احتمال برگزاری دور دوم مذاکرات بینالافغانی در ترکیه

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، درحالیکه طالبان بر برگزاری دور بعد مذاکرات در قطر تاکید دارد اما دولت افغانستان بر ادامه گفت وگوها در خاک این کشور پافشاری می کند، برخی منابع می گویند که ترکیه میزبان دور دوم مذاکرات خواهد بود.

احتمال برگزاری دور دوم مذاکرات بینالافغانی در ترکیه

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، پس از اعلام تعویق 20 روزه مذاکرات صلح بین تیم مذاکره کننده دولت افغانستان و گروه طالبان، اشرف غنی خواستار انتقال محل مذاکرات از قطر به افغانستان شد و دلیل آن را جلوگیری از تاثیرات خارجی در فرایند صلح و نیز کاهش هزینه ها خواند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

طالبان اما در واکنش به این درخواست تاکید کرد که دور بعدی مذاکرات در قطر خواهد بود و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان نیز تصریح نمود که محل برگزاری مذاکرات نباید مانع ادامه گفت وگوهای صلح شود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

با این حال یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان به کوکچه گفت که دور دوم مذاکرات در شهر استانبول ترکیه برگزار می شود.

این منبع اظهارداشت: در حالیکه محل برگزاری دور بعدی مذاکرات هنوز بطور رسمی اعلام نشده ، اما گفت وشنودها حاکی از آغاز مذاکرات در 5 ژانویه (16 دی) در استانبول است.

گفتنی است که روز گذشته معصوم استانکزی رئیس تیم مذاکره کننده دولت افغانستان در دیدار با عبدالله گفته بود که محل برگزاری دور دوم گفت وگوهای صلح در روزهای نزدیک معین خواهد شد.

منابع در حالی از احتمال میزبانی ترکیه از دور بعدی مذاکرات صلح افغانستان می گویند که عبدالله اواخر ماه گذشته به آنکارا سفر کرده و در دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره فرایند صلح گفت وگو کرده بود.

در آن دیدار اردوغان حمایت خویش را از تلاش های صلح در افغانستان و برقراری صلح و قطع جنگ در این کشور ابراز کرده و تاکید کرده بود که آنکارا از صلحی پشتیبانی می کند که مورد حمایت مردم افغانستان باشد.

ترکیه در کنار ازبکستان، آلمان، نروژ، ایران، روسیه، چین، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان، قطر، اندونزی و ژاپن از جمله کشورهایی است که پیش از این برای میزبانی از مذاکرات صلح افغانستان اعلام آمادگی کرده است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1083

به "احتمال برگزاری دور دوم مذاکرات بینالافغانی در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال برگزاری دور دوم مذاکرات بینالافغانی در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید