اشتغال صفر درصدی کاردان های فنی ساختمان، نظام مهندسی از نگاه انحصاری دست بردارد

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، خبرنگاران:رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با یادآوری ابلاغ بخشنامه فعالیت کاردان های فنی برای نظارت بر ساخت و ساز شهرهای کمتر از 50 هزار نفر، به طور تلویحی از موضعگیری های سازمان نظام مهندسی در این باره انتقاد کرد.

اشتغال صفر درصدی کاردان های فنی ساختمان، نظام مهندسی از نگاه انحصاری دست بردارد

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، مهدی موذن صبح امروز در نشست خبری با انتقاد از موضعگیری ها در مورد فعالیت کاردان های فنی و معماران تجربی ساختمان، گفت: بهتر است بعضی از شعارهای مجازی دست بردارند تا با نظارت کاردان ها بر فرایند ساخت و اجرا، کیفیت ساختمان های کشور افزایش یابد.

وی با بیان این که 12 سال از تاسیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران می گذرد، اضافه نمود: با وجود سابقه ای بیش از یک دهه متاسفانه هنوز یک نفر از کاردان ها و معماران دارای مجوز نتوانسته اند در هیچ پروژه ساختمانی حضور یابند. کاردان های فنی ساختمان بر اساس قانون نظام مهندسی و مصوبه هیات وزیران از صندلی قانونی برای فعالیت برخوردار هستند.

وی با یادآوری این که در مدت مذکور کوشش فراوانی را صرف خود اثباتیکرد ه ایم، توضیح داد: حدود 8 هزار کاردان فنی و معمار تجربی در سطح استان تهران دارای پروانه اشتغال هستند و 20 هزار عضو داریم، اما با این حال تا به امروز برای هیچکدام از کاردان ها ایجاد نشده است و پروانه های اشتغال در طاقچه های خانه مانده است.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با اشاره به موافقت رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای فعالیت کاردان های فنی گفت: رئیس کنونی کمیسیون عمران مجلس زمانی با فعالیت کاردان ها موافق بود و معتقد بود که با این کار کیفیت ساختمان ها ارتقا می یابد، اما مدتی است که وی تغییر رویه داده و مخالف نظارت کاردان های فنی بر ساخت و اجرای ساختمان است.

موذن با تاکید بر این که به دلیل ضعف نظارت ها عمر ساختمان های کشور کمتر از 30 سال است، اضافه نمود: ساختمان سازی یک زنجیره است و تا کاردان های فنی در این پروسه حضور نداشته باشند ساختمان با کیفیتی ساخته نمی گردد.

صندلی گمشده کاردان های فنی

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در ادامه با اشاره به صدور شناسنامه فنی ساختمان، گفت: مسئولیت کاردان های فنی و معماران تجربی در این شناسانامه ها چسیت، متاسفانه شماره پفراینده درج شده کاردان فنی در این شناسنامه سفید می ماند و مسئولیت مشخصی به این گروه سپرده نمی گردد.

موذن در ادامه با اشاره به این که کارشکنی ها برای فعالیت کاردان های فنی باعث شده تا ما در مضیقه قرار بگیریم، اضافه نمود: عدم ایجاد اشتغال برای کاردان های فنی و معماران تجربی ما را در شرایط بسیار سخت مالی قرار داده، علاوه بر اینها افزایش اجاره بها نیز در حال از پای در آوردن سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران است.

مقررات ملی ساختمان کلید واژه سلامت

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که در ترویج مقررات ملی ساختمان باید کوشا باشیم، توضیح داد: ما این مقررات را کلید واژه سلامت ساختمان می دانیم و با برگزاری سمینارهای مختلف سعی نموده ایم در صنعت ساختمان تاثیرگذار باشیم.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با ابراز تاسف از موضعگیری سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورد فعالیت کاردان های فنی، گفت: این که با 5 بار نظارت کیفیت ساختمان افزایش می یابد، تفکر اشتباهی است. برای افزایش عمر مفید ساختمان چاره ای نداریم مگر این که نظارت ها را افزایش دهیم و بهترین راه چاره برای این کار نیز فعالیت کاردان های فنی و نظارت آنها بر فرایند ساخت و اجرای ساختمان است.

موذن با بیان این که صندلی قانونی پیش بینی شده برای سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان نظام کاردانی ساختمان یکسان است، اضافه نمود: امیدواریم آقایان نگاه توام با انصاف داشته باشند و از اقدامات یکجانبه دست بردارند.

وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه فعالیت کاردان ها در شهرهای کمتر از 50 هزار نفر جمعیت توسط وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: این بخشنامه 4 خرداد سال جاری ابلاغ شده و از زمان نیز قابلیت اجرا داشته است، با این وجود تا به امروز هیچکدام از کاردان های فنی بر اساس این ابلاغیه مشغول به کار نشده اند.

وی به کارشکنی سازمان نظام مهندسی ساختمان در این رابطه اشاره نمود و اضافه نمود: این سازمان تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی است و در صندلیی نیست که بتواند با این کار مخالفت داشته باشد.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران ادامه داد: انتظار داریم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان از نگاه انحصارگرانه دست بردارد و به مسائل پیرامون ساخت و ساز کشور به صورت جزیره ای نگاه نکند.

موذن گفت: سازمان نظام مهندسی یا باید با فعالیت انفرادی کاردان های فنی بر اساس پیش بینی وزارت راه و شهرسازی موافقت کند یا آنکه با همکاری گروهی خلاء نظارت ها را پوشش دهیم تا در نهایت ساختمان های باکیفتی ساخته گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 564

به "اشتغال صفر درصدی کاردان های فنی ساختمان، نظام مهندسی از نگاه انحصاری دست بردارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتغال صفر درصدی کاردان های فنی ساختمان، نظام مهندسی از نگاه انحصاری دست بردارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید