سوال نماینده اراک از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چه بود؟

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 600 واحد تجاری موقوفی در بازار اراک چندی است که بلاتکلیف هستند، گفت: حق قانونی سرقفلی مسئله است که در این میان مورد اختلاف بین کسبه و اوقاف است.

سوال نماینده اراک از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چه بود؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خانه ملت، علی اکبر کریمی با اشاره به طرح سئوال خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس واقع شده است، یکی از مسائل و معضلات جدی مردم را درگیری با املاک و مستقلات موقوفی دانست و گفت: متأسفانه مدیریت نامناسب و ناکارآمد در اداره امور اوقاف باعث شده که این سنت حسنه که برکات بسیاری برای مردم در طی قرون گذشته داشته است به مسئله ای که موجب گلایه مندی مردم است، تبدیل گردد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز مردم از املاک و مستقلاتی که موقوفه است، فرار می نمایند؛ اضافه نمود: اگر سازوکار مشخصی در این زمینه تبیین و تکلیف املاک و مستقلات موقوفی فراهم گردد، مردم از املاک وقفی این چنین گریزان نمی شوند.

کریمی با اشاره به اینکه یکی از سئوالاتش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد مشخص تکلیف سرقفلی چندصد واحد تجاری در بازار تاریخی اراک بوده که این بازار به لحاظ معماری کاملا منحصر به فرد است، ادامه داد: حدود 600 واحد تجاری در این بازار شامل وقف هستند که این موضوع، به مسئله ای اختلافی بین کسبه و اوقاف برای تعلق حق قانونی سرقفلی تبدیل شده است.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه مدیریت اوقاف چندین سال است که این مسئله را در سطح ملی و استانی بلاتکلیف گذاشته، گفت: در واقع مسئله ای که مردم را رنج می دهد، همین بلاتکلیفی و عدم مشخص شرایط املاک تجاری موقوفی است.

  • املاک وقفی 70 روستا اراک را قفل نموده است

وی سئوال بعدی خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را سئوال در مورد املاک وقفی حاج آقا مصطفی اراکی دانست و گفت: در اواخر دوره قاجار بیش از 70 روستا در شهرستان های اراک، خنداب و شازند به نام ایشان وقف می گردد که در مالکیت او نسبت به این روستاها حرف و حدیث وجود دارد؛ در حالیکه قاعده اصلی وقف، مالکیت بر موقوفه است.

کریمی اضافه نمود: متأسفانه هرگونه سرمایه گذاری و ساخت و ساز در این روستاها موجب ورود اوقاف و جلوگیری از اجرای پروژه ها شده و حتی این مسئله به ایجاد تعداد زیادی از پرونده در محافل قضایی نیز دامن زده و از طرف دیگر نیز ارائه خدمات دستگاه های خدمات رسان به روستاییان هم قفل شده است.

عضو کمیسیون مالی مجلس با یادآوری اینکه پژوهش های تاریخی و حقوقی بسیاری دقیقی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این باره اجرا شده است، گفت: این مسئله زندگی ده ها هزاران نفر از مردم استان مرکزی را مختل نموده است که انتظار داریم، سازمان اوقاف و وزارت فرهنگ بدون تعصب و جانب داری در مورد موضوع اوقاف حاج آقا مصطفی اراکی تصمیم گیری کند.

این دو سئوال نماینده اراک از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح و به اذعان سخنگوی کمیسیون یک ماه فرصت برای تصمیم گیری در مورد این سئوال برای ارائه به صحن به نماینده سئوال نماینده به منظور آنالیز اقدامات و مستندات وزارت ارشاد اعطا شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 273

به "سوال نماینده اراک از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوال نماینده اراک از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید