اکوسیستم استارتاپی ترکیه روبه توسعه یا احتضار

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، ارسو ابلک (ERSU ABLAK)، خبرنگار و کارآفرین ترکی، معتقد است که اکوسیستم استارتاپی این کشور به بازسازی احتیاج دارد. او می گوید: مشاهده می کنم که اکوسیستم استارتاپی کشور در حال احتضار است.

اکوسیستم استارتاپی ترکیه روبه توسعه یا احتضار

اکوسیستم استارتاپی شامل بسیاری از سهامداران اعم از بانک ها، بنیانگذاران، سرمایه گذاران فرشته، پارک های علم و فناوری، شبکه های سرمایه گذاران، شرکت های سرمایه گذاری، منتورها، توسعه دهندگان، شرکت های بزرگ، مقامات رسمی و دولت می گردد. وقتی با نمایندگان هر گروه صحبت کنیم، تمام چیزهایی که می شنویم، شکایت در خصوص سایر ذینفعان است.

سرمایه گذاران از بنیانگذاران به این دلیل شکایت دارند که فکر می نمایند آنها تنبل هستند، یا نمی دانند چطور تجارت خود را به درستی اداره نمایند. آنها از موسسان شرکت ها شاکی هستند، زیرا هیچ امیدی برای موفقیت اکثر این استارتاپ ها وجود ندارد. آنها احساس می نمایند که پولشان از دست رفته است، زیرا آنها در زمینه شرکت های نوپا سرمایه گذاری می نمایند.

موسسان شرکت ها از سرمایه گذاران شکایت دارند زیرا آنها بسیار گستاخ هستند و انتظارات غیرواقعی دارند. از دیدگاه بنیانگذاران، سرمایه گذاران در مقایسه با سرمایه ای که در استارتاپی هزینه نموده اند، سود ناعادلانه ای را می خواهند.

موسسان شرکت ها از منتورها شکایت دارند چون احساس می نمایند که متخصصان بسیار زیادی وجود دارند که اصلا متخصص نیستند. آنها فکر می نمایند که مردم از عنوان منتور استفاده می نمایند تا برندشخصی خود را بسازند و برای کسب منافع شخصی وارد بازار شوند.

بنیانگذاران شرکت ها و سرمایه گذاران هر دو از بانک ها شکایت دارند چراکه آنها به طور قطع رابطه محبت آمیز ای با استارتاپ ها ندارند. با این حال، بانک ها در تبلیغات خود از حمایت شرکت های نوپا سخن می گویند. بحث دزدیده شدن ایده های استارتاپی توسط شرکت های بزرگ نیز خود داستان دیگری است.

شرکت های نوپا را شکل می دهند و یا تخصص فنی و حتی اعضای تیم را می دزدند. از دیگر مشکلاتی که بر سر راه اکوسیستم استارتاپی ترکیه است، بدهی های معوقه شرکت ها ست. ارسو ابلک بر این باور است که راه اندازی مجدد سیستم استارتاپی ترکیه یک ضرورت است.

سهامداران باید یکجا جمع شوند و درباره مسائلی که در آن اختلاف نظر وجود دارد، بحث و گفت وگو نمایند. در صورتی که ملاقات سرمایه گذاران و استارتاپ ها به درستی انجام گردد، ممکن است به نتیجه گیری درستی رسیده و اکوسیستم استارتاپی ترکیه مطرح گردد.

برای پیشرفت اکوسیستم استارتاپی ترکیه اخیرا فضاهای کار اشتراکی در این کشور رونق گرفته اند که این خود نویدبخش آینده خوب اکوسیستم استارتاپی است. اگرچه ارسو ابلک اکوسیستم استارتاپی ترکیه را ضعیف می داند اما آمارها نشان می دهد که ترکیه کشور قدرتمندی در زمینه استارتاپ ها ست.

براساس گزارشی که در سایت invest.gov.tr منتشر شده، ترکیه هفتمین بازار بزرگ اپلیکیشن های موبایل را با میزان دانلود زیاد دارد. ترکیه اخیرا به هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا با رشد جی دی پی 5.5 درصد در سال های 2003 تا 2018 تبدیل شده است. در حالی که هلند 4درصد، رومانی 3.9 درصد، چک 2.8 درصد و مجارستان 2.1 درصد رشد داشته اند.

استارتاپ های ترکیه در بخش ICT از سال 2014 تاکنون دوبرابر شده است. بازار تجارت الکترونیک 59.9 میلیارد لیر در سال 2018، سود داشته است. بازار استارتاپ های ترکیه بیش از هر چیزی با استارتاپ های خرید آنلاین شناخته می گردد.

به عنوان مثال، ترندیول(Trendyol) یکی از مطرح ترین استارتاپ های ترک است. دمت موتلو(Demet Mutlu) بنیانگذار این استارتاپ درباره چگونگی ساخت ترندیول و ظرفیت های ترکیه می گوید: بعد از پی بردن به پتانسیل خرید آنلاین ترکیه، تصمیم گرفتم ترندیول را راه اندازی کنم.

در حال حاضر ترندیول بزرگ ترین و سریع ترین شرکت در حال رشد تجارت الکترونیک در ترکیه است. سال جاری بیش از 16 میلیون مشتری داشته ایم و 200 میلیون محصول را در زمینه مد، بچه ها، زیبایی و الکترونیک به فروش رساندیم. ترکیه بازار بزرگ با مزایای استراتژیک قوی است.

ترکیه بزرگ ترین تولیدنماینده منسوجات بادوام در اروپا و یکی از بزرگ ترین تولیدنمایندگان لوازم خانگی، خودرو و مواد غذایی در دنیا است. ترکیه در موقعیت جغرافیایی خوبی قرار گرفته است و زیرساخت لجستیک آن در حال توسعه است. 2میلیون نفر تنها با 3 ساعت پرواز به استانبول می رسند، همچنین حمل و نقل به اروپا ، روسیه و کشورهای اطراف امکان پذیر است.

ترکیه دارای جمعیت زیادی است که اکثر آنها زیر 30 سال سن دارند. بیشتر این افراد دارای تحصیلات خوب، فرهنگ سختکوشی، استعداد مهندسی و کارت های اعتباری با نفوذ هستند. از همه مهم تر اینکه ترکیه مصرف نماینده فناوری های پیشرفته است.

80 درصد از خانواده های ترک به اینترنت دسترسی دارند و 59 درصد دارای تلفن های هوشمند شخصی هستند. پیش بینی می گردد که تعداد کاربران گوشی های هوشمند در ترکیه تا سال2023 به 56 میلیون نفر برسد. با توجه به نیروی کار زیاد، قدرت تامین نمایندگان و مزیت های جغرافیایی ترکیه برای اقتصاد رو به رشد، این کشور یک مقصد قوی برای سرمایه گذاران باشد.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 2 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 162

به "اکوسیستم استارتاپی ترکیه روبه توسعه یا احتضار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکوسیستم استارتاپی ترکیه روبه توسعه یا احتضار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید