ذاکریان: خروج کامل آمریکا از سوریه بعید است

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، یک استاد دانشگاه می گوید: بعید است آمریکا در تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به طور کامل و سریع اقدام کند، ترامپ در این مدت نشان داده است که معمولا حرف بزرگ می زند و عمل کوچک انجام می دهد.

ذاکریان: خروج کامل آمریکا از سوریه بعید است

مهدی ذاکریان در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: سیاست جمهوری خواستار همواره مبتنی بر پیشرفت مالی، روابط تجاری پرسود و قدرتمند کردن آمریکا بوده است و موضوعاتی مثل حقوق بشر و آزادی در اولویت آنها نیست. جمهوری خواستار مخصوصا ترامپ معتقدند سوریه یک خطر و بحران است و همواره این مساله را مطرح می نمایند که چرا باید هزینه این بحران را آمریکا بپردازد از این رو حضور نیروهای آمریکایی چندان جدی و پرتعداد دنبال نشده است.

وی ادامه داد: آمریکا در یک سیاست کلی ابتدا از عراق خارج شدند و بعد خروج از افغانستان و اکنون خروج نیروهایشان از سوریه را در دستور کار قرار دادند این در حالی است که اجرایی کردن این سیاست به نفع منافع انتخاباتی جمهوری خواستار و ترامپ نیز است.

این کارشناس مسایل بین الملل در پاسخ به این که آیا آمریکا به طور کامل از سوریه خارج خواهد شد یا خروج به طور محدود خواهد بود، گفت: خروج کامل بعید است اتفاق بیفتد. ترامپ در این مدت نشان داده است که معمولا حرف بزرگ می زند عمل کوچک انجام می دهد و این شیوه اوست یا برای اقدامات کوچک، تبلیغات وسیع و بزرگ انجام می دهد.

ذاکریان درباره رویکرد کردها و مخالفت شان با خروج آمریکا از منطقه اظهار کرد: کردها معمولا در طول تاریخ از مسایل و موضوعات مختلف شاکی بوده اند چرا که انتظار داشتند نوع رفتار کشورها با آنها مثل رفتار با سایر کشورها باشد و در اصل خواستار آن هستند که با آنها مثل یک واحد سیاسی برخورد گردد در حالی که در واقعیت این گونه نیست. در عین حال آنها همواره در مسایل امنیتی و سیاسی منطقه احساس تنهایی می نمایند.

وی درباره تاثیر خروج نیروهای آمریکایی بر منطقه اظهار کرد: حضور آمریکا از اول هم در منطقه غلط بوده است. مسایل منطقه باید توسط کشورها و ملت های منطقه حل و فصل گردد. البته متاسفانه باید گفت که کشورهای منطقه هر کدام در جاده های متفاوت حرکت می نمایند و سیاست های همسو ندارند. وقتی افراط گرایی و داعش ایجاد شد بعضی کشورهای منطقه در حال یاری به آنها بودند و بعضی در حال یاری به دولت اسد. بعضی به دنبال ضعیف کردن کردها بودند و بعضی قوی کردن آنها. بعضی از مردم سوریه حمایت می کردند تا محور مقاومت را تقویت نمایند. این در حالی است که اروپا و آمریکا در مسایل مختلف معمولا با اندکی اختلاف نظر در یک جهت حرکت می نمایند اما در منطقه اغلب کشورها در حال خنثی کردن اقدامات و سیاست یکدیگر هستند.

ذاکریان ادامه داد: آمریکا منطقه را نمی شناسد و حضورش موجب مزاحمت برای مردم منطقه است. نمونه رفتار آنها را در برخورد با صدام شاهد بودیم؛ آنها فکر می کردند اگر صدام را بردارند همه چیز درست می گردد و در نهایت در برخورد با داعش شاهد بودیم که در نهایت ایران و روسیه از عهده آنها برآمدند. این در حالی است که بعد از آن ایران متهم به حمایت از تروریسم شد. در بحث افغانستان خواستند طالبان را از بین ببرند اما نتیجه دیگری به دست آمد و دولت هایی که تاکنون تشکیل شده است در مقابل هیچ توانی نداشته اند. از این رو مداخله آمریکا در مسایل منطقه نتوانسته صلح را برای عراق و افغانستان به همراه بیاورد و حضورشان در سوریه هم همین نتیجه را داشته است.

وی گفت: آمریکایی ها در بحث شریک منطقه دچار اشتباه شده اند. یکی از دلایل موفقیت آمریکا در زمان شاه ایران در منطقه این بود که واشنگتن با دولت ایران همکاری می کرد که محور ثبات بود و معتقدم که اکنون شرکای منطقه ای آمریکا نمی توانند این کشور را در منطقه متنفع سازند. تا وقتی آمریکا واقعیت های منطقه را درک نکند و آنها را به رسمیت نشناسد موفقیتی در انتظارش نخواهد بود. رفتار آمریکا در بحث توافق هسته ای که ابتدا خودش آن را پذیرفت و بعد از آن خارج شد و اکنون می بینیم که برای مذاکره با ایران حاضر است تمام پیش شرط هایش را بردارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 158

به "ذاکریان: خروج کامل آمریکا از سوریه بعید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذاکریان: خروج کامل آمریکا از سوریه بعید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید