شروع حملات هوایی آمریکا علیه داعش در لیبی

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، پنتاگون گفت، آمریکا در لیبی و به درخواست دولت این کشور حملات هوایی را علیه گروه تروریستی داعش انجام داده است.

شروع حملات هوایی آمریکا علیه داعش در لیبی

به گزارش خبرنگاران، میشل بالدانزا، سخنگوی پنتاگون اعلام نمود، در پی درخواست دولت توافق ملی در لیبی، آمریکا حملاتی هوایی به مواضع داعش در سرت انجام داده است.

از سوی دیگر، پیتر کوک، دیگر سخنگوی پنتاگون اظهار کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پیشتر اجازه حملات هوایی جنگنده های آمریکایی علیه داعش در لیبی را به توصیه اشتون کارتر، وزیر دفاع و جوزف دانفورد، رئیس ستاد ارتش آمریکا صادر نموده است.

پیتر کوک اضافه نمود: حدود 1000 عضو داعش در سرت لیبی به سر می برند و جنگنده های آمریکایی حملات هوایی دقیقی به اهداف داعش در شهر سرت داشته اند.

وی در ادامه اعلام نمود: ما همکاری بسیار نزدیکی با دولت لیبی داریم اما تأکید می کنیم که در این کشور نیروی زمینی نداریم.

کوک اضافه نمود: حملات علیه داعش در منطقه سرت لیبی بنا به درخواست فائز السراج، نخست وزیر دولت توافق ملی لیبی است و این حملات ادامه خواهد داشت.

وی تاکید نمود: دولت توافق ملی لیبی اهدافی را برای ما برای هدف قرار دادن داعش در لیبی معین نموده و این حملات برای رویارویی با تهدید داعش است.

پیتر کوک اضافه نمود: حملات در حال حاضر به نابودی داعش در سرت محدود خواهد بود و با نیروهای ائتلاف درباره این حملات هماهنگی وجود دارد.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه خود تاکید نمود که این حملات مانع از آن خواهد شد که داعش پناهگاه های امن دیگری را در لیبی بیابد. نیروهای هم پیمان با دولت توافق ملی در بازپس گیری مناطقی در اطراف سرت پیروز شده اند.

از سوی دیگر، یک مقام آمریکایی عالی رتبه که خواست نامش فاش نشود به واشنگتن پست گفت: جنگنده ها و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا حملاتی را در سرت داشتند اما هنوز ارزیابی نتایج این حملات زود است.

این در حالی است که اتاق عملیات بنیان المرصوص اعلام نمود که جنگنده های آمریکایی یک تانک وابسته به داعش را در سرت منهدم کردند.

در این راستا وزارت خارجه ایتالیا با استقبال از حملات آمریکا علیه داعش در سرت تاکید نمود که حملات آمریکا بنا به درخواست دولت توافق ملی لیبی برای حمایت از نیروهای هوادار دولت و در چارچوب هدف مشترک یعنی یاری به برقراری امنیت در این کشور صورت گرفته است.

ایتالیا توضیح داد که کوشش های دولت توافق ملی لیبی به ویژه عملیات بنیان المرصوص در سرت برای نابودی تروریسم است.

در عین حال وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای تاکید نمود که از دولت توافق ملی لیبی در پی اینکه از پاریس خواهان شرح رسمی درباره حضور نظامی اش در این کشور شد، حمایت می نماید.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه در تماس تلفنی با السراج توضیح داد که از دولت لیبی به منظور وحدت و بازسازی سازمان هایش حمایت می نماید.

در این بیانیه آمده است که فرانسه تمایل دارد با این دولت در تمامی زمینه ها در راس آن امنیت و مبارزه با تروریسم همکاری کند.

آیرو از درخواست یاری مقامات لیبی نظیر درخواست برای حملات نظامی آمریکا علیه داعش در سرت استقبال کرد.

این در حالی است که ایوان مولوتکوف، سفیر روسیه در لیبی امروز (سه شنبه) اعلام نمود که حملات هوایی واشنگتن علیه مواضع داعش طبق اصول قانونی نیست.

این سفیر گفت که مساله توجیه حملات به تروریست ها نیازمند قطعنامه ای از سوی شورای امنیت است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اتهامات سفیر روسیه را درباره غیرقانونی بودن حملات آمریکا در لیبی رد کرد و گفت: آمریکا می تواند از قدرت علیه داعش در لیبی استفاده کند و این اقدامات به مثابه اقدامات دفاعی محض در چارچوب درگیری مسلحانه مداوم با داعش است.

نخست وزیر دولت توافق ملی لیبی نیز شروع عملی حملات هوایی آمریکا علیه اهداف داعش در سرت در مرکز لیبی و اطراف آن را اعلام نمود و گفت: حملات آمریکا از سرت و حومه آن تجاوز نخواهد کرد و در چارجوب زمانی معین خواهد بود.

وی اعلام نمود: اولین حملات آمریکا که داعش در سرت را هدف قرار داد منجر به خسارت هایی در صف نیروهای داعش شد.

السراج توضیح داد: شورای ریاستی تصمیم گرفته است که در دو ائتلاف اسلامی و ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم مشارکت کند و به طور قطع مداخله غربی و بین المللی در امور لیبی را بدون هماهنگی با شورای ریاستی رد می نماید.

این در حالی است که عقیله صالح، رئیس مجلس لیبی در گفت وگویی تلویزیونی یاری دریافت دولت السراج از نیروهای خارجی در لیبی را نقض قانون اساسی دانست و گفت: از آنجایی که این دولت هنوز رای اعتماد مجلس را به دست نیاورده این درخواستش غیرقانونی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 180

به "شروع حملات هوایی آمریکا علیه داعش در لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع حملات هوایی آمریکا علیه داعش در لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید