کرونا و دنیا غرب ، هابرماس: باید برای سرانجام نئولیبرالیسم مبارزه کنیم

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، یورگن هابرماس فیسلوف آلمانی، ضمن تقاضا از اتحادیه اروپا برای یاری به کشورهای خسارت دیده از کرونا گفت: باید برای خاتمه نئولیبرالسم مبارزه کنیم.

کرونا و دنیا غرب ، هابرماس: باید برای سرانجام نئولیبرالیسم مبارزه کنیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شیوع ویروس کرونا در اروپا و دنیا غرب، موجب شکل گیری موجی از نقدها فکری و فلسفی شده است.

به نوشته الجزیره، بر خلاف توصیه های پزشکان و سازمان دنیای بهداشت در مورد راههای پیشگیری از این ویروس، اندیشمندان غربی بر روی دلایل گفتمانی و فکری در ارتباط با چرایی افزایش تلفات و خسارت های شیوع این بیماری تمرکز نموده اند.

یورگن هابرماس فیلسوف شهیر آلمانی و معروفترین بازمانده مکتب فرانکفورت، در گفت و گو با روزنامه لوموند فرانسه به تحلیل نتایج و اثرات اخلاقی و سیاسی بحران حاضر پرداخت و از اتحادیه اروپا خواست تا به کشورهایی که بیشترین خسارت را دیده اند یاری کند. او گفت: باید برای انتها نئولیبرالسم مبارزه کنیم.

او گفت که شیوع کرونا به دنیا ثابت کرد که باید از جهل آشکار عبور کند؛ به گونه ای که مردم کشورهای مختلف می بینند که دولت هایشان بر مبنای توصیه های دانشمندان ویروس شناسی تصمیماتی اتخاذ می نمایند. در حالی که این دانشمندان بر ناآگاهی خود در مورد این ویروس معترف هستند و این یک تجربه غیر عادی است که نشانه های خود را بر ضمیر عمومی مردم دنیا بر جای خواهد گذاشت.

هابرماس در ادامه به تهدیدات اخلاقی مرتبط با شیوع ویروس کرونا پرداخت و گفت که تضمین های پیش بینی شده در قانون اساسی اروپا می تواند در عدم خدشه دار شدن کرامت انسانی سهیم باشد؛ اما وقتی بیمارستان ها مملو از بیمار می گردد در آن صورت باید نگران شد؛ چرا که پزشک مجبور به اتخاذ تصمیمات ناگوار و غیر اخلاقی می گردد.

این فیلسوف آلمانی گفت: در این شرایط، شرایطی پدید می آید که اصل مساوات منحرف می گردد. این یک فریب است که جوانان به افراد مسن ترجیح داده می شوند؛ حتی اگر افراد مسن خود خواهان این انتخاب باشند. چه عاملی اجازه می دهد که زندگی شخصی بر دیگری ترجیح داده گردد؟ و یک پزشک به خود حق می دهد تصمیم مرگ و زندگی را بگیرد؟

هابرماس تأکید کرد که پس اتخاذ تصمیم مناسب در مورد زمان انتها دوره قرنطینه یک بیمار، حفظ جان انسان ها در سطح اخلاقی و قانونی لازم است. شاید این موضوع با منطق حساب و کتاب ها و سنجش میزان منفعت در تناقض باشد اما به هنگام مواجهه با زیان مالی - اجتماعی و ممانعت از افزایش مرگ و میرها، سیاسیون باید از حساب و کتاب ها بر پایه منفعت دوری نمایند.

او در پاسخ به اینکه محتمل است شرایط اضطراری به یک قاعده تبدیل گردد، گفت که محدود کردن بسیاری از آزادی ها و حقوق باید کوتاه مدت باشد. اما اقدامات لازم برای یک حق اساسی که همان زندگی و سلامت بدن است، یک اولویت محسوب می گردد.

یورگن هابرماس در بخش دیگری از گفت و گوی خود به اتحاد و همپوشانی اروپا پرداخت و خواهان وحدت کشورهای این قاره در جهت کاهش فشارهای مالی بر بازار شد تا بدین گونه واحد پول یورو نجات یابد. او پرسید: فایده اتحادیه اروپا چیست؛ زمانی که نمی تواند در بحبوبه بحران کرونا ثابت کند که اروپایی ها در یک صف برای آینده مشترک می جنگند؟

او همچنین در مورد افزایش خطر ملی گرایی و راستگرایی هشدار داد و گفت که نهادهای سیاسی حاضر در قدرت چشم خود را بر روی این خطر بسته اند.

هابرماس در انتها گفت که صرف بیان اینکه اروپای متحد دموکراتیک می تواند موجب خروج از این تنگنا گردد، اشتباه است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 683

به "کرونا و دنیا غرب ، هابرماس: باید برای سرانجام نئولیبرالیسم مبارزه کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و دنیا غرب ، هابرماس: باید برای سرانجام نئولیبرالیسم مبارزه کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید