انتشار تصاویر اچ دی از سطح خورشید

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، محققان دانشگاه Central Lancashire و مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در ادامه تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی Coronal را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند و متوجه شدند بخش هایی از جو خورشید که تصور می شد تاریک و خالی باشند با نوارهایی 500 کیلومتری از گازهای الکتریکی داغ پوشانده شده اند که بیشینه دمای هر کدام از این نوارها نیز به 1.8 هزار درجه سانتی گراد (1.8 میلیون درجه فارنهایت) می رسد.

انتشار تصاویر اچ دی از سطح خورشید

تلسکوپ Coronal ناسا قادر است ساختارهایی از جو خورشید را با کمینه اندازه 70 کیلومتر یا یک صدم کل ابعاد خورشید تشخیص دهد. در تازه ترین دستاورد، این تلسکوپ پیروز شد تصاویر رزولوشن بالا یا اچ دی از رشته های مغناطیسی موجود در نواحی تاریک خورشید را به زمین مخابره کند که به گفته دانشمندان از پلاسمای به شدت داغ تشکیل شده اند.

اینکه رشته های مغناطیسی سطح خورشید دقیقا از چه چیزی ساخته شده اند هنوز مشخص نیست اما براساس اعلام تیم تحقیق Lancashire این می تواند یکی از موضوعات تحقیق دانشمندان در آینده باشد.

تلسکوپ فضایی مورد استفاده ناسا که این تصاویر را ثبت کرده است نوعی ابزار اخترشناسی بی نظیر است که از طریق راکت به مدار پایینی زمین انتقال یافته و در آنجا در موقعیت مناسب نسبت به خورشید قرار گرفته است.

رابرت والش پروفسور فیزیک خورشیدی دانشگاه Lancashire در این باره گفت که عکس های مخابره شده به زمین برای نخستین بار چشم اندازی با کیفیت از این ستاره را پیش رویمان قرار داده اند. به گفته او تا به امروز اخترشناسان صرفا با کیفیت استاندارد می توانستند خورشید را رصد کنند. حالا اما کیفیت استثنایی این تصاویر که به لطف تلسکوپ Hi-C ناسا فراهم شده این امکان را در اختیار ما قرار می دهد تا بخشی از خورشید را با کیفیت HD مورد بررسی قرار دهیم.

این تصاویر نشان می دهند که لایه بیرونی خورشید با رشته های مغناطیسی حاوی پلاسمای داغ پوشیده شده اند و به لطف آنها میتوانیم نگاه عمیق تری را سطح این ستاره بیاندازیم.

برای درک بهتر کیفیت این تصاویر کافیست تماشای مسابقه فوتبال با رزولوشن استاندارد را با اچ دی مقایسه کنید. در رزولوشن استاندارد شما صرفا یک زمین سبز می بینید و چند یونیفرم رنگی اما در کیفیت اچ دی حتی چمن ها را هم میتوانید ببینید.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 663

به "انتشار تصاویر اچ دی از سطح خورشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار تصاویر اچ دی از سطح خورشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید