مذاکرات صلح بین الافغانی در قطر؛ بیم ها و امیدها

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، خبرنگاران، گروه بین الملل: فرهاد همتی: پایان پس از ماه ها کشمکش، مذاکرات صلح میان تیم های مذاکره نماینده دولت کابل و طالبان امروز شنبه در دوحه پایتخت قطر شروع شد. نشست بین الافغانی دوحه در نوع خودش نخستین نشستی است که در قطر برگزار می گردد. حضور شماری از مسئولان دولت افغانستان، این نشست را با دو نشست پیشین که در مسکو برگزار گردید، متمایز نموده است. ریاست هیئت مذاکره نماینده دولت افغانستان با طالبان را عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی برعهده دارد. به گفته رسانه های افغانستانی، تأمین آتش بس، دفاع از جمهوریت و قانون اساسی از جمله موضوعاتی است که هیئت مذاکره نماینده با طالبان از آنها دفاع خواهند کرد. به هر حال مذاکرات صلح بین الافغانی امروز در قطر در شرایطی شروع شده است که کارشناسان درباره این نشست و نتایج احتمالی آن دو دیدگاه متفاوت مطرح می نمایند.

مذاکرات صلح بین الافغانی در قطر؛ بیم ها و امیدها

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

از منظر بعضی از کارشناسان، مذاکرات مستقیم بین طیف های مختلف مردم افغانستان گامی جدی و مهم به سوی برقراری صلح پایدار در این کشور محسوب می گردد. از دیدگاه این کارشناسان، مذاکرات بین الافغانی در قطر می تواند به چندین دهه جنگ در افغانستان سرانجام دهد و بالاخره مردم این کشور پس از سال ها جنگ و خونریزی و اشغالگری روی آسایش را ببیند. عبداللطیف نظری کارشناس روابط بین الملل و سیاستمدار افغانستان در این باره می گوید: در صورتی که در مذاکرات پیش روی طالبان و دولت افغانستان تقسیم عادلانه قدرت انجام گردد، این امید وجود دارد که افغانستان به ثبات نسبی دست یابد و به تدریج بر بحران 40 ساله در یک بازه زمانی فائق آید.

اما در مقابل بعضی دیگر از کارشناسان در کنار شماری از شخصیت های سیاسی افغانستان درباره شروع مذاکرات بین افغانستانی ابراز نگرانی و تردید می نمایند. این کارشناسان بر این باورند که پس از امضای توافقنامه صلح آمریکا و طالبان و تداوم پراکندگی سیاسی در جناح مخالف، بازگشت نظام امارت طالبانی افغانستان را تهدید می نماید. به هر حال موضوع صلح حائز اهمیت است. عبدالعلی محمدی حقوقدان و مشاور سابق رئیس جمهور افغانستان در این باره توافق آمریکا و طالبان و تأثیر آن بر مذاکرات امروز قطر می گوید: براساس این توافقنامه آمریکایی ها به طور عملی اختیار معین نوع حکومت یا رژیم سیاسی جایگزین را به طالبان داده تا در تفاهم با سایر گروه های سیاسی در خصوص آن تصمیم بگیرند.

بیم ها و امیدها

بیم ها و امیدها درباره مذاکرات صلح بین الافغانی در دوحه در شرایطی است که ترامپ با اعزام وزیر خارجه خود به نشست دوحه، در کوشش است تا مذاکرات صلح افغانستان قبل از انتخابات آمریکا، نتایجی به همراه داشته باشد تا ترامپ بتواند از کارت صلح افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا به عنوان برگ برنده استفاده نماید. این امیدواری مقامات آمریکا درحالی است که خیلی ها معتقدند این مذاکرات به دلیل مباحث مناقشه آمیز میان طرفین طولانی خواهد بود و حل آنها مستلزم زمان خواهد بود. لاورل میلر مسئول سابق میز افغانستان و پاکستان در وزارت خارجه آمریکا، صلح میان افغان ها را تا پیش از آبان ناممکن می داند: جای تعجب نیست که ایالات متحده دوست دارد به سرعت و قبل از ماه نوامبر توافق حاصل گردد. تحلیلگران از اظهارات قطعی طفره می فرایند، اما من با قاطعیت مطرح می کنم به هیچ وجه نمی توان پیشرفت قابل توجهی در فرایند صلح تا سوم نوامبر به دست آورد.

در این میان حسن عباس پژوهشگر ارشد مرکز سیاست جهانی در واشنگتن دراین باره معتقد است: حقایق نشان دهنده خواسته صلح مردم افغانستان است و همزمان در طالبان نیز عطش قدرت دیده می گردد. در عین حال مذاکرات میان گروه های داخل افغانستان پر سرو صدا و وقت گیر خواهد بود. موفقیت گفتگوهای بین الافغانی احتیاج به واسطه های معتبر و و همچنین بی طرف دارد و ممکن است این فرآیند یکسال طول بکشد.

به هرتقدیر مذاکرات صلح بین الافغانی امروز در شرایطی در دوحه قطر شروع شده است که حفظ جمهوریت و قانون اساسی خط قرمز هیأت اعزامی دولت افغانستان در مذاکرات قطر است. در این میان تأمین آتش بس از جمله موضوع های مهم برای نمایندگان دولت افغانستان در مذاکرات محسوب می گردد اما در این میان بعضی کارشناسان می گویند که طالبان به راحتی با برقراری آتش بس موافقت نمی نماید زیرا این گروه جنگ را نقطه قوت خویش و وسیله و پشتوانه ای برای پیروزی در مذاکرات بین الافغانی و دیپلماسی اش می داند.

در مجموع صرفنظر از بیم ها و امیدهایی که درباره مذاکرات دوحه مطرح است، اگر طرف های مذاکره نماینده در مذاکرات به حفظ جمهوریت و قانون اساسی اهتمام بورزند، می توان امیدوار بود که مذاکرات صلح بین الافغانی در قطر بتواند شروعی برای سرانجام دادن به جنگ و در عین حال مقدمه ای برای خروج نیروهای خارجی از این کشور باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 842

به "مذاکرات صلح بین الافغانی در قطر؛ بیم ها و امیدها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات صلح بین الافغانی در قطر؛ بیم ها و امیدها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید