گزارش دور سوم مذاکرات در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین ضمن ارائه گزارش مذاکرات دور سوم ایران و اوکراین درمورد حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت که طرف اوکراینی صلاحیت محاکم قضایی در رسیدگی به این پرونده را مورد تاکید قرار داد.

گزارش دور سوم مذاکرات در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی

منوچهر مرادی سفیر کشورمان در کی یف در رشته توییت هایی در خاتمه دور سوم مذاکرات در مورد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی نوشت:

1) دور سوم مصاحبه های معاونین وزرای خارجه ایران و اوکراین پیرامون سانحه پرواز PS752 پس از دو روز مذاکره فشرده و جدی و در فضایی سازنده و حرفه ای خاتمه یافت. طی مذاکرات، طیف وسیعی از موضوعات شامل فرایند رسیدگی کیفری و مسائل فنی از جمله هوانوردی، ایمنی پرواز و گزارش نهایی ایران مورد آنالیز نهاده شد.

2) پس از گزارش طرف ایرانی از فرایند رسیدگی کیفری و اقدامات صورت گرفته در جهت محاکمه متهمین، طرف اوکراینی صلاحیت محاکم قضایی ایران در رسیدگی به این پفراینده را مورد تاکید قرار داد. هیات ایرانی همچنین اظهار داشت خانواده های 103 تن از جانباختگان نزد محاکم قضایی ایران شکایت خود را ثبت کرده اند که تعدادی از شکات، از اتباع خارجی هستند.

3) هیات ایرانی گفت آمادگی دارد در چهارچوب قوانین و مقررات ایران، چنین فرصتی را نیز برای خانواده های جانباختگان اوکراینی به منظور نصب وکیل و طرح و پی گیری شکایت فراهم نماید.

4) هیات ایرانی آمادگی خود را برای پرداخت خسارت به خانواده های اوکراینی درگذشتگان این سانحه به مبلغ 150 هزار دلار برای هر نفر -طبق مصوبه هیات دولت ایران- گفت و از هیات اوکراین درخواست کرد موضوع را به آگاهی بازماندگان درگذشتگان اوکراینی برساند.

5) در موضوعات فنی، هیات ایرانی گزارشی از طرح آسمان امن تر و اقدامات خود برای ایجاد اطمینان از پرواز های کشوری ارائه و گفت بعد از این سانحه، ترتیبات لازم برای اطمینان کامل از عدم بروز سوانح مشابه اتخاذ کرده است.

6) هیات اوکراینی با اعلام این که به همراه سه کشور ذینفع دیگر، گروهی را تشکیل داده است، خواهان مذاکره ایران با این گروه شد. هیات ایرانی با اعلام اینکه اساسا چنین گروهی را به عنوان طرف مذاکره به رسمیت نمی شناسد، ناخشنودی خود را از رفتار غیرحرفه ای و مواضع خصمانه بعضی از این کشور ها ابراز داشت.

7) در عین حال بر آمادگی ایران بمنظور مذاکره و تعامل دوجانبه با کشور هایی که به صلاحیت، حاکمیت و استقلال سیاسی ایران احترام می گذارند تاکید کرد. در خاتمه مذاکرات، طرف اوکراینی آمادگی خود را برای برگزاری دور بعدی مذاکرات اعلام داشت.

8) طرف ایرانی با عنایت به سطح عالی روابط سیاسی بین دو کشور، از پیشنهاد طرف اوکراینی استقبال نمود لکن در جهت پرهیز از فرسایشی شدن مذاکرات، اعلام داشت در مذاکرات آینده، صرفا به سوالات به جامانده و غیرتکراری بر اساس و در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران پاسخ خواهد داد.

منبع: فرارو
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1386

به "گزارش دور سوم مذاکرات در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش دور سوم مذاکرات در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید