کلیسای سنت باسیل مسکو

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، کلیسای سنت باسیل یکی از جذاب ترین کلیساهای دنیا است که در نگاه اول، حس می کنید با پاستیل های رنگارنگ، روبرو هستید. این کلیسای خوش رنگ، با معماری جذابی که دارد، در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده است. بی تردید کلیسای سنت باسیل معروفترین نماد مسکو است.

کلیسای سنت باسیل مسکو

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

کلیسای سنت باسیل چگونه ساخته شد؟

در سال 1552 به دستور ایوان مخوف، ساخت این کلیسا شروع شد. از آن جایی که پیروزی خانات کازان کسب شده بود، این بنا برای ارج نهادن به این پیروزی ارتش، ساخته شد. بنا به افسانه ها، گفته می گردد که معمار این بنا، پس از اتمام کار خود، توسط ایوان مخوف، کور شده است تا دیگر نتواند بنایی مشابه این کلیسای با شکوه بسازد. اما حقیقت چیز دیگری است. معمار این بنا، بعد از ساخت کلیسای واسیلی، کلیسای جامع دیگری در ولادیمیر ساخته است و به نظر می رسد، که چشم هایش، کاملا سالم باقی مانده است. با تماشای کلیسای سنت باسیل، گمان می کنید که به شهر دیزنی سفر نموده اید.

گفته می گردد که استالین فردی بود که از این کلیسا بیزار بود و می خواست میدان سرخ را برای رژه سربازانش گسترش دهد تا سربازان به موقع بتوانند این مکان را ترک نمایند. زمانی که قصد تخریب این سازه را داشت، معماری به نام بارانوفسکی بر روی پله های کلیسا می ایستد و با تهدید می گوید: اگر این بنا تخریب گردد، گلوی خود را خواهد برید.

استالین هم برای این که جو اغتشاشات را بخواباند و از عوامل مشابه، پیشگیری کند، از تخریب این بنا صرف نظر می نماید اما معمار را به مدت 5 سال حبس می نماید.

جاذبه های کلیسای سنت باسیل مسکو

کلیسای سنت باسیل، نه تنها در ظاهر خیره نماینده و شگفت انگیز است، بلکه در بخش های درونی آن هم، حیرت زده تان خواهد نمود. این کلیسا، در یک ضلع میدان سرخ قرار گرفته است. درست مقابل کرملین و برج اسپاسکایا می توانید کلیسای سنت واسیلی را تماشا کنید. بی تردید این رنگ آمیزی که در ظاهر کلیسا می بینید، در هیچ کجای جهان بر روی یک کلیسا و مکان مذهبی مشاهده نخواهید کرد. از دید بسیاری از افراد، این مکان بیشتر شبیه به شیرینی های درون یک جعبه است.

هر گنبدی که در ساخت این کلیسا به کار رفته است، با دیگری متفاوت است. این تفاوت نه تنها در ابعاد و طرح های روی گنبدها دیده می گردد، بلکه هر کدام رنگ خاص خود را دارند. در معماری این بنا، هیچ الگوی یکسانی استفاده نشده است. چهار گنبد عظیم پیازی شکل در این بنا وجود دارد که تلفیقی از رنگ های آبی، زرد، سفید، سبز، قرمز است. گنبد اصلی و عظیم کلیسای سنت باسیل، به شکل مخروط است که باز هم برو روی آن، یک گنبد پیازی شکل طلایی کوچک قرار گرفته است.

مجسمه کلیسای سنت باسیل

در جلوی کلیسای سنت باسیل، در قسمت پله های ورودی که به باغ کلیسا منتهی می گردد، یک مجسمه نمادین قرار گرفته شده است. این مجسمه که از برنز ساخته شده است به افتخار دو نفر از ارتشی های دلیر این شهر، ساخته شده است. دیمیتری پوچرسکی و کوزما مینین دو فردی بودند که در طول شورش هایی که علیه مهاجمان لهستانی اتفاق می افتاد، به صورت داوطلب و دلیرانه به جنگ می رفتند و جنگجویان زیادی را به لشکر خود ملحق کردند.

ساخت کلیسای مشابه کلیسای سنت باسیل در مغولستان

مغول ها هم کوشش کردند که کلیسایی مشابه سنت باسیل بسازند اما این کوشش بی نتیجه ماند. با این که کلیسای ساخته شده توسط مغول ها شباهت هایی به سنت باسیل دارد اما نمونه کوچکتری است و اصلا جلب توجه نمی نماید. شاید با تماشای کلیسایی که در شمال شرقی مغولستان، در شهر جالینور ساخته شده است، فکر کنید که به یک مهدکودک عظیم قدم گذاشته اید. در حال حاضر، سنت باسیل، بی نظیر است.

جاذبه های داخلی کلیسای سنت باسیل

در داخل کلیسا هم، دیدنی های جذابی وجود دارد که به همان اندازه نمای اصلی، شما را حیرت زده می نماید. تزئینات و نقاشی هایی که به طرز استادانه کشیده شده است، نمونه ای از هنر روس ها را به نمایش می گذارد. شما می توانید ساعت ها در نقش و نگاره های این کلیسای جذاب، غرق شوید و به عبادتگاه های آن سر بزنید.

منبع: سفرمی
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 760

به "کلیسای سنت باسیل مسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای سنت باسیل مسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید