تشکوه، تپه هایی در زاگرس که شبانه روز می سوزند

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، کوه شعله ور که محلی ها آن را تشکوه می نامند، یکی از شگفتی های استان خوزستان در شهرستان رامهرمز است.

تشکوه، تپه هایی در زاگرس که شبانه روز می سوزند

به گزارش خبرنگار از ،تشکوه یا کوه شعله ور، نامی با مسما برای کوهی در رامهرمز استان خوزستان است.

باز هم ماجرای سوختن زاگرس است، اما این بار از جنسی متفاوت. کوه شعله ور قرن ها است که به این نام شناخته می شود، آتش از دل کوهی زبانه می کشد، گویی که به خشم آمده و میخواهد همه زمین را بسوزاند.

این آتش هرگز خاموش نمی شود و انگار کوه، اژد هایی درون خویش دارد. شب های خوفناک و عجیب، همچون صحنه های پس از جنگ در فیلم های هیجان انگیز هستند که دنیاگردان را به سمت خود جذب می نماید. علت علمی این رخداد طبیعی را زمین شناسان وجود گوگرد در سطح زمین و ترکیب آن با گاز های خارج شده از لایه های زیرین این منطقه می دانند.

تشکوه در منطقه زاگرس واقع شده که این ناحیه از عجیب ترین کوه های دنیا است. ضمن آنکه فقط کوه هم نیست و پر از درختان و چشمه است که جنگل ها و مراتع بی نظیری را پدید آورده اند. این منطقه همچنین سرشار از منابع نفت و گاز است، هرچند این سوخت های فسیلی آتش فشان نبوده و مخرب هم نیست، بلکه به شکل تشکوه به آرامی می سوزد و گرما بخش شب های سرد زمستانی برای افراد و حیوانات بومی می شود.

بیشتر مردم، زاگرس را با نام درختان و سرسبزی و مراتع آن می شناسند که در هر نقطه ای از آن چشمه هایی با آب گوارا بیرون می جهد، همانطور که آب مایه حیات و موجب سرزندگی و ادامه زندگانی می شود، انرژی های موجود زیر این تپه ها نیز همچون چشمه هایی از دل این حفره ها خارج می شوند و به جای آب سرد، آتش گرم را برای مردم به ارمغان می آورند. گاز های هیدروکربوری از لایه های مختلف زمین عبور نموده و از درز و شکافی در سطح زمین به بیرون نشت نموده و شعله ور می شوند.

این جاذبه طبیعی در منطقه ابوالفارس شهرستان رامهرمز یکی از شگفت انگیز ترین و بی همتاترین جاذبه های طبیعی خداوند است که چشم هر بیننده ای را سحر می نماید. هنگام غروب آفتاب و سیاهی شب، زیبایی و شگفتی این منطقه دو چندان می شود. تشکوه در سال 1390 از سوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز در فهرست میراث ملی ایران جزو آثار طبیعی و دنیاگردی نیز به ثبت رسید.

محمد علینژاد مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان رامهرمز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تشکوه در 30 کیلومتری رامهرمز واقع شده و قدمت دیرینه ای دارد، آتش این کوه که ناشی از گاز گوگرد است، در تمامی فصول سال روشن است و سالانه تعداد قابل توجهی دنیاگردان داخلی و خارجی از تشکوه دیدن می ­کنند. با وجود تمام موارد ذکرشده و آمار بالای دنیاگرد که نشان دهنده قابلیت فوق العاده این طبیعت خارق العاده برای تبدیل شدن به یک قطب دنیاگردی است، ولی از امکانات اندک دنیاگردی برخوردار است.

او با بیان اینکه این اثر طبیعی به شماره 188 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اضافه نمود: این مکان نزدیک به جاده اصلی و در مجاورت با شبکه های آب و برق و تلفن است و به لحاظ زیرساختی در وهله اول احتیاج به زیرساخت هایی از قبیل خدمات رفاهی، خدمات پذیرایی و ... دارد. همچنین به لحاظ وجود رودخانه می ­توان در این منطقه تاسیسات دنیاگردی آبی احداث کرد.

علینژاد در مورد جاذبه های آبی این منطقه بیان نمود: روستای خدیجه که در جهت کوه شعله ور واقع شده از طریق رودخانه به 2 قسمت تقسیم می شود، که دارای یک پل تاریخی و همچنین وجود شالیزار های زیبایی است که جلوه خاصی به این منطقه بخشیده است. تشکوه یا کوه آتش نیز که از جاذبه های دنیاگردی شهرستان رامهرمز است، در همین محل واقع شده است. ضمن آنکه در فاصله 3 کیلومتری بعد از روستای خدیجه، روستای ماماتین قرار گرفته که یکی دیگر از جاذبه طبیعی بنام چشمه های قیر روان در آن واقع شده که در همه فصول سال پذیرای دنیاگردان داخلی و خارجی است.

مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان رامهرمز گفت: منطقه تشکوه و روستای ماماتین به دلیل وجود قیر از دیرباز مورد توجه کاشفان نفت بوده است. مهندسین انگلیسی که در پی این منبع مهم انرژی بودند به این منطقه آمده و آغاز به حفاری اولین چاه نفت اکتشافی کردند. همچنین پدیده طبیعی و زیبای تشکوه در فاصله 35 کیلومتری شمال شرق شهرستان رامهرمز و در بخش رودزرد واقع شده است و می توان آن را تنها پدیده ای در کشور و دنیا مطرح کرد که از دل کوه آتش با این حجم زیاد فوران می نماید.

این مقام مسئول ادامه داد: تشکوه در جهت دنیاگردی از شهرستان رامهرمز تا بخش های رودزرد و ابوالفارس را شامل می شود که با توجه به وجود جاذبه های طبیعی و مناطق بکر دیدنی در این محور که طول آن تقریباً 45 کیلومتر است، می توان با تخصیص اعتبار لازم و حمایت از بخش خصوصی با احداث امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی و استراحتگاه در این محور دنیاگردی، مقدمات استقرار دنیاگردان داخلی و خارجی را فراهم نمود.

محمد علینژاد اذعان داشت: با توجه به اهمیت و حضور دنیاگردان جهت دیدن این پدیده و جاذبه دنیاگردی لازم و لازم است تا مسئولین جهت رفاه حال دنیاگردان در این منطقه امکانات رفاهی و اقامتی فراهم آوردند، زیرا علی رغم همه این توضیحات و قابلیت منحصر بفرد در دنیا، هیچگونه امکاناتی در این محل وجود ندارد، هر چند طی 3 سال اخیر توانستیم با انجام اقداماتی جاذبه های دنیاگردی از رامهرمز تا آبشار ابوالفارس را به عنوان جهت هدف دنیاگردی به تصویب برسانیم که خود اقدام مهمی به منظور توسعه توریسم منطقه به حساب می آید.

علی حبیب نژاد استاد زمین شناسی دانشگاه پیغام نور اهواز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه خوزستان میدان های نفتی فراوانی دارد، گفت: تشکوه نیز یکی از عجایب موجود در گنبد نفتی لوران است که جز اولین محل های مورد توجه استعمار انگلیس نیز محسوب می شود. ضمن آنکه مکان خوبی به منظور انجام مطالعات زمین شناسی به شمار می رود.

او اضافه نمود: پیرامون توده های آهکی که نفت تشکیل می شود، باید سنگ پوشی وجود داشته باشد تا مانع از فرار نفت شود و در منطقه لوران سازند یا سنگ پوش های گچی وجود دارد که به دلیل شکستگی موجب ایجاد تشکوه شده اند. گاز های گوگردی که از سطح زمین خارج می شوند، به دلیل ارتباط با سطح زمین مشتعل شده و می سوزند و سازند های زیر آنها نیز سوخته می شوند.

حبیب نژاد بیان نمود: تنها یک یا 2 نقطه مشابه تشکوه در دنیا وجود دارد که به دلیل توده های نفتی حاصل شده است، حتی در اوج بارندگی های شدید و سرما نیز این آتش خاموش نمی شود و به اشتعال خود ادامه می دهد.

تشکوه، نمونه خوبی از شگفتی های طبیعی در خوزستان است. این استان به داشتن منابع نفتی و گازی شهرت دارد، که می توان نه تنها از آنها در تامین منابع برق، گاز، بنزین و سایر احتیاج های نفتی کشور استفاده کرد، بلکه به منظور توسعه دنیاگردی و ایجاد اشتغال از این ظرفیت بزرگ استفاده شود. سال های سال استان خوزستان با نفت و گاز خود و صادرات آنها منابع ارزی کشور را تامین می کرد، که حالا با توجه به تحریم ها همچنان نیز می توان از این منابع در توسعه دنیاگردی نیز بهره برد.

گزارش از ساسان ناصری زاده

ن

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 920

به "تشکوه، تپه هایی در زاگرس که شبانه روز می سوزند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکوه، تپه هایی در زاگرس که شبانه روز می سوزند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید