سال کبیسه چیست و چرا سال 1400 شروع قرن جدید نیست؟

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، تقویم هجری خورشیدی یکی از دقیق ترین گاه شماری های دنیا است. تقویمی که بر مبنای رویدادهای نجومی طراحی شده و نسبت به دیگر گاه شماری های متداول در دنیا دقت کم نظیری دارد. نوروز سال جاری که مصادف است با انتها یک سال کبیسه و شروع آخرین سال قرن چهاردهم هجری شمسی بهانه خوبی است تا به مرور بعضی از ویژگی های تقویم هجری خورشیدی بپردازیم.

سال کبیسه چیست و چرا سال 1400 شروع قرن جدید نیست؟

تحویل سال در 30 اسفند؟

سال 1400 هجری شمسی در ساعت 13:07:28 ثانیه 30 اسفند شروع خواهد شد و لحظه تحویل سال نه در اولین روز بهار بلکه در آخرین روز زمستان اتفاق می افتد. بر مبنای قوانین گاه شماری هجری خورشیدی اگر لحظه تحویل سال بین نیمه شب تا لحظه ظهر باشد آن روز اول فروردین خواهد بود. اما اگر تحویل سال بعد از لحظه ظهر اتفاق بیفتد فردای آن روز اولین فروردین خواهد بود. درست مانند سال جاری که سال جدید پس از لحظه ظهر 30 اسفند شروع خواهد شد.

سال کبیسه چیست؟

طول هر سال خورشیدی حدود 365 روز و 6 ساعت است. شاید در نگاه اول آن 6 ساعت اهمیت چندانی نداشته باشد، اما صرف نظر کردن از آن در بازه های زمانی طولانی باعث ایجاد خطا در تقویم خواهد شد. راه چاره تقویم نگاران برای این مسأله سال کبیسه بود. به این ترتیب که معمولا هر چهار سال یک بار این 6 ساعت ها با هم جمع و 24 ساعت یا یک شبانه روز به سال اضافه می گردد. طول سال های کبیسه 366 روز و ماه اسفند در این سال ها 30 روزه است.

معمولا هر 4 سال یک بار سالْ کبیسه می گردد اما کبیسه های 5 ساله هم در تقویم هجری خورشیدی وجود دارند. تقویم هجری خورشیدی تنها تقویم متداول در دنیا است که کبیسه پنج ساله دارد.

محاسبات دقیق مربوط به سال های کبیسه یکی از دلایل دقت بسیار زیاد تقویم خورشیدی است. در واقع تقویم خورشیدی نه به صورت قراردادی بلکه بر پایه محاسبات تنظیم می گردد.

لحظه تحویل سال چگونه محاسبه می گردد؟

یکی دیگر از جذابیت های تقویم خورشیدی این است که لحظه تحویل سال به مکانی که در آن حضور دارید وابسته نیست و همه در هر کجای دنیا که باشند درست در یک لحظه مشخص و یکسان شروع سال جدید را جشن می گیرند. اما لحظه تحویل سال چگونه محاسبه می گردد؟

تحویل سال جدید درست در لحظه ای اتفاق می افتد که خورشید در آسمان به نقطه اعتدال بهاری می رسد. از دید ناظر زمینی خورشید در لحظه تحویل سال از نقطه مشخصی از آسمان عبور می نماید و با گذر از استوای سماوی وارد نیمکره شمالی آسمان می گردد. به این ترتیب با ورود خورشید به نیمکره شمالی آسمان طول روز به مرور برای ساکنان نیمکره شمالی زمین بیشتر می گردد.

در اولین روز بهار خورشید درست عمود بر استوای سیاره زمین می تابد و طول شب و روز در تمام نقاط زمین تقریبا برابر است. در چنین شرایطی اگر از فضا به زمین نگاه کنیم می بینیم که خط جدانماینده شب و روز درست از قطب شمال به سمت قطب جنوب زمین کشیده شده است و تقریبا تمام نقاط زمین در طول شبانه روز مقدار یکسانی از نور خورشید را دریافت می نمایند.

چرا سال 1400 اولین سال قرن جدید نیست؟

مبدأ تقویم هجری شمسی اول فروردین سال یک است و صد سال پس از آن، یعنی در اول فروردین سال 101 قرن دوم هجری شمسی شروع شده است. به این ترتیب تاریخ شروع قرن پانزدهم هجری شمسی هم اول فروردین سال 1401 خواهد بود و سال 1400 آخرین سال قرن چهاردهم هجری شمسی است.

امیدواریم آخرین سال قرن برایتان سالی سرشار از شادی و سلامتی باشد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1239

به "سال کبیسه چیست و چرا سال 1400 شروع قرن جدید نیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال کبیسه چیست و چرا سال 1400 شروع قرن جدید نیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید