رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه: به کوشش برای حفظ توافق هسته ای ادامه خواهیم داد

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه، گفت گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران پاسخی به تحریم های جدید آمریکا بوده است.

رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه: به کوشش برای حفظ توافق هسته ای ادامه خواهیم داد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری تاس، لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه درباره اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور ایران راجع به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت که این پاسخی به تحریم های ضدایرانی جدید آمریکا و ناتوانی اروپا در ایجاد مکانیسم اقتصادی برای دور زدن این تحریم ها و جبران خسارت های به بار آمده ناشی از سیاست واشنگتن در به صفر رساندن صادرات نفت ایران بوده است.

اسلوتسکی گفت: آمریکا به دنبال یک هدف معین است و آن مجبور کردن ایران به ترک کامل توافق هسته ای است؛ بنابراین اروپایی ها را به سمت بازگرداندن اقدامات محدود کننده ضدایرانی و تحت کنترل آمریکا سوق می دهد.

وی همچنین گفت: کاخ سفید امیدوار است که بتواند به وسیله اعمال دوباره تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا، تقویت انزوای سیاسی ایران و به طور کلی، برانگیختن تنش ها در خلیج فارس، موجب تغییر حکومت در ایران بگردد.

این عضو دومای روسیه با این اطمینان که اظهارات مسئولان واشنگتن مبنی بر تمایل برای مذاکره مستقیم [با تهران] نباید جدی گرفته گردد، تشریح کرد: ایران برخلاف کره شاقتصادی، نه تسلیحات هسته ای دارد و نه موشک هایی که قابلیت رسیدن به قلمرو آمریکا را داشته باشند. بنابراین، تنها مذاکره مستقیمی با تهران که مورد حمایت واشنگتن قرار خواهد گرفت، تسلیم بی قید و شرط[تحت سناریوی آمریکا] است.

وی در ادامه با گفتن این که ایران تاکنون سیاست محتاطانه ای را داشته است، اظهار کرد: دقیقا یک سال پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام گذشته بود که جمهوری اسلامی گفت تعهداتش را کاهش می دهد. هر کدام از این موارد کاهش[تعهدات]، پاسخی به یک تحریم جدید آمریکا است.

اسلوتسکی اضافه کرد که هنوز هم امکان پیشرفت در مذاکرات میان تهران و شرکای اروپایی فراهم است.

وی، در ادامه، راجع به موضع روسیه در برابر برجام گفت: روسیه همیشه به تعهداتش نسبت به اجرای برجام توسط تمامی شرکا پایبند بوده است. ما به سهم خودمان، کوشش ها برای حفظ توافق[هسته ای] ایران را در سطوح مختلف، از جمله در سطح پارلمانی ادامه خواهیم داد و مکانیسمی کارآمد برای نجات آن طراحی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگاران، واکنش این مقام روسی در پی این مطرح شده است که رئیس جمهور ایران شامگاه چهارشنبه پس از نشست سران قوا اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه احتیاج فنی کشور است را از روز آدینه شروع کند و تمام تعهداتی که در این زمینه در برجام وجود داشته است را کنار بگذارد.

وی اضافه کرد: از آدینه ما شاهد گسترش در تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژها و سانتریفیوژهای جدید و هر آنچه برای غنی سازی احتیاج داریم خواهیم بود. همچنین شاهد سرعت عمل در این زمینه خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 13

به "رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه: به کوشش برای حفظ توافق هسته ای ادامه خواهیم داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه: به کوشش برای حفظ توافق هسته ای ادامه خواهیم داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید