آتش نشان هایی که دیروز با نجات 2 کودک خبرساز شدند

به گزارش مجله سینمایی گوگوریو، ساکنان برج ترجیح داده بودند برای فرار از گرمای ظهر آخرین روز تیرماه در خانه بمانند، فارغ از فاجعه ای که در حال رخ دادن بود. عقربه های ساعت 15 و 20 دقیقه را نشان می داد، که بوی دود وارد آپارتمان شد. هر لحظه بر شدت دود در واحدها افزوده می شد.

آتش نشان هایی که دیروز با نجات 2 کودک خبرساز شدند

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، چند نفر به راه پله ها آمدند، اما میزان دود در راه پله ها بیشتر بود و بهتر دیدند در آپارتمان های خود بمانند. چند نفری هم خود را به پشت بام رساندند.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران، این آتش سوزی ساعت 15 و 25 دقیقه یکشنبه به ستاد فرماندهی گزارش شد و آتش نشانان اولین ایستگاه خود را به محل حادثه در برج پارمیس در شهرک راه آهن رساندند.

دود غلیظ در طبقات این برج پخش شده و ساکنان در میان دود گرفتار شده بودند.

جلال ملکی ادامه داد: بلافاصله بیش از صد آتش نشان در محل حاضر شدند آتش نشانان به دو گروه تقسیم شده و گروه اول با دستگاه های تنفسی وارد ساختمان شده و ساکنان را خارج کردند. گروه دوم هم عملیات اطفای حریق را آغاز کردند.

بررسی ها نشان داد، جهت عبور کابل های برق و لوله ها آتش گرفته و دود وارد واحدهای این برج شده است.

ساکنان این ساختمان با تلاش آتش نشانان خارج شده و آتش هم مهار شد.

این حادثه باعث مصدومیت 24 نفر از ساکنان شده بود که اغلب آنها دچار دودگرفتگی شده بودند.

پس از این عملیات، انتشار دو عکس از آتش نشانان که ماسک خود را روی صورت نوزاد و دختربچه ای گذاشته بودند، بار دیگر مهر تائیدی بر فداکاری و از جان گذشتگی آتش نشانان زد. مرتضی قیاسی و سیدمحمد حسینی دو آتش نشانی بودند که پس از این حادثه به چهره های فضای مجازی تبدیل شدند.

چند بار تا طبقه 15 رفتم

با حالتی متعجب به دوربینی که رو به رویش است نگاه می کند. با دست چپ نوزادی را در آغوش و با دست راست، دستگاه اکسیژن را مقابل صورت نوزاد گرفته است. عکس او سریع در شبکه های اجتماعی منتشر شد و نمایی از خودگذشتگی برای نجات جان یک نوزاد را نشان داد. سید محمد حسینی سال قبل وارد سازمان آتش نشانی شد و حالا در ایستگاه 33 مشغول کار است.

آتش نشان جوان درباره عملیات نجات ساکنان برج پارمیس می گوید: پس از اعلام حادثه به ایستگاه، راهی محل آتش سوزی شدیم. آتش نشانان پیش از رسیدن ما شعله های آتش را خاموش کرده بودند و ما مشغول جست وجو در طبقات برای نجات ساکنان برج بودیم. در ورودی بعضی از واحدها باز بود و بعد از بررسی داخل آن اگر کسی در آنجا گرفتار نشده بود، پنجره ها را باز می کردیم تا دود خارج شود. دود غلیظی در ساختمان پخش شده بود و نفس کشیدن بدون دستگاه تنفسی سخت بود. در طبقه نهم در واحدی نیمه باز بود. برای بررسی وارد شده و با زن جوانی در حالی که نوزادی در آغوش داشت، در پذیرایی خانه رو به رو شدیم. بر اثر دودگرفتگی این زن بی حال بود، اما توانست با راهنمایی همکارانم به بیرون ساختمان منتقل شود.

آتش نشان حسینی، نوزاد را در آغوش گرفته و مادر دلنگران بچه اش بود. دود راهروها را گرفته و نوزاد بی حال شده بود.

حسینی ادامه می دهد: در راهرو دود زیاد بود. برای نجات جان نوزاد ماسکم را برداشتم و مقابل صورت او گرفتم تا بتواند نفس بکشد. چند لحظه که گذشت، چشمانش را باز کرد و نفس کشیدنش به حالت نرمال برگشت. در آن زمان توجهی به عکاسان نداشتم و بعد از عملیات متوجه انتشار عکس در فضای مجازی شدم. اولویت آتش نشانان در عملیات ها نجات جان هموطنان است و به دنبال مطرح شدن خود نیستیم. در این عملیات چند بار تا طبقه15 رفتم و برگشتم و فقط برای من مهم نجات ساکنان بود.

متوجه عکاس نشدم

مرتضی قیاسی، 14 سال قبل وارد سازمان آتش نشانی شد و حالا در ایستگاه 25 آتش نشانی عضو گروه نجات است. آتش نشانی که عکس او درحالی که دختر بچه ای را در آغوش گرفته، خبر ساز شد. او درباره حادثه می گوید: ساعت از 3 بعد ازظهر گذشته بود که به ما خبر دادند برجی در میدان موج دچار حریق شده و ما خود را سریع به آنجا رساندیم. با دستور معاون عملیات وارد ساختمان شده و جست وجو برای یافتن ساکنان را آغاز کردیم. داخل آسانسورها، واحدها، تراس و راه پله ها را جست وجو کردیم. داخل طبقات پر از دود غلیظ بود. زنان باردار، سالمندان و بچه ها را با دستگاه های تنفسی به بیرون منتقل کردیم. بیش از صد نفر از ساکنان ساختمان توسط آتش نشانان از میان دود نجات پیدا کردند که حدود 20 نفر از آنها توسط گروه ما نجات یافتند.

آتش نشانان در حال عملیات بودند که مردی هراسان به کیانی، معاون عملیات مراجعه کرد و از گرفتار شدن همسر و دخترانش در طبقه نهم خبر داد. مرد جوان هراسان از آتش نشانان خواست به همسر و فرزندانش کمک کنند.

معاون عملیات از مرتضی قیاسی و آتش نشانان همراهش خواست وارد عمل شوند و خود را سریع به طبقه نهم برسانند.

قیاسی درباره عکسی که از او منتشر شد، گفت: وقتی معاون عملیات موضوع را به ما گفت، سریع به طبقه نهم رفته و آپارتمان مورد نظر را پیدا کردیم. در زدیم کسی در را باز نکرد، بعد از چند دقیقه مادر خانواده در را باز کرد. دچار دودگرفتگی شده و نگران دو بچه اش بود. ماسک خود را روی صورت دختر سه ساله گذاشتم. به خاطر شرایط صورت بچه کوچک خانواده نمی توانستیم ماسک روی صورتش بگذاریم به همین خاطر او را در آغوش گرفتم و دستگاه تنفسی را کنار صورتش گرفتیم تا بتواند نفس بکشد. آن سه نفر را به بیرون منتقل کردیم. من متوجه نشدم چه زمانی از من عکس گرفتند و در آن عکس در حال صدا کردن امدادگران اورژانس هستم.

این آتش نشان سرانجام به شهروندان هشدار داد: هنگام خرید خانه فقط به کلیات ساختمان توجه نکنید و تائیدیه ایمنی ساختمان را بخواهید. در این حادثه ما شاهد بودیم که در چوبی رایزرها آتش گرفته و حتی روی در اصلی خانه ها افتاده بود و باعث آتش سوزی شده بود.

منبع:جام جم

منبع: تسنیم
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gogoryo.ir شناسه مطلب: 696

به "آتش نشان هایی که دیروز با نجات 2 کودک خبرساز شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش نشان هایی که دیروز با نجات 2 کودک خبرساز شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید