برگزاری یکصدمین سالگرد تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش در دارالفنون
به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت در آستانه یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش، مراسم بزرگداشتی با حضور فرهنگیان و چهره های برجسته علمی و آموزشی کشور برگزار می گردد که هدف اصلی از برگزاری این مراسم، آشنایی جامعه با شخصیت های برجسته عضو شورا و بعلاوه آشنایی با کارکردها، دستاوردها و فعالیت های این شورا در طول حیات خود است.
محمود امانی تهرانی در گفت وگو با پانا با اشاره به پیشینه و قدمت طولانی شورای عالی آموزش و پرورش در کشور اظهار کرد: در کشور ما شکل اولیه این شورا 10 سال قبل از مشروطه و مجلس شورای ملی به وجود آمده و به سال 1275 شمسی باز می گردد. در آن موقع مدارس نو به وسیله افراد مختلف در کشور در حال شکل گیری بودند و نخست وزیر آن موقع به این گروه که برای شکل گیری مدارس نو دور هم جمع شده بودند رسمیت داد و انجمن معارف شکل گرفت.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه انجمن معارف، در سال های بعد مشمول تغییراتی شد اضافه کرد: برای اولین بار در روز شانزدهم اسفند ماه سال 1300 شمسی، شورای عالی آموزش و پرورش به صورت رسمی تاسیس شد.
امانی ادامه داد: اکنون در آستانه یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش قرار داریم به همین مناسبت مراسم بزرگداشتی با حضور فرهنگیان و چهره های برجسته علمی و آموزشی کشور امروز دوشنبه 16 اسفند ماه 1400 در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار می گردد. هدف اصلی از برگزاری این مراسم، آشنایی جامعه با شخصیت های برجسته عضو شورا و بعلاوه آشنایی با کارنمودها، دستاوردها و فعالیت های این شورا در طول حیات خود است.
وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش در طول حیات خود سه مرحله مهم و حساس تاریخی را پشت سر گذاشته است گفت: مرحله نخست به زمانی بازمی گردد که شورا به عنوان یک نهاد مردمی و تحت عنوان انجمن معارف در سال 1275 شروع به کار کرد. سپس تحت عنوان شورای عالی معارف در نظام تعلیم و تربیت کشور به طور رسمی حضور یافت. شورای عالی فرهنگ در سال 1317 را داشتیم و آخرین مرحله هم تغییر نام به شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1343 بود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: شورای عالی آموزش و پرورش طی این سال ها دچار تحولات زیادی شده است؛ بخش های مهم و حساسی از آن جدا و تبدیل به وزارت خانه هایی مستقل مانند وزارت فرهنگ و هنر، سازمان اوقاف و ... شدند.
امانی ماموریت اصلی شورای عالی آموزش و پرورش را سیاستگذاری و قانون گذاری در حوزه آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور، نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن و توسعه ارتباط با مردم و مجریان دانست و گفت: این شورای یکی از منظم ترین و با برنامه ترین شوراهای عالی در کشور است که جلسات آن هر دو هفته یک بار با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضای آن با دستور کار تعیین تشکیل می گردد و تا به امروز بیش از 1009 جلسه را برای آنالیز مسائل مختلف آموزش و پرورش برگزار نموده است.
مخاطب اجرای سند تحول بنیادین، تمام بدنه اجرایی کشور در بخش دولتی، غیردولتی و نهادهای عمومی هستند
وی ضمن تاکید بر حفظ استقلال، اصالت و اتقان مصوبات شورای عالی اعلام کرد: مهم ترین اصول و سیاست های این شورا، تدوین سیاست ها، خط مشی ها، ضوابط و مقررات مورد احتیاج برای ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت و استقرار و نهادینه سازی تحول بنیادین در آموزش و پرورش است. در طول تاریخ جنبه کارشناسی، عمیق بودن مباحث و طمأنینه جزئی از شاکله شورا بوده و هیچگاه دستخوش مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دسته ها، گروه ها و جناح های مختلف سیاسی نشده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: شورای عالی آموزش و پرورش در کوشش است سه امر سیاست گذاری، تنظیم و تصویب آیین نامه ها، اساسنامه ها، قوانین و مقررات و بعلاوه نظارت بر آن ها را پیرامون امور آموزشی دنبال کند.
امانی به نقش شورای عالی آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین نیز اشاره نمود و گفت: مخاطب اجرای سند تحول، شورای عالی آموزش و پرورش نیست، زیرا کار این شورا، اجرا نیست، بلکه سیاستگذاری است. مخاطب اجرای سند تحول بنیادین، تمام بدنه اجرایی کشور در بخش دولتی، غیردولتی و نهادهای عمومی هستند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در سرانجام با تاکید بر این که ضروری است وظایف دستگاه های مختلف در قبال اجرای سند تحول احصاء و به آن ها اعلام گردد، ادامه داد: مخاطب سند تحول، تنها وزارت آموزش و پرورش نیست؛ بلکه تمام نهادهای کشور که با سند نسبتی دارند مامور و مکلف به اجرای آن هستند. آموزش و پرورش به تنهایی از پس اجرای سند تحول بنیادین بر نمی آید و ایجاد انسجام و تقسیم کار ملی درباره اجرای سند تحول باید به طور جدی مورد توجه و تاکید قرار بگیرد.
منبع: خبرگزاری پانا