تیرآهن و نقش آن در استحکام ساختمان

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، رپرتاژ آگهی - آهن از رایج­ترین عناصر زمین است و حدود 5 درصد پوسته زمین را شامل می­شود. این فلز، از گذشته تا به امروز نقش مهمی در زندگی انسان داشته است. آهن خالص در مجاورت هوا به سرعت با اکسیژن ترکیب می­شود و زنگ می­زند؛ به همین دلیل برای جلوگیری از اکسید شدن آن، از آلیاژهای آن در صنعت استفاده می­شود. قیمت مناسب و مقاومت بالای آلیاژهای آهن، استفاده از آن را در صنایع گوناگون مانند اتومبیل سازی، کشتی سازی، ساختمان سازی و … اجتناب ناپذیر کرده است. به آلیاژهایی از آهن که تا دو درصد کربن دارند، فولاد گفته می­شود که معمولاً با فلزهای دیگری همراه هستند. خواص فولاد به میزان کربن موجود در آن،عملیات حرارتی اجرا شده روی آن و آلیاژهای تشکیل دهنده آن بستگی دارد.

تیرآهن و نقش آن در استحکام ساختمان

تیرآهن چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

تیرآهن یک پروفیل است که عمدتاً در ساختمان­سازی مورد استفاده قرار می­گیرند. این پروفیل در فرایند نورد گرم تولید می شود و وظیفه اصلی آن، تحمل تنش های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی ساختمان است. سطح مقطع تیرآهن با توجه به نوع آن به شکل I و H است. این پروفیل در انواع مختلفی تولید می شود که شامل تیرآهن IPE، تیرآهن INP، تیرآهن بال پهن یا H و تیرآهن لانه زنبوری است. استفاده از تیرآهن­ها مزایا و معایبی دارند که عبارت­اند از:

مزایای استفاده از تیرآهن:

* بعد از تمام شدن ساخت یک ساختمان، امکان تقویت و توسعه تیرها وجود دارد.

* قطعات آن به صورت پیش ساخته در کارخانه ها موجود هستند؛ به همین دلیل احتمال خطا در ساخت و تولید آن خیلی کم است.

* اجرا و نصب تیرآهن سرعت بالایی دارد.

* تیرآهن برای ساختمان­های کاربرد فراوانی دارد.

* تیرآهن در ساختمان­های اسکلت فلزی فضای کمتری را نسبت به مقاطع سازه­های بتنی اشغال می کند و به همین دلیل صرفه اقتصادی دارند.

معایب استفاده از تیرآهن

*** تیرآهن در دمای بالا و آتش­سوزی ضعیف می­شود.

*** تیرآهن به دلیل عوامل خارجی دچار خوردگی می­شود.

*** قطعات فلزی تمایل به کمانش دارند؛ به ویژه در ستون­های بلند.

*** اتصال قطعات فلزی به 3 روش اتصال جوشی، پیچی و پرچی صورت می گیرد؛ اما در کشور ما اغلب اتصالات با جوش انجام می­شود که در این میان به دلیل عدم مهارت برخی از جوشکاران و عدم کنترل مهندسین ناظر، بعدها پس از بهره برداری از ساختمان اسکلت فولادی در ساختمان مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

معرفی انواع مختلف پروفیل

پروفیل مقاطعی تو خالی از جنس آهن است که استفاده­های زیادی در صنایع مختلف دارد. پروفیل­ ها در شکل های مختلف، برای کاربردهای متفاوت، تولید می­ شوند؛ اما به طور کلی در دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم ­بندی می­شوند اما پروفیل­های گالوانیزه و کامپوزیت در دسته­ های جداگانه ای قرار می­ گیرند که عبارت­اند از:

معرفی پروفیل ساختمانی:

به محصولاتی گفته می­شود که در صنعت ساختمان­سازی از آن­ها استفاده می­شود. پروفیل­ها از چند روش تولید می­شوند که عبارت­اند از:

** نورد گرم: محصول به وجود آمده از نورد گرم از شمش فولادی ساخته شده و قوطی شکل است.

** نورد سرد: در این روش پروفیل، با شکل دادن ورق­های فولادی با استفاده از روش خم کردن و پرس تولید می­شود. محصولات تولید شده با این روش برای کارهای سبک ساختمانی مانند ناودانی، تیرهای تکیه­گاه، سقف کاذب و چارچوب درهای ساختمان مناسب هستند.

** مرکب: پروفیل­های ساخته شده به این روش، از به هم پیوستن و ترکیب دو نوع سرد و گرم به وجود می آید.

معرفی پروفیل صنعتی:

همان طور که معین است، این دسته از پروفیل­ها، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می­گیرد. در صنعت خودروسازی، پروفیل­ به اشکال قوطی مربعی و مستطیلی استفاده می­شود. در صنایع مختلف، توجه به خصوصیت­های مکانیکی و الکتریکی پروفیل، از اهمیت بالایی­ برخوردار است. در این راستا دانش فنی، تجربه کاری و امکانات تولیدی جایگاه ویژه­ای قرار می­گیرند؛ به طوری که توانایی تولید قطعات خاص با ویژگی­های مورد نظر برای هر تولید کننده ساختمانی امکان پذیر نخواهد بود.

معرفی پروفیل کامپوزیتی:

در حال حاضر مواد مرکب یا کامپوزیت قسمت اعظمی از بازار را در دست گرفته است. پروفیل کامپوزیتی که در برابر خوردگی مقاوم­تر از نوع معمولی آن است، در مناطقی که شرایط آب و هوایی موجب بالا رفتن میزان خوردگی می­شود، بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرد. اساسی­ترین دلیل استفاده از این مدل، مقاومت در برابر خوردگی و افزایش طول عمر سازه در برابر ارتعاشات است. از دیگر مزایای استفاده از کامپوزیت باید به سبک­تر شدن سازه اشاره داشت؛ اما این مزیت از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

معرفی پروفیل گالوانیزه:

پروفیل گالوانیزه شده برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی مورد استفاده قرار می­گیرد.

افزایش صادرات پروفیل در ایران

کشور ایران در سال گذشته بیش از 5 میلیون تن صادرات محصولات پروفیلی داشته و این میزان نسبت به سال قبل از آن، حدود 30 درصد افزایش داشته است. صادرات صنایع پروفیلی سود بسیار زیادی دارد و نسبت به سایر کالاها پیچیدگی­های کمتری دارد. بازارهای بکری برای صنایع فولادی ایران وجود دارد. با این حال به دلیل پایین بودن نسبت صادرات به تولید در کشور، کارخانه ها صنایع فولادی با تمام ظرفیت خود در حال حاضر فعالیت نداشته و چنانچه تجار بیشتری به این بازار وارد شوند می­توان به زودی شاهد افزایش میزان صادرات آهن آلات و پروفیل به کشورهای اطراف بود.

قیمت میلگرد را چه شاخص هایی معین می کند؟

میلگرد یا آرماتور، یک نوع فولاد است که در بتن، برای جبران مقاومت کششی پایین آن، مورد استفاده قرار می گیرد. میلگردها، در کشورهای مختلف با استانداردهای متفاوتی تولید می شوند و در هر استانداردی طبقه بندی معینی در ارتباط با خواص مکانیکی آن­ها وجود دارد. انواع میلگرد از نظر معینات مکانیکی عبارت­اند از: میلگرد نرم بدون آج، میلگرد نیمه سخت با آج، میلگرد سخت با آج پیچیده

قیمت میلگرد شامل، قیمت تمام شده مواد تشکیل دهنده و ارزش افزوده کارخانه تولید کننده آن است. قیمت مواد اولیه از جمله سنگ آهن در بازار جهانی بر قیمت نهایی آرماتور تأثیر مستقیم دارد. همچنین هزینه­های حمل و نقل و قیمت نفت نیز موجب بالا رفتن قیمت تمام شده میلگرد می­شود. به غیر از عوامل ذکر شده، چیزی که جزو مهم­ترین عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد محسوب می­شود، نوسانات قیمت دلار و ارز در کشور است.

جمع بندی و نتیجه مقاله

آهن کاربردهای فراوانی که در صنعت و ساختمان­سازی دارد و در بسکمک از مشاغل تأثیرگذار است. مجموعه شهر آهن به کمک متخصصین خود تلاش می­کند تا با اتکا به اعتماد مشتریان در ارائه هر چه بهتر خدمات، شرایط مناسبی را برای خرید مشتریان فراهم نماید.

پیشنهاد ما به شما برای خرید انواع آهن آلات ساختمانی، فروشگاه آنلاین آهن آلات شهر آهن است زیرا با توانایی فراوان خود تجربه ای فراموش نشدنی از خرید را برای شما رقم خواهد زد.

مقاله برگرفته از وب سایت فروشگاهی شهر آهن به آدرس وب سایت https://www.shahrahan.com/

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1143

به "تیرآهن و نقش آن در استحکام ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیرآهن و نقش آن در استحکام ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید