بزرگترین پنگوئن تاریخ، هیولایی هم وزن یک گوریل!

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، فسیل های یافت شده در نیوزیلند حکایت از آن دارد که بعد از دوران دایناسورها، پرندگان غول پیکری که قابلیت پرواز کردن نداشتند، در دریاها در پی شکار می گشتند.

بزرگترین پنگوئن تاریخ، هیولایی هم وزن یک گوریل!

غزال زیاری- کشور نیوزیلند همیشه بهشت پرندگان زمینی بوده؛ عدم حضور شکارچیان زمینی، عرصه را برای رشد و پرورش جانورانی مثل طوطی هایی که پرواز نمی نمایند، کیوی ها و موآها باز گذاشته و حالا محققان دو گونه پنگوئن ماقبل تاریخ را به فهرست پرندگان زمینی این منطقه اضافه نموده اند.

یکی از این گونه ها، یک غول چاق است که حدود 60 میلیون سال قبل در امتداد خط ساحلی نیوزیلند زندگی می نموده و حدودا 160 کیلوگرم وزن داشته و هم وزن یک گوریل بالغ بوده؛ یعنی سنگین وزن ترین پنگوئن شناخته شده در طول تاریخ!

آلن تنیسون، دیرینه شناس موزه ته پاپا تونگارووا در نیوزیلند، استخوان های این پرنده غول پیکر دریایی را در سال 2017 در ساحلی به نام Moeraki Boulders پیدا کرد.گویا جزر و مد تعدادی تخته سنگ 57 میلیون ساله را به ساحل آورده و در داخل آنها استخوان های این فسیل ها پیدا شد. دکتر تنیسون و همکارانش، بقایای فسیل این دو پنگوئن غول پیکر را شناسایی کردند. استخوان بازوی یکی از این پنگوئن ها که بیش از 24 سانتیمتر بود، تقریبا دو برابر سایز استخوان بازوی یک پنگون امپراطور که بزرگترین پنگوئن زنده دنیاست، است. دیگر بقایای به دست آمده از این پنگوئن ها هم حاکی از آن بود که آنها به مراتب بزرگتر از پنگوئن های امپراطور بوده اند.

محققان این پنگوئن های غول پیکر را کیمومانو (ترکیبی از کلمات مائوری به معنی هیولا و پرنده) و پترادیپت (غواص سنگ) نامیدند.

آنها با ساخت مدل های سه بعدی از استخوان بازوی کومیمانو و مقایسه میزان و شکل آن با استخوان بازو و باله های پنگوئن های ماقبل تاریخ و مدرن، تخمین زدند که این پنگوئن هیولا، 150 کیلوگرم وزن داشته است.

به گفته دانیل کسپکا، دیرینه شناس موزه بروس در گرینویچ و نویسنده مقاله ای تازه در این باره، اسکلت تکه تکه شده کومیمانو ، باعث شده تا مشخص قد او کار سختی باشد ولی برآورد شده که قد آن حدود 158 سانتی متر بوده است. البته پترادیپت هم پنگوئن سبک وزنی نبوده و تقریبا 50 کیلوگرم وزن داشته که او نیز سنگین تر از پنگوئن های امپراطور که حدود 40 کیلوگرم وزن دارند، بوده.

طبق گفته دکتر کسپکا، هم کومیمانو و هم پترادیپت در طول دوره ای از تاریخ در آبهای نیوزیلند زندگی می نموده اند. در آن موقع ها برخورد سیارکی که به دوران دایناسورها خاتمه داد، بیشتر خزندگان دریایی را نیز از بین برد؛ ولی در آن دوران اجداد فک ها و نهنگ ها همچنان باقی ماندند.

دکتر کسپکا ادامه داد: اگر شما یک پنگوئن کوچک نیم کیلوگرمی باشید، یک مرغ دریایی می تواند سرتان را تنتان جدا کند؛ ولی یک پنگوئن 150 کیلویی، نگران نزدیک شدن یک مرغ دریایی نیست؛ چون به راحتی می تواند آن را نابود کند.

بیشتر بخوانید:

آیا انسان ها می توانند زبان میمون ها را بفهمند؟

بلایی که زلزله کشنده ترکیه بر سر این حیوانات بزرگ الجثه بی گناه آورد

کومیمانو و پترادیپت با وجود هیبت بزرگ شان، باله هایی بسیار بدوی داشتند که یادآور پرندگان دریایی مدرنی مثل آک ها و طوطی های دریایی که هم پرواز می کردند و هم شیرجه می زدند است. جولیا کلارک، دیرینه شناس دانشگاه تگزاس آمریکا که برروی تکامل پرندگان شیرجه رو تحقیق نموده و در این مطالعه مشارکتی نداشته، معتقد است که کاملا منطقی است که پنگوئن های اولیه مثل کومیمانو و پترادیپتا چند ویژگی از اجداد خود را حفظ نمایند.

شواهد به دست آمده درباره این گونه های تازه، حاکی از آن است که پنگوئن های ماقبل تاریخ، قبل از اینکه باله های خود را به شکل پارو مورد استفاده قرار دهند، بزرگ تر شد بودند. طبق گفته دکتر کسپکا، پرنده های دریایی سنگین تر در مقایسه با انواع سبک تر، قادرند تا به سطوح عمیق تری از آب شیرجه بزنند و بیشتر زیر آب بمانند.

جرالد مایر، دیرینه شناس در موسسه اسنکنبرگ در فرانکفورت آلمان درباره کومیمانو گفته: من بر این باورم که کومیمانو در بالاترین سطح از پرنده های دریایی که قابلیت پرواز ندارند واقع شده است و انتظار ندارم که بتوان پنگوئنی بزرگتر از آن یافت.

منبع: نیویورک تایمز

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1909

به "بزرگترین پنگوئن تاریخ، هیولایی هم وزن یک گوریل!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین پنگوئن تاریخ، هیولایی هم وزن یک گوریل!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید