خبرنگاران برای انجام کامل تعهدات آمریکا در برجام باید نقشه راهی تنظیم گردد

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، مسکو- خبرنگاران - گروهی از کارشناسان اندیشکده شورای امور بین المللی روسیه با تاکید بر اینکه لغو تحریم های یکجانبه ضد ایرانی باید بخش اصلی اقدامات آمریکا در بازگشت به برجام باشد، اظهار داشتند برای بازگشت آمریکا به برجام و انجام کامل تعهداتش باید نقشه راهی تنظیم گردد.

خبرنگاران برای انجام کامل تعهدات آمریکا در برجام باید نقشه راهی تنظیم گردد

به گزارش روز شنبه خبرنگاران، در مقاله ای مشترک که توسط سرگئی باتسانوف رئیس جنبش دانشمندان هوادار صلح در ژنو، آنتون خلوپکوف رییس مرکز امنیت و انرژی روسیه و ولادیسلاو چرناوسکیخ کارشناس این مرکز پژوهشی در پایگاه اینترنتی اندیشکده شورای امور بین المللی روسیه منتشر شد آمده است که در شرایط بوجود آمده پس از خروج آمریکا از برجام، روسیه بطور مستمر خواستار بازگشت مجدد این توافق بین المللی به حالت اولیه و کامل آن است که شامل بازگشت همه شرکت نمایندگان اولیه به اجرای کامل تعهدات خود در برجام می شود.

در مقاله به نقل از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه آمده است: برجام اهمیت خود را ازدست نداده و امکان برای حل مسائل آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره ایران فراهم است و این توافق حداکثر شفافیت را در برنامه هسته ای ایران بوجود می آورد. به نفع همه کشورها خواهد بود که برجام حفظ شود و شرایط برای اجرای کامل آن فراهم شود.

کارشناسان روس در ادامه مقاله خود خاطرنشان کردند: جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در کارزار انتخابات ریاست جمهوری این کشور بارها به آمادگی آمریکا برای توافق درباره برجام پس از انتخاب خود به این مقام اشاره نمود و در مقاله ای هم که در شبکه سی ان ان منتشر شد گفت که اگر ایران به اجرای کامل مفاد توافق هسته ای بپردازد، آمریکا به عنوان نقطه عطف برای شروع مذاکرات به برجام بازمی شود. وی این موضع خود را پس از انتخابات هم مورد تاکید قرار داد.

مولفان مقاله که بر اجرای کامل مفاد برجام تاکید دارند بر این باورند که همه اقدامات عملی آمریکا برای خروج از برجام و اقدامات متقابل ایران قابل بازگشت است و تنها موارد غیرقابل بازگشت به عنوان مثال افزایش معلومات درباره فناوری غنی سازی اورانیوم در ایران و شرایط سایت هسته ای فردو مساله بحرانی نیست و می تواند در چارچوب ساز و کار کمیسیون مشترک برجام حل و فصل شود.

در مقاله گفته شده است: واشنگتن و تهران همچنین می توانند مساله جبران خسارت را که از طرف ایرانی مطرح شده است، در صورت اراده سیاسی رهبران دو کشور حل و فصل نمایند.

نویسندگان مقاله بر این باورند که بخش اساسی فرایند احیای برجام و بازگشت آن به حالت اولیه آن گونه که در سال 2015 امضا شده بود باید شامل لغو همه تحریم های آمریکا علیه ایران باشد که با خروج آمریکا از برجام در ماه می سال 2018 دوباره اعمال شده است و به موازات آن تهران باید به اجرای کامل برجام بپردازد.

کارشناسان روس در ادامه نوشتند که با لغو تحریم های ضدایرانی آمریکا و خودداری واشنگتن از انجام اقدامات متناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت، ایران باید فعالیت های هسته ای پیش بینی نشده در مرحله کنونی برجام را متوقف کند و علاوه بر آن تهران باید موجودی اورانیوم با غلظت پایین خود را کاهش دهد و سایت هسته ای فردو مطابق برجام تغییر کاربری یابد.

در مقاله آمده است: تیم دیپلماتیک حسن روحانی رئیس جمهوری ایران بر اساس اطلاعات در دست هیچ مانع سیاسی برای حل این مسائل نمی بیند اما جزییات عملی می تواند به کار کارشناسی از جمله اقدامات مشترک احتیاج داشته باشد و حل بعضی از این مسائل زمان می برد. شاید احتیاج به تنظیم نقشه راهی برای بازگشت تهران و واشنگتن به اجرای کامل برجام وجود داشته باشد. به عنوان مثال لغو تحریم های یکجانبه آمریکا در خصوص ایران به زمان معینی احتیاج دارد.

کارشناسان نویسنده مقاله معتقدند که بایدن باید سند امضا شده توسط ترامپ در 8 می سال 2018 در خصوص خروج آمریکا از برجام را لغو کند و این کشور به اجرای توافق ها در چارچوب برجام و بدون هر گونه قید و شرط بازشود.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1150

به "خبرنگاران برای انجام کامل تعهدات آمریکا در برجام باید نقشه راهی تنظیم گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برای انجام کامل تعهدات آمریکا در برجام باید نقشه راهی تنظیم گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید