استقبال ناتو از اقدام روسیه در کاهش تنش ها در مرز اوکراین

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، ناتو ضمن استقبال از کاهش تنش ها در مرز اوکراین به دنبال عقب نشینی نیروهای روسیه، از مسکو خواست در راستا گفتگوهای سیاسی با کی یف گام بردارد.

استقبال ناتو از اقدام روسیه در کاهش تنش ها در مرز اوکراین

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به نقل از خبرگزاری تاس، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو پس از ملاقات با ادوارد هگر نخست وزیر اسلواکی از کاهش تنش ها در مرز روسیه- اوکراین به دنبال خروج نیروهای روس از مناطق اطراف این مرز استقبال کرد.

وی اضافه کرد: شاهد کاهش تنش ها در مرز روسیه- اوکراین بوده ایم که از آن استقبال می کنیم. در عین حال ما همچنان به دقت نظاره گر اوضاع خواهیم بود.

استولتنبرگ توضیح داد که ناتو پیشتر نسبت به تحولات اخیر در مرز اوکراین نگران بود.

این مقام ارشد ناتو همچنین قول داد که این سازمان به حمایت های مختلف از کی یف ادامه خواهد داد.

استولتنبرگ اضافه کرد: هم پیمانان ناتو همچنان به یاری به اوکراین برای اجرای اصلاحات، مدرن سازی امور دفاعی و بهبود صندلی نهادهای امنیتی اش ادامه خواهند داد.

دبیرکل ناتو در ادامه خاطر نشان کرد که این نهاد از مسکو انتظار دارد به تمامی تحرکات نظامی اش در اطراف اوکراین سرانجام دهد و به فرایند سیاسی بپیوندد.

وی اضافه کرد: ما از مسکو انتظار داریم تا با حُس نیت در فرایند سیاسی قرار بگیرد چون تنها به وسیله مذاکره می توان راهکار سیاسی پایدار برای مناقشه اوکراین- روسیه یافت.

روابط میان روسیه و اوکراین پس از استقلال این کشور در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همیشه پرتنش بوده است. از دید کشورهای غربی و به ویژه اعضای ناتو، روسیه در مرزهای غربی خود در حال توسعه طلبی بوده و با همین هدف در سال 2008 به گرجستان و در 2014 به اوکراین لشکرکشی نموده است.

در ادامه درگیری های سال 2014، روسیه توانست شبه جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کند و از آن پس روابط غرب و روسیه بیش از پیش تنش آلود شد، هرچند اتحادیه اروپا، ناتو و آمریکا، به جز چند مورد تحریم، در عمل کار خاصی علیه روسیه از پیش نبردند.

در روزهای اخیر بار دیگر مناطق مرزی میان روسیه و اوکراین شاهد تنش بوده است. دبیرکل ناتو اخیرا روسیه را به انتقال هزاران نیروی آماده رزم به منطقه مرزی با اوکراین متهم نموده بود. روس ها این موضوع را رد ننموده و در مقابل، غرب و آمریکا را متهم می نمایند که با مسلح کردن بعضی نیروهای اوکراینی در صدد ایجاد بی ثباتی و ایجاد چالش برای روسیه هستند.

با این حال چند روز پیش وزارت دفاع روسیه اعلام نمود، سربازان روسی که در رزمایش عظیم ارتش این کشور در کریمه شرکت نموده بودند، بازگشت به مقرهای دائمی خود را شروع کردند.

این رزمایش عظیم نیروهای مسلح روسیه در شبه جزیره کریمه که با حضور سرگئی شایگو وزیر دفاع این کشور شروع شده بود، در شرایط پرتنش بین غرب و مسکو، نوعی قدرت نمایی روس ها مقابل آمریکا و ناتو ارزیابی شد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1400 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 1315

به "استقبال ناتو از اقدام روسیه در کاهش تنش ها در مرز اوکراین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال ناتو از اقدام روسیه در کاهش تنش ها در مرز اوکراین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید