا نوبنیاد به طول هشت کیلومتر است که شروع عملیات اجرایی این فاز اردیبهشت ماه سال 1400 و مدت زمان اجرای آن سه سال مشخص شده ادامه داد: فاز پنجم نیز شامل محدوده نوبنیاد تا تهرانپارس به طول 9 کیلومتر می باشد که شروع عملیات اجرایی این فاز شهریور ماه سال 1400 و مدت زمان اجرای آن سه سال برآورد شده است.
وی این را هم گفت که به غیر از فاز اول یعنی محدوده نمایشگاه بین المللی تا کوهسار، اجرای سایر فازهای این خط منوط به نهایی شدن مدل تأمین مالی و برگزاری مناقصه است ضمن آنکه در طراحی و اولویت بندی ساخت خط 10 مترو، شاخصه های عبور از مناطق برخوردار جهت تامین منابع مالی و تهاتر و همچنین رعایت شرایط زیست محیطی، الزامات جمعیتی و ترافیکی مدنظر بوده و با بهره برداری از این خط، کریدور غرب به شرق حمل و نقل ریلی تهران تکمیل می شود.
ساخت ایستگاه تبادلی و تونل ارتباطی خطوط
وی با بیان اینکه همزمان با شروع عملیات اجرایی پروژه احداث خط 10 مترو، عملیات اجرایی ساخت تونل ارتباطی و همچنین ایستگاه تبادلی خط 10 به خط 7 در میدان کتاب نیز شروع می شود. گفت: بر اساس بررسی های فنی در حال حاضر بهترین خطی که می تواند به خط 10 متصل شود، خط 7 است.
مترو به علوم تحقیقات می رسد
امام با بیان اینکه در کنار تمام مواردی که به آنها اشاره شد، توسعه شمالی خط 7 مترو تهران از میدان کتاب به سمت جنت آباد نیز در دستور کار قرارگرفته است. اضافه کرد: این جهت پنج کیلومتر و دارای سه ایستگاه به نام های اشرفی اصفهانی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و جنت آباد شمالی است و در پایانی آن نیز پارکینگ شمالی خط 7 قرار گرفته است.
وی در مورد ویژگی شاخه شمالی خط 7 ادامه داد: پوشش مناسب مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، دره توریستی فرحزاد، شهرک نفت و منطقه جنت آباد از مزیت های مهم اجرای این طرح است و همچنین با احداث پارکینگ خط 7، امکان کاهش سرفاصله زمانی قطارها در این خط مقدور خواهد شد.
امام با تاکید بر اینکه از سال گذشته مطالعات این بخش از خط 7 مترو به پایان رسیده و طراحی های فاز نخست آن نیز اجرا شده است. شروع به کارِ توسعه شمالی خط 7 از میدان کتاب به سمت دره فرحزاد خواهد بود. گفت: با اجرای طرح توسعه شمالی خط 7 در بخش حدفاصل میدان کتاب (سعادت آباد) تا تقاطع جنت آباد و سیمون بولیوار، حدود پنج کیلومتر تونل، یک لینک ارتباطی و سه راهی با خط 10، سه ایستگاه، چهار هواکش میان تونلی و چهار خروجی اضطراری احداث می شود که دسترسی شهفرایندان را به مناطقی از شمال غرب تهران، بالأخص دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز، واقع در محله پونک) و مجتمع دانشگاهی علوم تحقیقات فراهم می کند.
مدبرعامل متروی تهران در پایان اضافه کرد: برآورد اولیه بعد از توسعه شمالی خط 7 حاکی از افزایش 27 درصدی جذب مسافر در این خط است. عملیات اجرایی پروژه به صورت همزمان در سه ایستگاه و تونل در مهر ماه 1399 شروع و پیش بینی می شود در صورت تأمین و تزریق نقدینگی متناسب با فرایند اجرایی، طرح پس از حدود 30 ماه به بهره برداری برسد.
منبع: همشهری آنلاین