جزئیات فاز پنجم عملیات اراده پیروزی در عراق، کارشکنی واشنگتن

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، خبرنگاران، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: هفته گذشته بود که پنجمین مرحله از عملیات استراتژیک اراده پیروزی در عراق کلید خورد. این عملیات که تاکنون 4 فاز از آن پشت سر گذاشته شده، درحال حاضر با آغاز مرحله جدید، وارد حساس ترین مرحله شده است.

جزئیات فاز پنجم عملیات اراده پیروزی در عراق، کارشکنی واشنگتن

پس از آغاز این عملیات، هیأت حشد شعبی با صدور بیانیه ای گفت: یگان های مشترک حشد الشعبی و ارتش و پلیس فدرال با پشتیبانی هوانیروز و نیروی هوایی عراق پنجمین مرحله عملیات اراده پیروزی را در مناطق شمالی استان کربلای معلی و جنوب استان الانبار آغاز کردند. این درحالی است که در سلسله عملیات های چهارگانه پیشین نیز نیروهای حشد شعبی مشارکت فعالی در روند مبارزه با تروریسم داشتند.

درهمین ارتباط، سرلشکر عثمان الغانمی، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق می گوید: مرحله پنجم عملیات اراده پیروزی تا تامین امنیت مرزهای اداری استان های نجف اشرف، کربلای معلی، بغداد، دیالی و الانبار ادامه خواهد یافت. وی همچنین می افزاید: بخش های شرکت کننده بر اساس طرح های از پیش ترسیم شده و از طریق عملیات هلی برن به پیشروی خود ادامه می دهند تا از خالی بودن دره ها و صحراها از مخفیگاه های داعشی ها تا مرزهای عربستان سعودی اطمینان حاصل کنند.

درحال حاضر، نیروهای عراقی در جریان فاز پنجم عملیات استراتژیک اراده پیروزی دستاوردهای میدانی فراوانی را در نبرد با بقایای تروریسم تکفیری محقق ساخته اند؛ دستاوردهایی که موجب شده است تا روند پیشروی ها در جریان عملیات مذکور بیش از پیش تسریع شود. درهمین راستا، ستاد اطلاع رسانی اخبار امنیتی عراق در بیانیه ای گفت: نیروهای امنیتی با پشتیبانی هوایی به پنجمین مرحله عملیات اراده پیروزی تحت فرماندهی عملیات مشترک در صحرای استان الانبار و جنوب جاده بین المللی مجاور استان های کربلا و نجف به سمت مرزهای عراق با عربستان ادامه دادند.

در بیانیه صادره از سوی ستاد اطلاع رسانی اخبار امنیتی عراق همچنین آمده است: نیروهای امنیتی یک تونل و سه مقر عناصر تروریست را منهدم و یک مخفیگاه دیگر تروریست ها را نیز در دشت الفاج پیدا کردند که در آن دو گلوله توپ، شش صندوق مهمات و دو نارنجک کشف و ضبط شد. بر اساس این بیانیه، سه بمب نیز توسط نیروهای امنیتی منفجر و چند خمپاره انداز و 16 راکت و دو گلوله آر پی جی و یک توپ 27 میلی متری و یک سلاح تک تیراندازی کشف و ضبط شد و یک فرد مورد پیگرد نیز دستگیر شد.

در چنین شرایطی، همزمان با تداوم عملیات اراده پیروزی، شاهد بحران سازی طرف های خارجی از جمله ایالات متحده آمریکا در عراق هستیم. ماجرا از آنجا آغاز شد که اخبار و گزارش های مختلفی درخصوص عزم مجلس عراق برای استیضاح شماری از وزرای کابینه عراق منتشر شد. آمریکایی ها نیز این مسأله را دستاویز بحران سازی خود در عراق قرار داده و تلاش می کنند با مداخله جویی، بر مسأله استیضاح برخی وزرای عراقی موج سواری کنند.

این تلاش مذبوحانه ایالات متحده آمریکا درحالی است که استیضاح وزرا در هر کشوری یک امر عادی و یک فرایند سیاسی طبیعی محسوب می شود و عراق نیز از این قاعده مستثنی نیست. در همین حال، این مسأله نشان دهنده آن است که علیرغم دیکتاتوری و استبداد موجود در برخی کشورهای عربی، عراق به بلوغ دموکراسی رسیده است و درست به همین دلیل است که در آن فرایندهایی نظیر اعطای رأی اعتماد به وزراء و یا استیضاح آن ها در صورت لزوم، مشاهده می شود؛ چیزی که حکام عرب تاکنون حتی آن را در رؤیای خود هم ندیده اند و آمریکایی ها نیز تاب تحمل آن را ندارند.

علیرغم این اقدامات ایالات متحده و جنگ رسانه ای و تبلیغاتی آن علیه عراق، رسانه های این کشور در واکنش به واشنگتن صراحتا گفتند که طرح استیضاح برخی وزرای دولت در راستای بهبود خدمات عمومی و مبارزه با فساد پیگیری می شوند و نه ساقط کردن دولت. در واقع، رسانه های عراقی پس از اطلاع یافتن از هدف اصلی و اساسی واشنگتن برای بحران سازی و تفرقه افکنی، اقدام به مقابله با این هجمه تبلیغاتی و رسانه ای کردند.

در حال حاضر آنچه که مسلم است، این است که مقامات عراقی معتقدند که مبارزه با فساد اهمیتی کمتر از مبارزه با تروریسم ندارد چراکه موفقیت در عرصه مبارزه با فساد در واقع به مثابه حفظ دستاوردهای حاصل شده از مبارزه با تروریسم است و موجب خواهد شد تا مرحله پساداعش نیز با موفقیت سپری شود. به همین دلیل است که احزاب و جریان های سیاسی بر لزوم فعال سازی نقش مجلس در نظارت بر عملکرد وزراء تأکید دارند.

در واقع، تلاش های کنونی در عراق بر حفظ دستاوردهای حاصل از غلبه بر تروریسم متمرکز شده است تا این دستاوردهای ارزشمند از بین نروند؛ درست همان چیزی که واشنگتن برای عدم تحقق آن تلاش می کند تا بدین ترتیب، دستاوردهای ناشی از شکست تروریسم در عراق، از بین بروند. احزاب و جریان های سیاسی نیز جملگی بر لزوم تحقق این مهم تأکید دارند. به عنوان نمونه، سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی تصریح می کند: مبارزه با تروریسم دستاوردهای مادی و معنوی بسیاری داشته است که هدف کنونی باید حفاظت و حراست از این دستاوردها باشد.

در همین حال، هادی العامری دبیرکل سازمان بدر بر این باور است که دستاوردها و موفقیت های بزرگی در عرصه نبرد با تروریسم در عراق محقق شده است و اکنون نیاز مهم این کشور، حفاظت از دستاوردهای مذکور به هر طریقِ ممکن است.

در واقع، مسأله اصلی که موجبات آزرده خاطری ایالات متحده آمریکا را فراهم کرده، محدود شدن تلاش های مجلس عراق به استیضاح برخی وزرا است؛ این درحالی است که کاخ سفید انتظار دارد مجلس عراق در راستا ساقط کردن دولت از قدرت گام بردارد تا بدین ترتیب هرج و مرج بر این کشور حاکم شود؛ رؤیایی که البته تعبیر نخواهد شد.

در هر صورت، ناگفته پیداست که سلسله تلاش های خارجی به ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا و همچنین متحدان منطقه ای آن یعنی عربستان سعودی برای مداخله جویی در عراق و ایجاد تفرقه سیاسی در این کشور، همچون گذشته با ناکامی روبرو خواهد شد و در نهایت راه به جایی خواهد بُرد.

در همین حال، عزم نیروهای عراقی برای تداوم عملیات های ضد تروریستی به ویژه عملیات استراتژیک اراده پیروزی نیز به خوبی حاکی از آن است که تلاش های خارجی برای بحران سازی سیاسی در عراق در تأثیرگذاری بر روند مبارزه با بقایای تروریسمِ تکفیری در این کشور ناکام بوده و توفیقی حاصل نکرده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 101

به "جزئیات فاز پنجم عملیات اراده پیروزی در عراق، کارشکنی واشنگتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات فاز پنجم عملیات اراده پیروزی در عراق، کارشکنی واشنگتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید