بقایای یک انفجار عجیب؛ ستارگان چگونه نابود می شوند؟!

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، به نظر می رسد که این جرم، بقایای انفجاری باشد که از یک کوتوله سفید به جا مانده است. کوتوله های سفید، از نوعی از ستارگان نظیر خورشید ما شکل می گیرند و زمانی ایجاد می شوند که سوخت آن ها تمام گردد و به بقایایی درخشان تبدیل شوند.

بقایای یک انفجار عجیب؛ ستارگان چگونه نابود می شوند؟!

چنین کشفی می تواند به ما در درک این موضوع یاری کند که ستارگان چگونه نابود می شوند

دانشمندان بقایایی از یک ستاره عجیب درون کهکشان ما پیدا نموده اند. محققان بر این باورند که این کشف غیرمعمول، ممکن است به جامانده انفجاری عجیب و نخستین نمونه کشف شده از این دست باشد. چیزی که تا پیش از این در کهکشان راه شیری مشاهده نشده بود.

به این ترتیب، چنین کشفی می تواند به ما در درک این موضوع یاری کند که ستارگان چگونه نابود می شوند و عناصر به جامانده از آن ها چگونه در سراسر کیهان - شامل زمین، جایی که برای زندگی به آن احتیاج است- پراکنده می شوند.

جرم ستاره ای عجیب مشاهده شده، در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری پیدا شده است. این جرم، بقایای نوعی از اَبَرنواختر است و با عنوان کمان اِی شرق شناخته می گردد. دانشمندان پیش از این تصور می کردند که این جرم، بقایای یک ستاره پرجرم باشد که مانند یک ابرنواختر منفجر شده است.

آن ها پس از مطالعات فشرده و رصد های گسترده از رصدخانه پرتو ایکس چاندرای ناسا، به این نتیجه رسیده بودند. پس از رصد های طولانی تر به وسیله این رصدخانه، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این جرم، به کلی نوع دیگری از ابرنواختر ها است.

به نظر می رسد که این جرم، بقایای انفجاری باشد که از یک کوتوله سفید به جا مانده است. کوتوله های سفید، از نوعی از ستارگان نظیر خورشید ما شکل می گیرند و زمانی ایجاد می شوند که سوخت آن ها تمام گردد و به بقایایی درخشان تبدیل شوند.

زمانی که یک کوتوله سفید با به دست آوردن بیش از حد مواد از ستاره ای دیگر یا با ادغام با یک کوتوله سفید نابود گردد، پرتو درخشانی ساطع می نماید که می تواند در سراسر کیهان مشاهده گردد.

محققان بر اساس این درخشش ها - که به عنوان ابرنواختر نوع یکم ای شناخته می شوند- می گویند که این ستاره ها هر جا که باشند، همان میزان نور را ساطع می نمایند؛ مسئله ای که این ستاره ها را به مقیاسی سودمند در سراسر کیهان تبدیل می نماید.

اگرچه محققان بر این باورند که کمان اِی شرق ضرورتا یک نمونه استاندارد نیست، در عوض به نظر می رسد که بخشی از یک زیرمجموعه به خصوص باشد که میزان متفاوتی از عناصر را در انفجار هایی با قدرت کمتر فراوری می نمایند که به ابرنواختر های نوع Iax شهرت دارند.

پینگ ژو، از دانشگاه نانجینگ چین که این مطالعه را در دانشگاه آمستردام سرپرستی نموده است، می گوید: در حالی که ما ابرنواختر های نوع Iax را در سایر کهکشان ها پیدا نموده بودیم، تا به امروز هیچ شاهدی مبنی بر شناسایی آن ها در کهکشان راه شیری در دست نداشتیم. این کشف برای فهم و درک شکل های مختلف انفجار کوتوله های سفید بسیار مهم است.

در حالی که ماهیت واقعی این جسم، ممکن است تازه کشف شده باشد، رصدخانه پرتو ایکس چاندرا دهه ها است که تصاویری از کهکشان ما ثبت می نمایند.

ژیوآن لی از دانشگاه نانجینگ می گوید: بقایای ابرنواختر در پس زمینه بسیاری از تصاویرثبت شده ای که چاندار در 20 سال گذشته از سیاهچاله بزرگ کهکشان ما ثبت نموده وجود دارد. ما احتمالا بالاخره دریافته ایم که این جسم چیست و از کجا آمده است.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1187

به "بقایای یک انفجار عجیب؛ ستارگان چگونه نابود می شوند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بقایای یک انفجار عجیب؛ ستارگان چگونه نابود می شوند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید