دامنه شیوع کرونا؛ مشخص کننده پیامدهای این بحران

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، خبرنگاران/هرمزگان تحلیلگر جغرافیای سیاسی و استاد دانشگاه گفت: به طورکلی کرونا با توجه به تردیدها و تغییراتی که در تعاریف تهدید، امنیت، امنیت ملی، استقلال، ناسیونالیسم، دین داری و کارکرد دین، علم و تکنولوژی و قدرت طبیعت به وجود آورد اثرات غیرقابل انکاری بر جامعه خواهد گذاشت.

دامنه شیوع کرونا؛ مشخص کننده پیامدهای این بحران

مهدی میرزاده کوهشایی، در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: برای ارزیابی پیامدهای بحران کرونا باید بیش از این جلو رفت و منتظر راستا آینده گسترش یا افول این ویروس بود، هنوز اظهارنظر درباره شرایط جامعه در دوره پساکرونا زود و صرفاً در حد برآورد اولیه است. تغییرات اجتماعی متناسب با کیفیت متغیرها، عمق، دامنه، شدت آن ها و تضاد آن ها با وضع موجود و پیش فرض های ما در شرایط پایدار متفاوت خواهد بود، ازاین رو به نظر می رسد باید چند سناریو درباره کرونا متصور شد و بر مبنای آن به برآورد و تحلیل اقدام کرد.

وی ادامه داد: در مرحله بعد با توجه به اثرات کرونا بر بخش های مختلف جامعه می توان درباره پیامدها و تغییرات صحبت کرد، درواقع دامنه شیوع و میزان آسیب پذیری در این زمینه تعیین کننده است. ازآنجاکه همه مناطق و اقشار حداقل تا به امروز، به یک میزان تحت تأثیر کرونا نبوده اند، تغییرات متفاوت است.

این تحلیلگر جغرافیای سیاسی شرح داد: کرونا برای افراد مختلف با توجه به قدرت ادراک، توان تحلیل و ... پیام های متفاوتی دارد، برای یک معلم ممکن است تغییراتی عمیق در جهان بینی، روابط، تحلیل ها، اعتقادات و ... داشته باشد، حال آنکه برای یک کشاورز یا تاجر این گونه نباشد. در مقیاس های جغرافیایی نیز همین طور است، برای مثال بازتاب های فرهنگی کرونا در فضاهای منزوی و محیط های روستایی با شهرهای بزرگ، کلان شهرها و جهان شهرها متفاوت است.

میرزاده افزود: به نظر می رسد آگاهی عمومی، قدرت تحلیل، بهره مندی از اطلاع رسانی دقیق درباره خسارات و اثرات کرونا، میزان سواد، تدین، طبقات اجتماعی و اقتصادی افراد، نوع مواجهه و میزان تغییرات میان افراد را متفاوت خواهد کرد اما به طورکلی کرونا با توجه به تردیدها و تغییراتی که در تعاریف تهدید، امنیت، امنیت ملی، استقلال، ناسیونالیسم، دین داری و کارکرد دین، علم و تکنولوژی و قدرت طبیعت به وجود آورد اثرات غیرقابل انکاری بر جامعه خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: برای مثال احتمالاً در آینده در پارادوکسی آشکار، شاهد رشد هم زمان و به تعبیری تشدید و رادیکالیزه شدن فردگرایی و جمع گرایی و همچنین رشد ناسیونالیسم و انترناسیونالیسم، میهن دوستی انزواگرایانه و جهان وطنی، تحول در کارکرد دین و بازتعریف اثر مذهب در جامعه به خصوص اقشار سنتی و با اطلاعات سطحی دینی خواهیم بود.

این استاد دانشگاه افزود: ازاین رو با توجه به گسترش غیرقابل برگشت دسترسی به اطلاعات و فضای مجازی، الزامات جدیدی برای حکمرانی نیاز است که باید در آن شفافیت، تساهل، پاسخگویی و تکثرگرایی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 629

به "دامنه شیوع کرونا؛ مشخص کننده پیامدهای این بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دامنه شیوع کرونا؛ مشخص کننده پیامدهای این بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید