چرا لباس آب میره؟

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، آب رفتن لباس ها یکی از مسائل آزاردهنده ای است که قطعا شما آن را تجربه نموده اید. ولی تا به حال متوجه دلیل این اتفاق نشده اید.

چرا لباس آب میره؟

دلیل و علت آب رفتن لباس

به گزارش خبرنگاران به نقل از میهن نوین ، همه ما برای یکبار هم که شده قربانی آب رفتن لباس هایمان شده ایم. مثلاً یک شلوار می خریم و بعد از شستشو متوجه می شویم که دیگر اندازه ما نیست اما چرا این اتفاق می افتد؟ چگونه این فرآیند رخ می دهد ؟

انواع فیبر لباس

هر لباسی فیبر و بافت مخصوص به خودش را دارد. از فیبر مصنوعی تا فیبر ارگانیک در لباس ها موجود است. فیبرهای مصنوعی از یک جنبه بسیار مهم با فیبرهای ارگانیک متفاوت هستند.

فیبر های مصنوعی:

فیبر های مصنوعی از پلیمرهای ساخته دست انسان مانند پلی استر، ریون و غیره هستند که بر اثر زنجیره های شیمیایی ایجاد شده اند و آب نمی فرایند زیرا ماشین لباسشویی نمی تواند ساختار مولکولی آن ها را تغییر دهد.

فیبر های ارگانیک:

فیبر های ارگانیک و یا اصلی به صورت طبیعی از قبل وجود داشته اند و در فرآیند فراوری در کارخانه به شکل یک لباس در آمده اند. قبل از این که از این لباس ها بهره ببرید، باید آن ها را بِکِشید. این کشش ممکن است تنش هایی را در سطح مولکولی لباس ایجاد کند.

علت آب رفتن لباس های مختلف

زمانی که فیبر های طبیعی و یا مصنوعی را داخل ماشین لباسشویی قرار می دهیم فرایند های شیمیایی مختلفی روی آن انجام می گردد. همچنین گرمای زیاد همراه با حرکت مکانیکی و انرژی شیمیایی داخل آن صورت می گیرد. پس اصلا جای تعجب نیست که لباس ها به این فرآیند واکنش نشان دهند که به آن فرآیند آب رفتن گفته می گردد.

مقدار آب رفتن در فیبرهای طبیعی در مقایسه با فیبرهای دیگر متفاوت است. محققان به این نتیجه رسیده اند که ساختار پارچه نقش بسیار مهمی در آب رفتن لباس دارد ، مثلاً پارچه کتان بافت سفت تر و متراکم تری دارد. به همین دلیل فضایی برای آب رفتن آن وجود ندارد اما در بافت کتان پنبه، این فضا به اندازه کافی وجود دارد و در نتیجه امکان آب رفتن آن ها نیز بالاتر و بیشتر است . پارچه های پشمی هم بافت نسبتاً شل دارند و در نتیجه احتمال آب رفتن آن ها نسبت به پارچه های نخی بالاتر است.

رطوبت موجود در پارچه ها نقش بسیار مهمی در آب رفتن آن دارد. پارچه های کتان یا نخی رطوبت 5 درصد دارند. در حالی که پشم رطوبت 17% دارد و در نتیجه هنگامی که در حال خشک شدن باشند ، رطوبت خود را بیشتر از دست می دهند و آب می فرایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1061

به "چرا لباس آب میره؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا لباس آب میره؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید