برنامه های چین برای رسیدن به صندلی برتر صنعت فناوری فضایی اعلام شد، از طراحی کاخ آسمانی تا فضاپیمای چندبارمصرف

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، چین با پیشبرد صنعت فناوری فضایی و برنامه های جاه طلبانه ای که دارد، میخواهد به زودی آمریکا را از صندلی برتر دنیا پایین بکشاند.

برنامه های چین برای رسیدن به صندلی برتر صنعت فناوری فضایی اعلام شد، از طراحی کاخ آسمانی تا فضاپیمای چندبارمصرف

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ صنعتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، چین در سال های 2018 و 2019 بیشترین تعداد پرتاب ماهواره را در دنیا از آن خود کرد و به ترتیب 39 و 33 ماهواره به فضا فرستاد. در ادامه به معرفی برنامه ها و دستاوردهای فضایی این کشور طی یک سال گذشته می پردازیم:

پرتاب نخستین فضاپیما به مریخ

چین سال جاری اولین ماموریت کاوشگری خود را در کره مریخ شروع کرد و تیان ون-1 را با موفقیت به سمت سیاره مریخ فرستاد. این ماموریت از یک مدارگرد، یک سطح نشین و یک مریخ نورد تشکیل شده است. تیاون ون-1 به وسیله موشک فضایی لانگ مارچ-5 از ایستگاه فضایی در جزیره جنوبی چین در هاینان پرتاب شد. قرار است این موشک، فاصله 56 میلیون کیلومتری را در حدود هفت ماه بپیماید و در ماه فوریه سال 2021 به مقصد برسد.

این اولین ماموریت چین به سمت سیاره سرخ منظومه شمسی است. البته چین در سال 2011 یک مدارگرد را با همکاری روسیه به سمت سیاره مریخ پرتاب کرد. اما پرتاب این فضاپیما موفقیت آمیز نبود و فضاپیما نتوانست از مدار زمین خارج گردد. طبق برنامه تیان ون-1 اواسط زمستان سال جاری به سیاره مریخ خواهد رسید. دو تا سه ماه پس از قرار دریافت این فضاپیما در مدار مریخ سطح نشین و مریخ نورد تیان ون-1 بر سطح مریخ فرود خواهند آمد و ماموریت 90 روزه خود را شروع خواهند کرد. مریخ نورد تیان ون-1 چین با استفاده از 6 ابزار علمی سیاره مریخ را کاوش خواهد نمود.

مدارگرد تیان ون-1 نیز در مداری بیضوی و قطبی با یاری هفت ابزار علمی سیاره مریخ را از مدار این سیاره زیر نظر خواهد گرفت. این مدارگرد تا فاصله 265 کیلومتری از سطح به مریخ نزدیک خواهد شد و در زمان اوج مداری به فاصله 12 هزار کیلومتری از سطح مریخ خواهد رسید. مدارگرد تیان ون-1 وظیفه مخابره اطلاعات مریخ نورد به زمین را نیز بر عهده دارد. سطح نشین تیان ون-1، اما فعالیت علمی خاصی انجام نخواهد داد و وظیفه اصلی آن انتقال مریخ نورد به سطح سیاره مریخ است.

کاخ آسمانی در فضا

چین می خواهد که در سفر فضایی، قدرت عظیم در دنیا گردد. از میان همه، این کشور در نظر دارد که در سال 2022 یک ایستگاه فضایی را با نام تیانگونگ یعنی کاخ آسمانی به بهره برداری بسپارد. این ایستگاه فضایی 66 تنی می تواند در یک زمان به مدت 6 ماه میزبان سه فضانورد باشد و 10 سال در مدار بماند. این ایستگاه فضایی دارای سه ماژول خواهد بود: یک فضای اصلی برای سکونت و دو ماژول برای انجام آزمایش ها درباره همه چیز از فناوری های فضایی گرفته تا زیست شناسی در گرانش صفر یا بی وزنی را شامل می گردد.

اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود، اولین ماژول در سه ماهه نخست سال 2022 سوار بر موشک لانگ مارچ-5 بی پرتاب خواهد شد. ماژول های دیگر نیز همراه با تجهیزات و چند خدمه پرتاب خواهند شد. آژانس فضایی چینی در این باره بیان کرد میخواهد فضانوردان خود را ژوئیه سال جاری انتخاب کند. مطابق اظهارات اخیر این آژانس فضایی، انتخاب فضانوردان برای اولین بار شامل افراد دارای سوابق علمی و مهندسی است و انتخاب آن ها فقط نیرو های نظامی نیروی هوایی ارتش نخواهد بود.

علاوه بر ایستگاه فضایی جدید و جالب، چینی ها قصد دارند یک تلسکوپ جدید با نام ژیانتیان را نیز پرتاب نمایند. این تلسکوپ فضایی دارای آینه ای به اندازه آینه تلسکوپ فضایی هابل خواهد بود، اما این آینه می تواند دیده بسیار وسیع تری از آسمان ثبت کند. این تلسکوپ و ایستگاه فضایی هر دو در یک مدار قرار خواهند گرفت و این موضوع به این تلسکوپ اجازه می دهد تا به ایستگاه فضایی متصل شده و عملیات تعمیرات و به روزرسانی را انجام دهد.

نخستین فضاپیمای چندبار مصرف

چین در یک سال گذشته نخستین فضاپیمای چند بار مصرفش را نیز به فضا فرستاد که در آن از فناوری های نوینی استفاده شده است. نخستین فضاپیمای چند بار مصرف چینی همراه یک موشک لانگ مارچ اف -2 از مقر پرتاب در صحرای گوبی به فضا فرستاده شد. طبق سازمان هوافضای چین، این عملیات زمینه را برای نسل آینده ماموریت های سرنشین دار به فضا فراهم می نماید. این فضاپیما پس از مدتی عملیات در مدار زمین در تاسیسات معین شده در چین فرود می آید.

در عملیات مذکور فناوری های چندبار مصرف آزمایش می گردد و پشتیبانی فناورانه برای استفاده صلح آمیز از فضا نیز فراهم می گردد. البته اطلاعات زیادی درباره این فضاپیما یا عملیات پرتاب آن وجود ندارد. یکی از مقامات نظامی چین که خواسته ناشناس بماند، گفت: در این عملیات فناوری های نوینی وجود دارد که برای نخستین بار آزمایش می شوند. این فضاپیما جدید و روش پرتاب نیز متفاوت است. به همین دلیل اقدامات شدید امنیتی اجرا شده است.

اما این منبع ناشناس اشاره نمود فضاپیمای مذکور شبیه هواپیمای آمریکایی مرموز X-37B است که چندبار مصرف است. این هواپیما هم اکنون مشغول عملیات در فضا است.

ماهواره ویژه رصد دریا و اقیانوس

چین سال جاری یک ماهواره ویژه رصد دریا و اقیانوس را نیز با استفاده از موشک لانگ مارچ -C2 به فضا پرتاب کرد. کار اصلی این ماهواره که از ایالت شانشی به فضا پرتاب شده، رصد محیط دریا ها و هشدار زود هنگام بلایای دریایی خواهد بود. همچنین جمع آوری اطلاعات مربوط به آب های نزدیک به چین و رصد کشتی های اقیانوس پیما از دیگر ماموریت های این ماهواره چینی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آبان 1399 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 904

به "برنامه های چین برای رسیدن به صندلی برتر صنعت فناوری فضایی اعلام شد، از طراحی کاخ آسمانی تا فضاپیمای چندبارمصرف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های چین برای رسیدن به صندلی برتر صنعت فناوری فضایی اعلام شد، از طراحی کاخ آسمانی تا فضاپیمای چندبارمصرف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید